خبرگزاری کار ایران

بیکاری؛ کهنه­ درد همیشگی کرمانشاه

بیکاری؛ به عنوان کهنه­ درد همیشگی کرمانشاه در این سال‌ها شناخته شده است و هنوز راهکاری برای برون رفت از این معضل پیدا نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، اخیراً آماری از سوی مرکز آمار ایران درباره بیکاری جوانان در رسانه‌­های خبری مختلف اعلام شد که با کمال تأسف باز هم قهرمانی در این حوزه به استان کرمانشاه اختصاص داشت؛ قهرمانی­ که سالیان سال است بر گرده این استان غنی و در عین حال مستضعف، سنگینی می­‌کند.

این آمار در دو بخش 15 تا 29 سال و 15 تا 24 سال منتشر شده بود که در بخش اول استان کرمانشاه با رقم 47.4 درصد در صدر استان­‌های بیکار کشور قرار گرفت و در بخش دوم نیز در جایگاه برترین‌­ها جاخوش کرده است.

جایگاه اولی­ که نه تنها خوشایند نیست، بلکه دل مردمان مظلوم و زحمتکش این دیار را همواره آزار داده است.

البته در فصل تابستان سال جاری نیز آماری که بیشتر به طنز آن هم از نوع تلخش شباهت داشت رقم 15.4 برای بیکاری استان کرمانشاه اعلام شده بود که در همان مقطع تعدادی از مسئولان استان این آمار را بسیار فراتر از رقم اعلام شده عنوان کردند هرچند که در آن فصل نیز کرمانشاه در جایگاه نایب قهرمانی بیکاری کشور قرار داشت که با گذشت یک فصل از آن تاریخ شاهد هستیم که این جایگاه از دومی به قهرمانی ارتقا یافته و مدال نقره بیکاران استان در فصل تابستان به زرد طلایی در فصل خزان بدل شد!

این آمار اعلامی جدید تا حدودی به واقعیت بیکاری کرمانشاه نزدیک‌تر است تا آمار 15 درصدی که معلوم نبود از چه منبع و مأخذی استخراج شده بود؛ چرا که با نگاهی به وضعیت اشتغال در استان و خانوارهای کرمانشاهی می­‌توان به راحتی دریافت که هر خانواده­‌ای 2 یا 3 جوان تحصیل کرده بیکار در منزل دارد و از آنجا که سرمایه‌­ای هم ندارند که به واسطه آن وارد بازار کار شوند لاجرم خانه نشین و با مشکلات بسیاری دست به گریبان شده‌­اند.

اعتیاد، طلاق، ایدز، زندان و ... از جمله موضوعاتی است که متأسفانه استان کرمانشاه در خصوص هر کدام از آنها حرف برای گفتن داشته و جایگاه‌های برتر کشور را در این زمینه‌­ها به خود اختصاص داده است.

این معضلات در حالی برای کرمانشاه روی داده  که این استان از نظر استراتژیک یکی از استان­‌های برتر و غنی کشور است.

داشتن کیلومترها مرز مشترک با کشور عراق و دسترسی سهل و آسان به بازار بکر اقلیم کردستان، زمین­‌های حاصلخیز کشاورزی فراوان، معادن قیر طبیعی بسیار، آثار تاریخی بی­شمار، نیروی انسانی کار بالقوه و ... جملگی از نقاط مثبت و پارامترهای مهم کرمانشاه است که مع الاسف با دارا بودن آنها تا کنون نتوانسته است بهره­‌برداری لازم را از این توانمندی‌ها داشته و راهی به سمت کاهش یا کنترل بیکاری بردارد.

هرچند که بعضی از کارشناسان، عدم داشتن مهارت را دلیل اصلی بیکاری در استان اعلام نموده‌­اند، اما قطعاً بروز چنین معضلی تنها متوجه مردمان این استان نیست و به نظر می‌­رسد قبل از همه این عوامل، مدیران و تأثیرگذاران سیاسی استان نتوانسته‌­اند با تدوین برنامه­‌ها و وضع قوانین کارشناسی شده گامی در جهت کمک به رفع معضل بردارند.

در این میان نقش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نقشی بسیار حیاتی، مهم و تأثیرگذار است؛ چرا که آنان می‌­توانند با وضع قوانین منطبق با توانمندی استان و جذب سرمایه تا حد زیادی به حل مشکل کمک کنند که تاکنون چنین نشده است.

هرچند که در شعار انتخاباتی همه کاندیداهای نمایندگی مجلس چنین امیدواری‌هایی داده شده است، اما آنچه مبرهن است این است که نه تنها مشکل حل نشده، بلکه هرساله نیز بر آمار بیکاران استان اضافه می‌شود.

در این میان و با توجه به انتخابات پیش رو می‌­بایست با دید باز و انتخابی درست کسی را راهی مجلس کنیم که بر حوزه‌­های مختلف تسلط داشته و به عبارت ساده­‌تر کارشناس باشد.

امید می‌­رود با چشمی باز و ضمیری بصیر با دقت به برنامه­‌های نامزدها نگریسته و با ارزیابی دقیق کارنامه کاری آنها شخصی را به عنوان وکیل خود به کرسی مجلس بنشانیم که ضمن داشتن توانایی‌­های لازم، قدرت مانور و شجاعت بتواند کرمانشاه را از وضعیت موجود رهایی بخشد.

گزارش: محمد جمشیدی

کد خبر : ۳۴۲۵۱۲