خبرگزاری کار ایران

رئیس‌کل دادگستری استان خواستار شد:

احداث کانون اصلاح و تربیت در جنوب کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: احداث کانون اصلاح و تربیت در جنوب استان کرمان ضروری است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یدالله موحد در جلسه با دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری که با حضور دادستان مرکز استان، مدیرکل زندان‌های استان و مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری در محل دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه 800 نفر از افرادی که در  10 سال گذشته وارد کانون اصلاح وتربیت استان کرمان شده‌اند افرادی بوده‌اند که قبل از ارتکاب جرم در یکی از مقاطع تحصیلی اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند و موضوع ترک تحصیل و گاها اخراج از مدرسه نیاز به تامل دارد.

موحد  با بیان اینکه قریب 50 درصد نوجوان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت کرمان مربوط به جنوب استان کرمان هستند، افزود: ضرورت دارد در راستای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و به لحاظ بعد مسافت یک کانون اصلاح و تربیت در جنوب استان و در شهرستان جیرفت احداث شود.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان با اشاره به اینکه غالب  بزهکاران در این کانون در بازه سنی 15 تا  18 سال قرار دارند، بیان کرد: طبق آمار جرم سرقت با 32درصد فراوانی درصدر جرائم کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت کرمان هستند.

وی گفت: 66 درصد کودکان و نوجوانان بزهکار که وارد  کانون اصلاح و تربیت کرمان شده‌اند در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کرده‌اند و یکی از عوامل مهم ومنشا بسیاری از سرقت‌ها  فقر است.

موحد ادامه داد: مهمترین عامل بزه در مددجویان، آشفتگی خانواده است و باتوجه به اینکه مددجویان کانون در دوران بلوغ بوده و نیاز به تربیت، آموزش، آرامش، شرایط و آمادگی تحصیل دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط بد خانوادگی فوق که منجر به بلوغ نارس، مشکلات عاطفی، پرخاشگری وحس انتقام ازجامعه و بروز بزه می‌شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با تاکید بر نقش واهمیت شغل وحرفه مددکاری اظهار داشت: متاسفانه نظام مددکاری درجامعه کارآمد نیست.

وی ادامه داد: ارائه خدمات مدکاری ومشاوره، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و آشنا ساختن مددجویان با قانون ومقررات اجتماعی و قضایی از فعالیت‌هایی است که در کانون اصلاح و تربیت ماهان انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: از آنجایی که نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران تمامی مقررات مدنی و کیفری آن با موازین شرعی انطباق دارد به عنوان یک نظام قضایی الگو و نمونه برای کشورهای اسلامی مطرح است و طبعاً به دنبال یک نظام قضایی عادلانه و همه جانبه و کارآمد در طراز شریعت مقدس اسلام است و در این راستا نیز گام‌های موثری برداشته شده است.

وی تاکید کرد : در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران به حقوق انسان‌ها به ویژه زنان و کودکانی که تحت شرایط خاص آسیب دیده یا در معرض آسیب، بزهکاری و یا بزه‌دیدگی هستند، اهمیت فوق‌العاده‌ای داده می‌شود.

موحد خاطرنشان کرد: در این حوزه هرگونه اشتباه یا افراط و تفریطی در فرآیند رسیدگی‌های قضایی نسبت به اقشار آسیب‌پذیر زیان‌بار بوده و می‌تواند تنش‌ها و چالش‌های حساس تبلیغاتی و فکری را تولید کند و به افکار و اندیشه‌های بلند اسلامی صدمه بزند.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: حمایت از کودکان و زنان در همه ابعاد تقنینی، اجرایی و قضایی به شکل  مداوم و مستمر بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: غفلت از وضعیت زنانی که به هر دلیلی سرپرست خانواده بوده و معشیت و جایگاه اجتماعی آنان به مخاطره افتاده و دچار محرومیت‌های اقتصادی و فرهنگی شده‌اند می‌تواند زمینه و بستر لغزش‌ها وبزه کاری‌ها را فراهم سازد.

در ادامه جلسه الوندی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری از نگاه مثبت، علمی و دقیق رئیس کل دادگستری استان کرمان نسبت به مباحث وضعیت حقوق کودکان در استان کرمان تقدیر کرد.

کد خبر : ۳۹۸۵۲۹