خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان؛

برداشت خرما از ۳۹۰۰۰ هکتار باغات کرمان

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۴۹۱

جنوب کرمان با تولید سالیانه بیش از ۲۲۶۰۰۰ تن خرما مقام اول کشور را دارد.

۲۲۶۰۰۰ تن محصول انواع واریته‌های خرما توانسته است مقام چهارمی سطح زیر کشت و مقام اول تولید خرمای کشوری را به خود اختصاص دهد.

به گزارش ایلنا از کرمان، شریف افزود: برداشت خرما در این منطقه از نیمه دوم مرداد ماه با ارقام آلمهتری آغاز و با برداشت رقم دیر رس هلیله‌ای در نیمه دوم مهرماه و اوایل آبانماه پایان می‌یابد.

وی تصریح کرد: ارقام غالب تجاری منطقه کلوته، مضافتی و مرداسنگ هستند اما در دو دهه اخیر، ارقام خشک و تجاری جدیدی در قالب طرح توسعه نخیلات و طرح ملی حذف و جایگزینی نخیلات فرسوده بصورت نهال کشت بافت در منطقه کشت شده که شامل ارقام پیارم، برمی، زاهدی و کبکاب است.

مدیر باغبانی سازمان، بیان داشت عارضه خشکیدگی خرما خسارات زیادی را به باغات منطقه وارد کرده است و علیرغم اجرای طرح‌های مطالعاتی توسط مرکز تحقیقات منطقه متاسفانه راهکار جامعی جهت مبارزه با این پدیده اندیشیده نشده است.

وی افزود: ریزش محصولات خرما نیز در سطح قابل ملاحضه‌ای مشاهده شده که می‌طلبد محققین مطالعات جدی پیرامون عوامل این عارضه نیز انجام دهند.

وی نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مناسب را یکی از مشکلات بخش نخیلات منطقه دانست و افزود: با استقرار صنایع مرتبط ضمن تولید فراورده‌های جانبی شامل قند خرما، شیره خرما، عسل خرما و… کمک شایانی به اقتصاد کشاورزان خرما کار منطقه کرد.

شریف گفت: صنایع جانبی لازم در راستای استفاده بهینه از ضایعات نخیلات اعم از چوب و شاخه و برگ آن جهت تولید نئوپان و فیبر و کمپوست نیز می‌تواند بهره وری لازم از این محصول خدادادی را دو چندان کند.

وی نبود امکانات مکانیزه و عرضه محصولات بصورت فله، بازرگانی و صادرات، موانع صادراتی، تبلیغات ضعیف، بسته بندی نامناسب، عدم شناخت بازارهای هدف، نبود تشکل‌های فعال تجاری و صادراتی در ارتباط با صادرات خرما، نبود پایانه صادراتی ویژه خرما در مبادی خروجی کشور از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز