خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی:

چتر بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی برای 156 محصول/ اهمیت بیمه کشاورزی برای کاهش مخاطرات تولیدکنندگان/ بودجه‌های اندک دست صندوق بیمه را می‌بندد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۴۹۵

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: این صندوق که از سال 63 با بیمه 2 محصول کار خود را آغاز کرده است، اکنون محصولات تحت پوشش بیمه‌ای خود را به 156 محصول رسانده است.

به گزارش ایلنا، قدرت‌الله نوری در نشست خبری که امروز چهارشنبه 5 مهرماه در محل صندوق بیمه کشاورزی برگزار شد، عنوان کرد: بیمه کشاورزی در ایران، جزو نهادهایی است که در انقلاب اسلامی شکل گرفت و از دهه 60 به‌عنوان نهاد بیمه‌گر و حمایت کننده بخش کشاورزی با دو محصول کارش را شروع کرد و به‌طور مرتب در حال گسترش و پیشرفت بوده است؛ به‌طوری که در حال حاضر 156 محصول مختلف تحت پوشش بیمه قرار دارند.

مخاطرات بخش کشاورزی و ضرورت بیمه

نوری توضیح داد: بخش کشاورزی یکی از پرمخاطره‌ترین بخش‌ها است که در کشور ایران این مخاطرات بیشتر و جدی‌تر نیز هست؛ چراکه از 37 نوع بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا، 31 مورد آن در ایران اتفاق ‌می‌افتد؛ مثلا در سال‌های گذشته خشکسالی‌ها را داشته‌ایم یا اینکه در مواردی اتفاق افتاده که طی یک شبانه روز، 60 تا 70 درصد برخی محصولات بر اثر سرمازدگی از بین رفته است. بنابراین بیمه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است که توسعه پیدا کند و این اراده در صندوق بیمه کشاورزی وجود دارد که بتواند به طور اساسی در خدمت تولید کنندگان این بخش باشد.

کمک‌های دولتی به بیمه کشاورزی

وی افزود: بین بیمه کشاورزی و بیمه‌های تجاری و بازرگانی تفاوت‌های زیادی وجود دارد، به طور مثال چنانکه گفته شد در بیمه کشاورزی، مخاطرات زیاد و ممکن است یک شبه خسارت‌های سنگینی اتفاق بیفتد که این اتفاق در دیگر بیمه‌ها بسیار کمتر است.

از طرفی در بیمه‌های تجاری و بازرگانی، تمام حق‌بیمه توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود درصورتی‌که، در بیمه کشاورزی برای حمایت از کشاورزان، بالغ بر 65 درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود و حتی در برخی محصولات، سهم کشاورزان و بهره‌برداران از 30 درصد نیز کمتر است.

چتر بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی برای 156 محصول/ اهمیت بیمه کشاورزی برای کاهش مخاطرات تولیدکنندگان/ بودجه‌های اندک دست صندوق بیمه را می‌بندد

چگونگی تعیین تعرفه‌های بیمه‌ای

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در ادامه عنوان کرد: بر اساس سیاست‎‌های صندوق بیمه، هر ساله برنامه‌های این صندوق تدوین می‌شود که یکی از این برنامه‌ها، تعیین تعرفه‌های بیمه‌ای برای محصولات مختلف است و سعی می‌شود به‌گونه‌ای باشد که به مطلوبیت مورد نیاز کشاورزان نزدیک و مورد رضایت آنها باشد.

نوری با بیان اینکه طرح‌های بیمه‌ای بر اساس خواسته‌های وزارت جهاد کشاورزی تهیه می‌شود، گفت: صندوق بیمه حق بیمه‌ها را بر اساس تعهدات تعیین می‌کند و تعهدات بر اساس ارزش موضوع و محصولی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به صندوق بیمه ابلاغ می‌کند و در ادامه کار، صندوق بیمه نیز با توجه به محدودیت‌ها، داشته‌ها و ظرفیت‌های خود، درصدی از این محصول یا موضوع را به‌عنوان «حق بیمه» و «تعهد پرداخت غرامت» در نظر می‌گیرد و به این شکل میزان حق بیمه‌ها و تعهدهای پرداخت غرامت را مشخص می‌کند.

وی افزود: مثلا در مورد دام، طیور و آبزیان، وقتی وزارت جهاد کشاورزی ارزش آنها را مشخص کرد، صندوق بیمه تا حدود 80 درصد ارزش آن را در نظر می‌گیرد و بر اساس متعهد به پرداخت غرامت متعهد می‌شود؛ به‌طوری که به عنوان مثال، برای یک دام سنگین تا حدود 65 میلیون تومان تعهد پرداخت غرامت در نظر گرفته می‌شود که مقدار بسیار قابل توجهی است.

نوری در ادامه گفت: امسال نیز مجمع موفقی در شهریورماه با حضور سهامداران صندوق بیمه برگزار و تعرفه‌های مناسبی برای محصولات مختلف لحاظ شده است؛ در این مورد حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی است که برای پوشش 12 زیربخش و طرح‌های اختصاصی بخش کشاورزی در نظر گرفته شده و صندوق بیمه باید برنامه‌های خود را با این مبلغ تراز کند؛ لذا بر این اساس صندوق نمی‌تواند بیشتر از مبلغ 6 هزرا میلیارد تومان برای دولت تعهد ایجاد نماید. به همین دلایل است محصولات راهبردی را در اولویت قرار داده‌ایم.

ضرایب خطر بیمه‌ای

 معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در ادامه برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد برخی ابهامات و سوالات در مورد میزان پرداخت غرامت‌ها بیان کرد: ضریب خطر هر محصول از محل غرامت پرداختی به کشاورزان به دست می‌آید و هنگامی که ضریب خطر بالا می‌رود، صندوق بیمه هم باید تعهداتش را بالا ببرد و در نتیجه حق بیمه‌ای که بهره‌بردار باید پرداخت کند نیز بسیار بالا می‌رود که این مبلغ نه توسط دولت پرداخت می‌شود و نه توسط بهره‌بردارن؛ بنابراین اگر تعهدات صندوق بیمه مبالغ پائینی است، دلایل آن محدودیت اعتبارات تعیین شده توسط دولت و دیگری ناتوانی کشاورزان در پرداخت حق بیمه است.

همکاری با نهادها و تشکل‌های ذیربط

نوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: صندوق بیمه کشاورزی برای بهبود کیفیت خدمات بیمه‌ای خود، با نهادهای متولی زیربخش‌های مختلف مانند: سازمان امور عشایر، سازمان مدیریت بحران، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات، و اتحادیه‌های زیربخش دام و دیگر تشکل‌های مرتبط، همکاری و هم‌فکری لازم را انجام می‌دهد تا حداکثر کارایی لازم در بیمه کشاورزی اتفاق افتد.

چتر بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی برای 156 محصول/ اهمیت بیمه کشاورزی برای کاهش مخاطرات تولیدکنندگان/ بودجه‌های اندک دست صندوق بیمه را می‌بندد

بیمه سرمایه، تسهیلات، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با کشاورزی

وی همچنین گفت: صندوق بیمه در صدد است علاوه بر محصولات بخش کشاورزی، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با این بخش را نیز بیمه کند و به همین منظور در سال زراعی جدید این کار را شروع کرده است و از آن جمله، با شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی که در زمینه تامین، تهیه و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی و دامی و... فعالیت می‌کنند، وارد مذاکره شده تا تمام عوامل تولید و عوامل مرتبط با آنها مانند سیلوها، انبارها، نهاده‌های دامی و... تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرد.

 نوری گفت: همچنین بیمه‌های جدیدی مانند: بیمه سرمایه، تجهیزات، تاسیسات سرچاهی و آبیاری تحت فشار و... نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت و علاوه بر آنها بیمه سرمایه در خصوص تسهیلات پرداختی توسط بانک کشاورزی به بهره‌برداران نیز جزو برنامه‌های کاری صندوق بیمه است که بتوان در این مورد، تسهیلاتی که توسط بانک کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد و بیمه‌گذار، بیمه‌گر و همه ذینفعان از این نظر آسودگی خاطر داشته باشند.

حذف بیمه‌گری سال‌های فاجعه‌بار

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در ادامه با بیان اینکه صندوق بیمه در بحث بیمه‌گری، سال‌های فاجعه‌بار را از حق بیمه‌ها حذف کرده است، گفت: بر اساس بند 2 ماده 19 آئین‌نامه، هیات‌مدیره صندوق بیمه این اختیار را دارد تا جهت مطلوبیت حق بیمه، کاهش حق بیمه و توسعه بیمه، سال‌های فاجعه‌بار را از حق بیمه‌ها حذف نماید که امسال در بحث محصولات اساسی و در زیربخش‌های کشاورزی و باغات این کار انجام شده و تغییرات جدی در حق بیمه‌ها اتفاق افتاد است و بر اساس آن، تعهدات صندوق بیمه به‌طور میانگین، تا 40 درصد افزایش پیدا کرد، در‌حالی‌که حق بیمه‌ها فقط 10 الی 15 درصد افزایش داشت.

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز