خبرگزاری کار ایران

کشاورزان کلنگاهی مدعی شدند:

سهیمه دولتی کود شیمایی وارد بازار آزاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۴۱

چکیده: «به دلیل کامل نبودن چرخه نظارت بر توزیع سهمیه دولتی کود شیمایی در میان کشاورزان روستایی برخی سودجویان با استفده از بی اطلاعی کشاورزان مانع از توزیع عادلانه می‌شوند. / دولت با اطلاع از مشکل نقدینگی این کشاورزان اقلامی چون کود، آفت کش و بذر را بصورت سهمیه‌ای توزیع می‌کند.»

درحالی به موجب قانون هرساله وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکت خدمات حمایتی موظف به توزیع مقدار معینی کود شیمیایی در میان کشاورزان است، به دلیل نبود نظارت کامل در چرخه توزیع برخی سودجویان مانع از توزیع عادلانه کود شیمایی در میان کشاورزان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند تن از کشاورزان روستای کلنگاه از توابع لاله آباد شهرستان بابل با مراجعه به دفتر ایلنا و ارائه اسنادی مدعی شدند تابستان امسال در توزیع کود شیمیای میان کشاورزان عدالت رعایت نشده است. ضرورت اطلاع‌رسانی درباره این مشکل علاوه اهمیت دادخواهی کشاورزان روستای کلنگاه، احتمال تعمیم آن به سایر کشاورزان نقاط مختلف کشور است.

بررسی اسنادی که کشاورزان کلنگاهی در اختیار ایلنا قرار داده‌اند نشان می‌دهد که متولیان توزیع کود شیمایی به کشاورزانی که با وجود پرداخت بهای مصوب هنوز سهیمه کود شیمایی سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند، امسال به قمیت روز کود تحویل داده‌‌اند و مابه‌التفاوت قیمت یک سال گذشته را نیز دریافت کرده‌اند.
همچنین در لابه‌لای اسناد اسامی کشاورزانی در کنار سایر کشاورزان دریافت کننده کود شیمایی ثبت شده است که حداقل ۲ سال پیش فوت کرده‌اند و زمین آن‌ها میان بازماندگان تقسیم شده‌ است.
بر اساس این اسناد، شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه توزیع کود و بذر در میان کشاورزان را برعهده دارد، برای کشاورزان کلنگانی مقدار ۱۱ تن و ۶۰۰ کلیو گرم کود شیمایی اختصاص داده‌ است اما در عمل تنها حدود دو تن کود از مجموع کودهای دریافتی میان این کشاورزان - از مرده تا زنده - توزیع شده‌ است.
کشاورزان کلنگاهی مدعی‌اند از آنجا که در بازار آزاد کود‌های شیمیای به قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شوند این احتمال وجود دارد که مابقی سهیمه کود اهالی روستای کلنگاه در بازار آزاد توزیع شده باشد.
این منابع بابیان اینکه امسال دولت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود شیمایی را به قیمت تقریبی ۳۶ هزار تومان از طریق سهمیه بندی میان کشاورزان روستایی توزیع کرده است، می‌افزایند: هم اکنون هر کیسه ۵۰ کیلویی کود شیمایی در بازار آزاد با قیمت تقریبی ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.
آنان یادآور می‌شوند کشاورزان کلنگاهی تنها روستائیانی نیستند به دلیل کامل نبودن چرخه نظارت بر توزیع کود‌های شیمایی از بی‌اطلاعی‌شان سوء استفاده شده‌ است.
این منابع با یادآوری اینکه کشاورزان هرساله برای تضمین محصولات خود نیازمند دریافت انواع کود شیمایی؛ آفت کش و بذر هستند، می‌افزایند: به دلیل نبود نظارت دستگاه‌های دولتی، واسطه‌ها و سوجودیان مانع از توزیع عادلانه این اقلام در میان کشاورزان می‌شوند.
کشاورزان با تاکید براینکه دولت به دلیل مشکلات مالی کشاورزان اقلام مورد نیاز را به بهایی کمتر میان آن‌ها توزیع می‌کند، مدعی‌اند: در سالهای گذشته نیز اهالی این روستا با مشکلی مشابه در توزیع سهمیه گازوئیل مواجه بودند که در‌‌ نهایت این مسئله مرتفع شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز