خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان:

توسعه صنعت فرش دستباف کرمان دنبال می‌شود

استاندار کرمان گفت: توسعه صنعت فرش دستباف استان کرمان به منظور توسعه اقتصادی و افزایش فرصت‌های اشتغال در این استان دنبال می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی صبح شنبه در جلسه پیگیری مسائل و مشکلات فرش دستباف استان کرمان، یادآور شد: برای فرش دستباف توان، دانش و مهارت فنی و هم ابزار و مواد اولیه در داخل کشور موجود است.

استاندار کرمان طی تماس تلفنی معاون ستاد عتبات عالیات کشور بر ابلاغ و تایید طرح ملی فرش تاکید کرد.

معاون ستاد عتبات عالیات استان کرمان در این جلسه با اشاره به سهم بافتن 30 هزار متری فرش عتبات عالیات توسط استان کرمان، خاطرنشان کرد: بخشی از کارگاه‌های بافت فرش استان کرمان در 4 نقطه استان فعال هستند اما متأسفانه هم‌اکنون با کمبود قالی باف مواجه هستیم.

فرود بحرآسمانی با اشاره به این‌که برای هر دار قالی حداکثر 4 نفر و حداقل 2 نفر اشتغالزایی می‌شود، افزود: جمعاً در کرمان 80 دار قالی داریم که از این مجموع 70 دار قالی فعال است و در حال حاضر 160 نفر کمبود قالی باف داریم که باید این مشکل مرتفع شود.

وی با تاکید براینکه کار بافت قالی دستباف در استان کرمان حدود یازده ماه گذشته آغاز شده است، گفت: طرح قالی از سوی ستاد عتبات عالیات با مشکلاتی مواجه شد که در نهایت طرح ملی با ادغام طرح کرمانی تهیه و به ستاد ارسال شد که به تایید سردار پلارک رئیس ستاد عتبات عالیات رسید اما تنها مشکل این است که تاکنون این طرح به استان ابلاغ نشده است.

در ادامه این جلسه پیمانکار ستاد عتبات عالیات با اشاره به اینکه طرح قالی صحن حضرت زهرا(س) طرح ملی است که به صورت یک دست در سراسر استان بافته می‌شود، افزود: اکنون کارگاه‌های قالی بافی در شهرستان‌های ارزوئیه، بافت، راور، بردسیر و ... راه‌اندازی شده و در حال حاضر 720 نفر پس از مراحل ثبت نام، آموزش دیده و در کارگاه‌ها به کارگیری شده‌اند.

اکبر مهاجری یادآور شد: در حال حاضر2 کارگاه بافت فرش دستباف شهرستان راور با 100 دار قالی و 340 بافنده و نیروی فنی فعال هستند اما متاسفانه کار بافت فرش دستباف در شهر کرمان با 30 دار قالی به دلیل ابلاغ نشدن طرح قالی، متوقف شده است.

وی گفت: متاسفانه قالی‌بافان آموزش دیده و بکارگیری شده در کارگاه‌ها نیز با مشکل بیمه مواجه هستند که باید در دستور کار قرار گیرد.

علی حسینی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان کرمان نیز با تاکید براینکه 18 هزار نفر قالی‌باف در استان کرمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، افزود: در خصوص بیمه قالی بافان در استان کرمان هیچ مشکلی وجود ندارد و پس از معرفی قالی‌بافان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به تفکیک شهرستان‌ها برای قالی‌بافان سهمیه داده می شود.

کد خبر : ۳۸۱۹۴۷