خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

توسعه بر بستر اعتدال و پرهیز از قطبی‌گرایی روی می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۹۱۳

یک حقوقدان کرمانشاهی گفت: توسعه بر بستر اعتدال و پرهیز از قطبی گرایی اتفاق خواهد افتاد.

دکتر نادر نوروزی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه اظهار کرد: وقتی سخن از توسعه به میان می آید آنچه به ذهن مبادر می شود ارتقا کمی و کیفی در صورت‌های مختلف است؛ مرتفع کردن نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت؛ استفاده از فرصت ها و مهار تهدید ها؛. در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی طی یک برنامه مدون بر اساس یک چشم انداز طراحی شده را می توانیم بعنوان تعریفی ساده از یک برنامه توسعه ای بپذیریم.

این حقوقدان کرمانشاهی تاکید کرد: شاید شناسایی نقاط ضعف و قوت و احصاء تهدیدات و فرصت ها در یک مطالعه راهبردی کار چندان دشواری نباشد اما اجرای چنین برنامه ای محتاج ملزومات و شرایطی است که جمع کردن و ایجاد آنها دشوار به نظر می رسد.

این استاد و مدرس دانشگاه عنوان داشت: یکی از آفت ها و موانع اجرای برنامه‌های توسعه راهبردی وجود تفکر افراطی و تفریطی است، اصولا توسعه در فضای افراط یا تفریط اتفاق نمی افتد.

نوروزی بیان داشت: افکار و روش‌های تندرو یکی از موانع مهم اجرای برنامه های توسعه ای هستند.

وی افزود: برای مثال توسعه اقتصادی در بستر تفکر افراطی کنترل مطلق اقتصاد توسط دولت اتفاق نخواهد افتاد و روشن است در اقتصاد دولتی و تفکر افراطی کنترل مطلق دولت بر مولفه های اقتصادی هیچگاه مسیر توسعه را طی نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از سوی دیگر با شرایط کنونی ایجاد اقتصاد کاملا رقابتی معضلات متعددی برای بازارهای داخلی ایجاد خواهد کرد و می تواند رشد اقتصادی پایدار را با شرایط فعلی فراهم کند، چرا که بازارهای داخلی ظرفیت رقابتی لازم را ندارند.

نوروزی تاکید کرد: بنابراین گرچه به نظر می‌رسد رقابت از مولفه‌های اساسی توسعه اقتصادی است، اما بعلت عدم وجود شرایط برداشتن کامل کنترل های دولتی موجب صدمه‌زدن به تولید و محصولات داخلی خواهد شد اما تفکر معتدل ایجاد شرایط رقابتی در بازار به تدریج و هماهنگ با سایر مولفه های دیگر حوزه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی می تواند راهی برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای رشد اقتصاد باشد.

این حقوقدان برجسته کرمانشاهی بیان داشت: در سایر حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز چنین است یعنی ایده ها و روش های افراطی و تفریط گرا نمی تواند راهی بسوی توسعه باشند.

نوروزی گفت: اصولا یکی از موانع اساسی توسعه در جامعه ما دو قطبی بودن جامعه و نظریات و روش ها در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که جزو چالش های سخت، در جا زدن و صرف انرژی بیهوده برای اثبات حقانیت هر گروه راه به جایی نمی برد، گرچه ممکن است تصور شود دو قطبی بودن جامعه و اندیشه‌ها می تواند موجب ایجاد انرژی اجتماعی و موتوری برای حرکت و جوشش اجتماعی باشد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اما دو قطبی افراطی موجب اتلاف انرژی خواهد شد جامعه ای که در ورزش تنها آبی و قرمز را می شناسد در میدان سیاسی نیز تنها دو قطب را تشخیص می دهد و مرز بندیها و خط کشی ها از همین تفکر ناشی می شود.

وی عنوان داشت: اصولا تفکر دو قطبی؛ دو بعدی نیز هست، یعنی به جای آنکه فضای سیاسی را درک کند صفحه شطرنج سیاسی را  طراحی می کند به جای درک فضای فرهنگی مرزهای فرهنگی را می فهمد و ترسیم می کند و به جای فضای هنجارهای اجتماعی تنها هنجارهای را در برابر ضد هنجارها قرار می دهد.

نوروزی در پایان گفت: اگر قرار است بسوی توسعه حرکت کنیم اولین قدم عبور از فضای دو بعدی و تفکر دو قطبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز