خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان:

واگذاری بیش از ۶۰ درصد واکسیناسیون دام‌ها به بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۸۱۱

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون بیش از ۲میلیون ۷۰۰هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در سال ۹۲ خبر داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی کرمان با اشاره به نقش و اهمیت بیماری تب برفکی در اقتصاد صنعت دامپروری گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی به شدت واگیر است که با حدتهای مختلف می‌تواند دام را درگیر نماید.

به گزارش ایلنا از کرمان محمدجانباز افزود: وجود سویه‌های مختلف و در گردش ویروس عامل بیماری تب برفکی، مبارزه با این بیماری را دشوار می‌نماید.

وی با بیان اینکه در ایران سویه‌های A، O و Asia۱ از ویروس عامل بیماری تب برفکی وجود دارد، اظهار داشت: برای سویه‌های مختلف واکسن‌های یگانه و چندگانه تهیه شده که در مناطق مختلف بر اساس سویه شایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: عدم رعایت نکات قرنطینه ایی و حمل و نقل غیرمجاز دام از عوامل اصلی ورود سویه‌های جدید تب برفکی به مناطق مختلف است.

جانباز بیان داشت: با ورود سویه جدید ویروس تب برفکی به یک منطقه، به دلیل عدم ایمنی دامهای منطقه به سویه جدید، شاهد شیوع بیماری خواهیم بود که باعثخسارات جبران ناپذیر اقتصادی در صنعت دامپروی آن منطقه خواهد شد.

وی عنوان کرد: رعایت اصول قرنطینه ایی و عدم حمل و نقل غیرمجاز دام در کنار واکسیناسیون دام‌ها می‌تواند از بروز این بیماری در گله پیشگیری نماید.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز کرد: در یکسال گذشته تعداد ۲۶۴هزارو ۱۰۶ راس دام سنگین و ۲میلیون ۵۳۲ هزارو یکصد راس دام سبک به صورت کاملاً رایگان برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی با اشاره به اهمیت حرکت به سوی تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی افزود: ۶۰درصد این عملیات توسط بخش خصوصی و با نظارت بخش دولتی صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز