خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن شهرسازان ایران در گفت وگو با ایلنا:

مجوز ساخت برای زمین‌های قولنامه‌ای سطح شهر می‌تواند منبع درآمد شهرداری باشد

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۴۴۴

عضو انجمن شهرسازان ایران گفت: مجوز ساخت برای زمین‌های قولنامه‌ای سطح شهر می‌تواند منبع درآمد شهرداری باشد.

مهندس محمدعلی مهری در گفت وگو با ایلنا در کرمانشاه به بررسی مشکلات زمین‌های قولنامه‌ای در سطح شهر پرداخت.

این کارشناس ارشد شهرسازی بیان داشت: یکی از منابع درآمدی شهرداری عوارض ساخت و ساز است. در دو سال اخیر با توجه به رکود و مسکوت ماندن قیمت مسکن، ساخت و ساز به نحو قابل توجهی کاهش یافته، این امر علاوه بر راکدکردن بازار بنا و کارگران ساختمانی، مصالح فروشان و کاسبان این صنف، موجب کاهش درآمد شهرداری نیز شده است.

این تحلیلگر مسایل شهری در ادامه افزود: در کرمانشاه خصوصا حاشیه‌ها سهم قابل توجهی از زمین‌ها فاقد سند و به اصطلاح قولنامه‌ای هستند و در متراژهای پایین خرید و فروش می شوند و اکثر آنها هم بدون نظارت و رعایت اصول و عدم پرداخت عوارض ساخته شده اند، عمدتا از دیوار ناپیوسته و سازه ناپایدار هستند که ایجاد گسیختگی در منظر شهری نموده اند. قطعاتی هم از آنها بصورت پراکنده مانده که به یک معضل برای همسایگان، ساکنان محله و شهرداری تبدیل شده اند.

مهندس مهری تاکید کرد: از طرفی شهرداری باید مراقب آنها باشد تا این قطعات ساخته نشوند. در واقع بلاتکلیفی این کلاف سردرگم جز اتلاف وقت و هزینه عایدی برای شهرداری ندارد. مالکان آنها همچنان منتظر یک تسامح و تساهل از سوی شهرداری هستند تا بتوانند ملک خود را به ساختمان تبدیل کنند.

عضو انجمن شهرسازان ایران گفت: مناسب است شهرداری پس از تعیین تکلیف این سری زمین‌ها که در محدوده خدماتی شهر واقع شده اند با سازمان ثبت اسناد در خصوص نسق زراعی، سازمان راه و شهرسازی و کمیسیون ماده پنج زمینه هایی را فراهم نماید که این قطعات مانده در سطح شهر با مجوز بصورت قانونی ساخته شوند. 

وی در پایان افزود: این اقدام بصورت هزینه های تعریف شده برای مجوز ساخت، به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری است که شهرداری می تواند این درآمد را جهت ارتقای کیفیت خدمات شهری در جاهای دیگر صرف کند. از مزیت های دیگر صدور مجوز ارتقای کیفیت ساختمان‌ها با نظارت دقیق سازمان نظام مهندسی برای اجرای مقررات ملی ساختمان و اصول آیین نامه ای و ایمنی در برابر زلزله است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز