خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه:

واکسیناسیون 620 هزار راس دام علیه بیماری تب مالت آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۳۸۳۷۶۸

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: عملیات واکسیناسیون جمعیت دام سنگین استان و همچنین بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت از اوایل تیرماه آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد.

به گزارش‌خبرگزاری ایلنا، دکتر مجید همتی صبح امروز در جمع خبرنگاران از آغاز واکسیناسیون جمعیت دامی واجد الشرایط استان شامل گاو، گوساله و همچنین بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت(بروسلوز)  از اوایل تیرماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: واکسیناسیون علیه این بیماری تا اوایل شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این فاز از واکسیناسیون پیش‌بینی می شود حدود 40 هزار رأس گوساله، 80 هزار رأس گاوبالغ و 500 هزار رأس بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت در استان مایه کوبی شود.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان‌کرمانشاه، واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه این بیماری با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به شکل کاملا رایگان صورت می گیرد.

دکتر همتی از دامداران خواست که در راستای انجام واکسیناسیون جمعیت دامی با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی استان نهایت همکاری را داشته باشند.

این مقام مسئول بیان داشت: تب مالت یا "بروسلوز" یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل آن باکتری بروسلا است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در دام  از لحاظ بالینی علائم مشخصی ندارد، تصریح کرد: سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده ترین علائم بیماری تب مالت در دام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآورشد: این بیماری در انسان هزار چهره و به گونه‌های مختلف با علائمی همچون تب و لرز، لاغری، کاهش اشتها، درد مفاصل بروز می کند و در دراز مدت نیز بر روی دستگاه عصبی، قلبی و عروقی، اداری، تناسلی و ... تأثیر می گذارد.

همتی تأکید کرد: در برخی موارد نیز گفته شده که بیماری تب مالت عامل برخی از افسردگی هاست و عوارض آن نیز تا آخر عمر برای فرد بیمار باقی می ماند و جنبه ناخوشایند این بیماری این است که متأسفانه بیشتر در جمعیت جوان و فعال بروز می کند و این بیماری از جنبه بهداشت عمومی و اقتصادی حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز