خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:

واکسیناسیون یک میلیون رأس دام در کرمانشاه علیه بیماری طاعون

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون یک میلیون رأس دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) از ابتدای تیرماه تا اواخر مردادماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در کرمانشاه دکتر نادر پرور در جمع خبرنگاران از آغاز واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان کرمانشاه علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) از اوایل تیر ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: واکسیناسیون علیه این بیماری تا پایان مردادماه نیز ادامه دارد.

وی ابراز کرد: در این مرحله یک میلیون رأس دام شامل (بره، بزغاله و بز، گوسفند) علیه این بیماری با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی به صورت کاملأ رایگان مایه کوبی می‌شود.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، سال گذشته ۴۶۰ هزار رأس دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد که امسال واکسیناسیون به صورت فراگیر‌تر انجام می‌شود.

پرور خاطرنشان کرد: سال ۹۳ آمار ابتلای دام‌ها در سراسر کشور به این بیماری بالا بود، اما سال گذشته به دلیل انجام واکسیناسیون به موقع میزان ابتلا در جمعیت دامی به این بیماری کاهش پیدا کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از راه‌های بسیار مؤثر در پیشگیری از این بیماری است، عنوان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) از جمله بیماری‌های کاندید برای ریشه کنی است.

وی اضافه کرد: با توجه به امنیت طولانی مدت واکسن بیماری ppr تنها یک مرتبه در طول عمر اقتصادی برای دام کافی خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: واکسیناسیون در کانون‌های بیماری، مناطق با جمعیت بالای دام و همچنین مناطقی که در نزدیک به زیستگاه‌های حیات وحش هستند علیه این بیماری صورت می‌گیرد.

پرور با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) بیماری واگیر دام هاست، و برای انسان بی‌خطر است، گفت: این بیماری می‌تواند علاوه بر انتشار در جمعیت دام‌های اهلی، حیات وحش از جمله (گوزن و آهو) را نیز درگیر کند.

این مقام مسئول به علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) اشاره داشت و یادآور شد: بیماری ابتدا با تب آغاز و سپس با آبریزش دهان، بینی، چشم و گاهی اوقات زخم داخل دهان همراه خواهد بود.

به گفته وی، این بیماری از مهم‌ترین بیماری‌های دامی بوده و به صورت سریع در جمعیت دامی انتشار پیدا می‌کند و با توجه به اینکه با اسهال همراه خواهد بود دام مبتلا بسیار لاغر شده و علاوه بر این دستگاه تنفسی دام را نیز درگیر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه این بیماری در دام‌های جوان و مناطقی که سابقه واکسیناسیون علیه بیماریppr را ندارند تلفات بالایی دارد، از دامداران خواست که در راستای انجام کار واکسیناسیون ‌‌نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

کد خبر : ۳۸۶۵۱۰