خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری کرمان؛

در وقف، دنیایی از خیر و برکت نهفته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۹۹۴

تنگنا‌ها و مشکلاتی که امروز در کشور در حوزه‌های فرهنگ، خدمات و بهداشت داریم، توسط موقوفات به شرط مدیریت صحیح، قابل برطرف شدن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی در جمع متولیان موقوفات کرمان اظهارداشت: تنگنا‌ها و مشکلاتی که امروز در کشور در حوزه‌های فرهنگ، خدمات و بهداشت داریم، توسط موقوفات به شرط مدیریت صحیح، قابل برطرف شدن هستند.

به گزارش ایلنا از کرمان، وی بیان داشت: واقفین در گذشته این قدر خوش فکر و دور اندیش بوده‌اند و موارد مصرف وقف را به شکلی طراحی کرده‌اند، که انسان لذت می‌برد و حتی به شکلی است که یک فرد تحصیلکرده امروز نمی‌تواند بدین شکل، به مساله وقف و مصارف آن نگاه کند.

این مقام قضایی ابرازداشت: واقفین گذشته در حوزه‌هایی مثل فرهنگ و سلامت و… خیلی دوراندیش بوده‌اند و ان شاءالله در موقوفات خاص که نسل آن‌ها، موقوفاتشان را اداره می‌کنند، با‌‌ همان فکر موقوفات ر ا اداره کنند.

رئیس کل دادگستری کرمان در ادامه اظهار داشت: بسیاری از متولیان، به فکر حق التولیه خود بیشتر از درآمد خود موقوفه هستند و این جای نگرانی است. آن‌هایی که به دنبال حق التولیه هستند، دیگر به بالا رفتن درآمد وقف اهمیت نمی‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر موقوفات باید تشدید شود و نباید طوری باشد که در موقوفات غیر متصرفی، متولی هر کار که دلش خواست، انجام دهد. باید حساب کتاب داشته باشد و درآمد و هزینه‌ها مشخص باشد.

وی اعتقادات گذشتگان در مورد املاک وقفی را یادآور شد و چنین ادامه داد که لازم است ما هم مانند آن‌ها نسبت به این موارد حساس باشیم.

وی گفت: بهترین موقوفه، موقوفه‌ای است که بین متولی آن و اداره اوقاف هماهنگی وجود داشته باشد و راههای زیادی برای هزینه کرد درآمد وقف داریم و در این مورد باید خوش فکر بود.

حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی گفت: به طور مثال اگر در گذشته ساخت کاروانسرا و آب انبار رسم بود امروزه که این امور منسوخ است، می‌توان در مسیرکرمان - مشهد واحدهای ۳۰ متری برای اسکان زائرین بنا کرد و یا با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمان، مراکز خیریه درمانی در سطح شهر ایجاد، و از درآمد موقوفات در این مورد استفاده کرد.

وی گفت می‌توان در زمینه فرهنگی از محل درآمد موقوفات مدارسی با سبک اسلامی ایجاد کرد و یا به طلاب علوم دینی نخبه که به دلیل مشکلات مالی، امکان ادامه تحصیل ندارند، کمک کرد ویابرای اجرای نیات واقف مبنی برعزاداری امام حسین(ع) چراحتمابایدبه مساجدوتکایااکتفا کنیم و مجالس عزاداری رابه دانشگاه‌ها ومراکز علمی نبریم مگرقرارنیست نام و یا دو فلسفه قیام امام حسین(ع) زنده بماند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز