خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

لزوم توسعه آبیاری هوشمند برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۰۵۵

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات مربوط به کاهش منابع آبی کشور، بر ضرورت استفاده از روش‌های هوشمند آبیاری برای افزایش بهره‌وری از منابع آب تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، صفدر نیازی شهرکی با اشاره به اینکه منابع آبی کشور به دلایل مختلف به‌شدت محدود شده است و از طرفی امنیت غذایی جامعه هم باید برقرار باشد، گفت: بابت مقابله با این مشکل راه‌هایی جلوی ما وجود دارد که یکی از آنها اجرای پروژه‌هایی است که راندمان آب را بالا ببرد و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و تحت فشار که از 25 سال گذشته در کشور اجرا می‌شوند از این موارد به شمار می‌رود.

 وی اضافه کرد: امروزه دیگر روش‌های کلاسیک این نوع آبیاری نیز جوابگوی خواسته‌های ما نیستند و ما باید به سمت آبیاری هوشمند حرکت کنیم تا توسط آن و بر اساس نوع شرایط آب و هوایی، مشخصات خاک، نوع گیاه، دوره رشد گیاه، رطوبت خاک، رطوبت هوا و... به کمک نرم‌افزارهایی نیاز دقیق آبی گیاه محاسبه و بر اساس بررسی‌های دقیق گیاه آبیاری می‌شود که راندمان آبیاری را به‌شدت افزایش می‌دهد.

نیازی با بیان اینکه حدود 27 پروژه  پایلوت آبیاری هوشمند با همکاری موسسه فنی و مهندسی انجام می‌دهیم، گفت: ازجمله این پروژه‌ها، سیستم آبیاری زیرسطحی است که یک طرح پایلوت در سطح 120 هکتار از اراضی کشت و صنعت نیشکر کارون انجام شده و نتایج بسیار خوبی از آن حاصل شده است که اطلاعات و یافته‌های آن بعد از آنالیز دقیق در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز