خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:

"آموزش مستمر با تمرکز بر سلامت واحد" شعار امسال روز جهانی دامپزشکی است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ایجاد امنیت در سلامت عمومی جامعه در حوزه‌های مرتبط ماحصل آموزش مستمر با تمرکز بر سلامت واحد است که شعار روز جهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۶ است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نادر پرور مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه به مناسبت روز جهانی دامپزشکی، اظهار کرد: روز جهانی دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل است و امسال شعار این روز از سوی جامعه جهانی دامپزشکی «آموزش مستمر با تمرکز بر سلامت واحد» اعلام شده است.

وی نقش دامپزشکی را در حفظ بهداشت و سلامت جهانی مهم دانست و افزود: فرصت‌ها و مسئولیت‌های دامپزشکی در بهبود سلامت و بهداشت حیوانات و در نتیجه بهبود سلامت انسان‌ها، در تمامی زمینه‌های حرفه‌ای بارز است.

به گفته این مسئول، دامپزشکی از سلامت و بهداشت حیوانات و در نتیجه سلامت انسان‌ها محافظت می‌کند و تشخیص زود هنگام بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌تواند از انتقال بیماری‌ها به انسان و یا وارد شدن عوامل بیماری زا به زنجیره غذایی جلوگیری کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان نقش بسزای دامپزشکی در بهداشت عمومی و سلامت جامعه، ادامه داد: براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های انسانی از طریق دام و فرآورده‌های خام دامی آلوده به انسان منتقل می‌شود.

پرور اضافه کرد: از تعداد ۱۵۶ مورد بیماری نوپدید و نوظهور حدود ۷۳ درصد آن از طریق دام و فرآورده خام دامی به انسان منتقل می‌شود که بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت قرن ۲۱ را قرن مبارزه با بیماریهای زئونوز نامگذاری کرده و در این حوزه دامپزشکی نقش مهم و بسزایی در جهت کنترل بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان دارد.

این مسئول تأکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه تلاش دارد با یک برنامه منسجم و هدفمند شرایط لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان را مهیا کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به آموزش فعالان عرصه دامپزشکی به منظور حفظ سلامت و ارتقای بهداشت دام و فرآورده‌های خام دام و همچنین برای مقابله با مخاطرات بهداشت عمومی در این حوزه، گفت: با توجه به تحول علوم و حرفه دامپزشکی، تداوم آموزش برای به روز نگه داشتن دانش دامپزشکی با مد نظر قرار دادن توسعه و مهارت‌های اخیر در تکنولوژی‌های جدید امری ضروری است.

به گفته پرور، به دلیل فوق، شعار روز جهانی دامپزشکی تاکید بر تداوم آموزش برای ارتقاء دادن تخصص در زمینه مسائل بهداشتی، از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام، ایمنی غذا و یا مقاوت‌های ضد باکتریایی است.

پرور از زحمات تمام فعالان حوزه دامپزشکی که با تلاش شبانه روزی و صادقانه خود موجب، ارتقای هرچه بیشتر، کمی و کیفی خدمت رسانی به بهره برداران این حوزه و نهایتاً حفظ سلامت عمومی جامعه شده است تقدیر و تشکر کرد.

این مسئول یادآورشد: ایجاد امنیت در سلامت عمومی جامعه در حوزه‌های مرتبط ماحصل آموزش مستمر با تمرکز بر سلامت واحد است که شعار روز جهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۶ است.

کد خبر : ۳۶۷۰۹۴