خبرگزاری کار ایران

همکاری ایران و عراق در مدیریت پایدار خاک

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۴۳۸

نشست مشترک مدیران آب و خاک دو کشور ایران و عراق با هدف استفاده از توانمندی‌های ایران در حوزه مدیریت پایدار خاک، آبیاری و انتقال دانش فنی و ارائه تجربیات تولید در شرایط شور در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در این نشست ضمن معرفی موسسه، با تأکید بر تعیین خط مشی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تعیین اولویت‌ها برای اقدام اجرایی گفت: دستاوردهای موسسه تحقیقات خاک و آب در تدوین الگوی کشت ایران نقش اساسی دارد و این مهم می‌تواند در عراق اجرایی شود.

اسدی رحمانی، هفت محور برنامه راهبردی موسسه تحقیقات خاک و آب را شامل شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی، مدیریت تقاضامحور آب در مزرعه و ارتقای بهره‌وری، شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شور، شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک و شناخت و مدیریت آلودگی خاک‌وآب و گیاه در کشاورزی دانست.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و مهمترین دستاوردهای بخش‌های تحقیقاتی موسسه، در خصوص همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و عراق ابراز امیدواری کرد.

همکاری در زمینه‌‌ی خدمات فنی و مهندسی

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست بیان کرد: عراق ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات فنی و مهندسی دارد و ایران می‌تواند در قالب قرارداد پژوهشی و مطالعاتی تعاملات خوبی با این کشور داشته باشد.

فریبرز عباسی با اشاره به این که موسسه تحقیقات خاک و آب مطالعات بسیاری در زمینه استفاده از آب‌های شور و پساب‌ها دارد، گفت: مسیر همکاری بین دو کشور ایران و عراق در این زمینه باز است.

مطالعات تفصیلی خاک‌شناسی

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قدمت بالای موسسه خاک و آب گفت: عمده فعالیت‌های کشور در بحث خاک در قالب تحقیق و توسعه و فعالیت‌های اجرایی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب صورت می‌گیرد.

ناصر دواتگر، تکمیل مطالعات خاک‌شناسی در مقیاس تفصیلی، پایش تاب‌آوری خاک‌های کشور نسبت به تخریب، حفظ و ارتقای کربن آلی، حفظ و بالا بردن کیفیت حاصلخیزی خاک‌های کشور، اصلاح خاک‌های شور سدیک کشور، آموزش تعیین سرفصل متناسب با شرایط جدید خاک های کشور و تعیین ارزش اقتصادی خاک را از جمله اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور در زمینه خاک برشمرد.

بنابراین گزارش این نشست با ارائه فعالیت‌ها و دستاوردهای بخش‌های تحقیقاتی موسسه توسط روسای بخش‌های تحقیقاتی و بازدید هیات عراقی از بخش آزمایشگاه شیمی، فیزیک و فناوری کود و همچنین آزمایشگاه بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز