خبرگزاری کار ایران

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور:

توسعه پرورش ماهی در قفس باعث ورود بخشی از صیادان به این کار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۸۹۹

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور گفت: ایجاد و توسعه قفس‌های دریایی برای پرورش ماهی، باعث می‌شود که بخشی از صیادان و تعاونی‌های صیادی نیز به این کار ورود کنند و از فشار به منابع طبیعی بر اثر صید کاسته شود.

به گزارش ایلنا، مهدی شکوری، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور در حاشیه سمینار تخصصی «مدیریت پرورش ماهی در قفس» که یازدهم مردادماه برگزار شد، گفت: دو طیف از سرمایه‌گذاران به موضوع پرورش ماهی در قفس درایی ورود کردند؛ طیفی که از ابتدا در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس فعالیت کردند که عمدتا شرکت‌ها و افرادی غیر از بومیان سواحل جنوب کشور بودند. این طیف شامل شرکت‌ها و اشخاصی بودند که عمدتا بومی این مناطق نبودند، بلکه به عنوان فعالان اقتصادی این کار را مطالعه کرده و پس از اخذ تاییدیه و مجوزهای لازم، اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کردند.

شکوری افزود: به تدریج مردم بومی و صیادان محلی نیز که دریا را خانه اجدادی‌شان می‌دانستند که باید از آن بهره‌برداری مناسبی انجام شود، به حوزه پرورش ماهی در قفس ورود کردند و خوشبختانه تعداد قابل توجهی از صیادان و اتحادیه‌های صیادی به این امر توجه نشان دادند.

توسعه پرورش ماهی در قفس باعث ورود بخشی از صیادان به این کار می‌شود

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات در ادامه بیان کرد: به عنوان نمونه صیادی که مجوز لنج خود را فروخته، آن ‌را تبدیل به سرمایه کرده و مجوز ایجاد قفس در دریا را دریافت کرده است، تاییدیه اتحادیه صیادی را نیز در رابطه با فعالیت پرورش ماهی در قفس دارد و بدین شکل بود که برخی تعاونی‌های صیادی نیز به این موضوع توجه نشان داده‌اند.

وی افزود: این امر بیانگر آن است که جامعه صیادان، جامعه‌ای هوشمند و بالغ بوده و دریا را خانه اجدادی خود می‌دانند و به سرنوشت آن حساس هستند و به دنبال تولید پایدار در دریا هستند.

 

تسهیل ورود صیادان خُرد به کار پرورش ماهی در قفس دریایی

شکوری در ادامه گفت: اقدام دیگری که سازمان شیلات ایران در چند ماه اخیر انجام داده، تسهیل مشارکت و فعالیت صیادان خُرد در این زمینه است تا بتوان شرایطی فراهم کرد که این صیادان مزارع پرورش ماهی دایر کرده و اقدام به بهره‌برداری نمایند.

وی افزود: در رابطه با صیادان خرد مطالعاتی انجام شده و ایده‌های مختلفی مطرح شده است. در نتیجه تصمیم گرفته شده که قفس‌های مختلفی با مصالح ارزان قیمت که سرمایه بالایی نیاز نداشته باشد، در دریا احداث کنیم تا یک یا چند صیاد خرد بتوانند یک قفس را مدیریت کنند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات با اشاره به انجام این الگو در کشورهایی مانند هندوستان بیان کرد: صیاد خردی که سرمایه کافی نداشته و امکان دریافت تسهیلات مالی زیادی از بانک ندارد، با این الگو می‌تواند با حداقل سرمایه یک قفس را دایر کند.

وی افزود: زمانی که صیادان با قایق در دریا صیادی می‌کنند در طی یک سال سهم هرکدام 700 تا هزار کیلوگرم ماهی می‌شود. اما اگر این الگو به نتیجه برسد، دو یا سه صیاد می‌توانند یک قفس را مدیریت کنند، هم خطرات کمتری نسبت به دریا را متحمل می‌شوند و هم احتمال موفقیت و درآمد بیشتری برایشان فراهم خواهد شد.

شکوری افزود: البته این کار نیز ریسک‌ها و ملاحظات خاص خود را نیز دارد اما قابل برنامه‌ریزی و اجرا است و برنامه‌ای است که در کنار احداث مزارع بزرگ اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز