خبرگزاری کار ایران

علیرضا امیری خبر داد:

2 میلیون رأس دام علیه بیماری تب‌برفکی در کرمانشاه واکسینه شدند

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۳۳۲

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون 120 هزار رأس گاو و 2 میلیون رأس گوسفند و بُز در استان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری ایلنا در کرمانشاه، علیرضا امیری در جمع خبرنگاران از پایان فاز اول واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری تب برفکی خبر داد و اظهار کرد: تب‌برفکی خطرناک‌ترین بیماری ویروسی دام‌های زوج سم اهلی و وحشی است که تاکنون 7 تیپ از ویروس این بیماری شناسایی شده و هر یک از تیپ‌ها دارای تعداد زیادی تحت تیپ هستند و در کشور ایران سه تیپ A، OوAsia1 شناسایی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: در زمستان سال گذشته با مشاهده و شناسایی کانون این بیماری در بین دام‌های عشایر و روستایی، واکسیناسیون و سایر اقدامات لازم علیه این بیماری خطرناک انجام شد و با شروع سال‌جاری نیز در راستای ایمن‌سازی جمعیت دامی استان و جلوگیری از شیوع مجدد بیماری، یک فاز واکسیناسیون همگانی برای دام‌های استان شامل گاو و گوسفند از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، از ابتدای سال 95 تاکنون تعداد 120 هزار رأس گاو و 2 میلیون رأس گوسفند و بُز علیه این بیماری در استان واکسینه شده است.

امیری اضافه کرد: واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری تب‌برفکی به صورت کاملأ رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تب‌برفکی از بیماری‌های بومی دامی کشور است، ابراز کرد: این بیماری ممکن است به تلفات گوساله، بره و بُزغاله منجر شود و معمولا در فصل زایش ها دام‌ها اتفاق می افتد.

وی به علائم بیماری تب برفکی اشاره داشت و تصریح کرد: از مهمترین نشانه‌های این بیماری در دام تب، آبریزش دهان و بینی، وجود تاول در دهان، تاج سُم و روی پستان دام و لنگش است و معمولا تعداد این تاول‌ها در دهان و سُم گاو نسبت به گوسفند و بُز بیشتر بوده و اندازه آنها نیز بزرگ است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این بیماری در حیوانات کوچک مانند بره و بُزغاله ممکن است با ایجاد تاول همراه نباشد، بلکه ممکن است عامل بیماری قلب حیوان را درگیر و منجر به تلف شدن آن شود.

امیری با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب‌برفکی، بیان داشت: دام مبتلا به این بیماری میکروب آن را به همراه ترشحات و ضایعات بدن خود دفع می‌کند و بنابراین ترشحات بینی، چشم، ادرار و مدفوع دام بیمار و حتی شیر تولیدی آن دارای میکروب بوده و می تواند محیط اطراف را نیز آلوده کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: میکروب این بیماری در قطرات تنفسی دام آلوده وجود داشته و چنانچه با گرد و خاک وارد دستگاه تنفسی حیوان و یا همراه غذا و آب وارد بدن آن شود می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود.

وی با بیان اینکه دامداران در راستای کنترل این بیماری باید از تماس دام‌های خود با دام‌ها و یا گله‌هایی که بیماری در آنها وجود دارد خودداری کنند، گفت: زمانی که بیماری در یک منطقه، استان و یا یک کشور شایع می‌شود باید از نقل و انتقال بدون ضابطه دام جلوگیری کرد و 2 ماه قبل از فصل زایش برای جلوگیری از این بیماری دام‌های خود را واکسینه کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: در زمان شیوع این بیماری باید از خرید دام و وارد کردن آن به گله بدون مجوز دامپزشکی پرهیز کرد، زیرا دامی که سالم به نظر می‌رسد ممکن است به این بیماری آلوده باشد و پس از چند روز علائم آن نمایان شود و برای اطمینان داشتن از سالم بودن دام باید دام تازه خریداری شده را حداقل 15 روز به صورت جداگانه نگهداری کرد.

امیری، دام‌های تلف شده در اثر بیماری تب‌برفکی را منبع انتشار میکروب و بیماری در محیط برشمرد بنابراین باید برای جلوگیری از انتشار بیماری، لاشه ی دامهای تلف شده را دفن و یا سوزاند.

وی به دامداران توصیه کرد: در صورت مشاهده هر گونه علائمی از این بیماری مراتب را به نزدیک‌ترین شبکه‌دامپزشکی و یا از طریق شماره تلفن 1512 و سامانه پیامکی 10001512 به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند و به سرعت دام‌های بیمار را از دام‌های سالم جدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز