خبرگزاری کار ایران

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری به اندازه کافی صورت گرفته است/ لزوم تنوع بخشی به خوراک دام و طیور

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۹۶۸

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز به جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری کشور حدود 130 میلیون قطعه است، گفت: طی ماه‌های گذشته به میزان نیاز کشور، جوجه ریزی انجام شده است.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم حسن‌نژاد، در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان (فیداکسپو) و در پاسخ به برخی صحبت‌ها مبنی بر کاهش جوجه‌ریزی در کشور، گفت: اگر بخواهیم به اندازه نیاز کشور جوجه‌ریزی داشته باشیم، باید ماهانه 130-120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده است.

 وی گفت: استفاده از گوشت مرغ در کشور روند افزایشی دارد و نیاز به برنامه‌ریزی‌های مناسبی طلب می‌کند.

توجه به گله‌های مرغ اجداد و مادری

حسن‌نژاد توضیح داد: برای انجام 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی، باید مراکز مرغ مادر را متناسب با نیاز، از نظر جوجه مرغ مادری تقویت کرده باشیم که این کار باید حداقل از یک سال قبل انجام می‌شد تا تعداد مرغ مادر مناسب برای تامین تخم‌مرغ و جوجه به اندازه کافی موجود باشد؛ همچنین در حلقه بالاتر  گله‌های مرغ اجداد نیز باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این زمینه‌ها نقصان‌هایی وجود داشت و لازم بود که حداقل از یک سال قبل اقدامات لازم انجام می‌شد، اما برخی کوتاهی‌ها در این زمینه اتفاق افتاد و گله‌های مرغ مادر و اجداد تا حدودی آسیب دیده بود که بالاجبار بخشی از نیاز جوجه با تکیه به واردات تامین شد.

حسن‌نژاد تاکید کرد: با همت و تلاش تولیدکنندگان، طی تمام ماه‌های سال جاری، در حد قابل قبول و نزدیک به 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده و جای نگرانی نیست.

لزوم توجه به مسائل تخصصی تغذیه

وی با اشاره به نمایشگاه فیداکسپو، گفت: نمایشگاه توسط شرکت‌های حوزه خوراک دام و طیور برگزار می‌شود و به‌جهت اهمیتی که تغذیه دام، طیور و آبزیان در کشور ما دارد، یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در این زمینه برگزار می‌شود و استفاده از تکنولوژی و دانش در موضوع تغذیه دام، طیور و آبزیان، به‌خصوص در کشور ما که با مشکلاتی مانند خشکسالی و واردات نهاده‌های دام و طیور مواجه هستیم، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

حواشی ایجاد شده، ما را از مسائل تخصصی دور می‌کند

معاون امور تولیدات دامی  وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه مسائلی در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریتی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود ما از موضوع مهم و تخصصی مانند تغذیه دام، طیور و آبزیان تا حدودی غافل شویم؛ حواشی و واقعیت‌های تلخی که در حوزه‌های بازرگانی، تامین ارز، ترابری نهاده‌های دام و طیور داریم، ما را از پرداختن به موضوعات تخصصی مانند تغذیه باز می‌دارد.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه در ارتباط با بحث مربوط به مردمی‌سازی یارانه‌ها، هیچ بخشی مانند امور دام از این موضوع متاثر نشد، گفت: حواشی از این قبیل که در بخش امور دام سایه انداخته ما را از پرداختن به امور مهم‎تر باز داشته است.

افزایش بهره‌وری با تغذیه مناسب

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان، ظرفیت تولید 30 میلیون تن خوراک را دارند که در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند، گفت: باید استفاده از خوراک آماده را در واحدهای دام و طیور، ترویج تا بتوان از تکنولوژی‌های موجود در زمینه خوراک دام، طیور و آبزیان در جهت کاهش ضایعات استفاده و غذای متعادل و مناسب را در اختیار دام، طیور و آبزیان قرار داد که باعث افزایش تولید و بهره‌وری مناسب شود.

حسن نژاد در این زمینه گفت: طی سال‌های گذشته، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و شاهد مصرف 15 میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان به‌صورت آماده مصرف در کشور هستیم، اما مسیر طولانی برای دستیابی به شرایط مطلوب در پیش داریم و وقتی که صحبت از واردات 19-18 میلیون تن واردات نهاده در کشور می‌شود و این میزان به‌طور مرتب رو به افزایش است، باید به بهره‌وری و جلوگیری از هدر رفت این نهاده‌ها توجه داشته باشیم.

 وی همچنین با توجه به نیاز شدید کشور به کنجاله سویا، گفت: لازم است به موضوع تنوع‌بخشی به نهاده‌ها و خوراک، جایگزینی بخشی از منابع پروتئینی با سویا از ضروریات است و باید مدنظر قرار گیرد تا برای تامین خوراک دام و طیور، فقط متکی به سویا نباشیم.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز