خبرگزاری کار ایران

مدیر امور اراضی استان قزوین:

واگذاری 20 هزار هکتار از اراضی ملی در استان قزوین برای طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زا/ واگذاری به‌صورت اجاره درازمدت/ 2500 هکتار از واگذاری‌ها در شهرستان طارم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۵۷۲

مدیر امور اراضی استان قزوین گفت: 20 هزار هکتار از اراضی ملی در استان برای طرح‌های مختلف کشاورزی، صنایع وابسته به کشاورزی و طرح‌های غیرکشاورزی به بهره‌برداران واگذار شده است.

به گزارش ایلنا، مهدی رحماندوست در حاشیه تور رسانه‌ای و بازدید خبرنگاران از اراضی ملی واگذار شده به طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زا در روستای سیاه‌پوش شهرستان طارم سفلی در استان قزوین، ضمن بیان این مطلب گفت: 2500 هکتار از این اراضی ملی برای کشاورزی، باغداری، صنایع وابسته به کشاورزی و سایر طرح‌ها در روستای سیاه‌پوش در کنار دریاچه سد منجیل که بر روی رودخانه سپیدرود قرار گرفته، اتفاق افتاده که عموما به کشت زیتون اختصاص پیدا کرده است.

 وی اضافه کرد: اگر وضعیت آب در این مناطق ساماندهی بهتری داشته باشد، توسعه کشت نیز اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با پیاده کردن طرح‌های نوین آبیاری بتوان ضمن افزایش بهره‌وری آب، نسبت به توسعه کشت اراضی اقدام کرد.

نیروگاه‌های بادی

رحماندوست توضیح داد: از جمله مهم‌ترین واگذاری‌ها به بخش کشاورزی از قبیل باغات زیتون و صنایع تبدیلی، روغن‌کشی و کنسرو است که در کنار آن ایجاد شده و بخش دیگر واگذاری‌ها به موارد غیر کشاورزی تعلق دارد.

وی افزود: یکی از پتانسل‌های این منطقه بادخیز بودن آن است که برای کارگذاری توربین‌های بادی بسیار مناسب است و در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده و واگذاری‌هایی گرفته است.

واگذاری دیم نداریم

مدیر امور اراضی استان قزوین در بحث واگذاری اراضی ملی در این استان گفت: در این استان اراضی به‌صورت دیم واگذار نمی‌شود؛ چراکه حداقل باید 400 میلی‌متر در سال بارندگی وجود داشته باشد که بتوان آنها را به‌عنوان اراضی دیم تحویل بهره‌بردار داد و چون در این مناطق عملا چنین بارندگی اتفاق نمی‌افتد، امکان این گونه واگذری‌ها وجود ندارد و فقط اراضی واگذار می‌شود که وضعیت آب‌ آبیاری آنها مشخص باشد.

اقلیم زیتون‌خیز

رحماندوست با اشاره به اینکه اراضی منطقه طارم برای کشت زیتون کاملا مناسب است و شرایط خوبی برای کشت این درخت به وجود می‌آورد، گفت: هنگامی که درخواست واگذاری اراضی از طرف بخش خصوصی اتفاق بیفتد، درخواست‌ها به پیوست کروکی محل طرح، به سازمان منابع طبیعی ارسال می‌شود و در منابع طبیعی، گروه‌های کارشناسی برای «استعداد سنجی» وجود دارد که منطقه را بررسی تا اراضی به طرحی که مناسب آن منطقه باشد، واگذار می‌شود.

واگذاری به‌صورت اجاره طولانی‌مدت

وی در مورد چگونگی واگذاری این اراضی نیز گفت: تا پیش از این مالکیت اراضی به متقاضیان واگذار می‌شد، اما در سال‌های اخیر دیگر مالکیت اراضی واگذار نمی‌شود و این اراضی به‌صورت اجاره درازمدت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز