خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

ارائه نسخه عملی محققان سازمان تات به دولت در راستای حل چالش‌های بخش کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۲۹۹

نخستین جلسه مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سال ۱۴۰۳ با حضور رؤسای مؤسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده، مراکز ملی و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها به‌صورت حضوری و وبیناری برگزار شد.

 به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این جلسه که به‌منظور تبیین سیاست‌ها و راهبردهای سازمان تات در سال ۱۴۰۳ برگزار شد، ضمن محکوم‌کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و آرزوی پیروزی امت اسلامی در سال جاری اظهار داشت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قدم‌های مؤثرتری در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی برداشته و تحول چشمگیری در معرفی ارتقای جایگاه سازمانی داشته است.

  سید مجتبی خیام نکویی با تأکید بر اینکه جایگاه این سازمان باید مورد اذعان همه مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه‌های مختلف کشور قرار گیرد گفت: با توجه بر اینکه امسال در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستیم؛ زمان تثبیت جایگاه سازمان تات در کشور فرارسیده است و باید از این فرصت جهت معرفی سازمان به نحو مقتضی استفاده کرد.

 وی مهم‌ترین عامل تثبیت جایگاه سازمان تات را نقش‌آفرینی در مأموریت‌های کلان، ایفای وظایف حاکمیتی و استفاده از ظرفیت بهره‌برداران کشاورزی عنوان کرد و افزود: سازمان تات باتوجه ‌به گستردگی در سراسر کشور بهترین ابزار مشارکت مردمی را در اختیار دارد، فعالیت ۱۰ میلیون و پانصد هزار زن عشایر از جمله ظرفیت‌های مردمی سازمان تات است که باید به نحو شایسته مورداستفاده قرار گیرد.

 رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مهم‌ترین مولفه‌های ارتقای سازمان تات را مشارکت مردم، رصد و پایش، حل چالش‌های اولویت‌دار، تعامل با مسئولین اثرگذار، نمایندگان مجلس، استفاده از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های طبیعی، آموزش و ترویج و ابزار رسانه عنوان کرد.

 وی مأموریت اصلی سازمان تات را در دو حوزه دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی و بهره‌وری دانست و گفت: استفاده بهینه از ظرفیت‌های این سازمان در تحقق امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

 خیام نکویی با اشاره به تجارب انباشته در نیم‌قرن فعالیت سازمان تات ازجمله ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امروز این سازمان در بخش کشاورزی برشمرد و منابع انسانی خبره، منابع اعتباری، آبخوان‌های در اختیار، فضاها و امکانات بانک‌های دی‌ان‌ای، بانک‌های متنوع ژن از گیاهان زراعی و منابع طبیعی و...، دانش‌های فنی و فناوری‌های مکتسبه، داده‌های وسیع متنوع گسترده به قدمت حداقل نیم‌قرن، اراضی کشاورزی، ایستگاه‌ها، مزارع، کلکسیون‌ها، گلخانه‌ها و تجهیزات و آزمایشگاه‌ها را از دیگر ظرفیت‌های سازمان عنوان کرد.

 رئیس سازمان تات با اشاره به شعار این سازمان مبنی بر بهره‌ور، دانش‌بنیان و پاسخگو بودن، خاطرنشان کرد: دولت انتظار دارد سازمان تات پیشرو در حل مشکلات بخش کشاورزی باشد و در این راستا محققان این سازمان باید نسخه‌های عملی بخش کشاورزی را ارائه دهند.

 وی خواستار شناخت ظرفیت بالفعل و بالقوه مؤسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده، مراکز ملی و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها شد و بر شناخت چالش‌های فراروی سازمان تات، اتخاذ راهبرد درست استفاده ظرفیت‌ها برای حل چالش‌ها، بسیج، سازماندهی، هدایت و همدلی نیروهای انسانی، به‌کارگیری ظرفیت رسانه و پایش رصد و ارزیابی و پیگیری مستمر تأکید کرد .

 خیام نکویی با اشاره به اینکه ملاک بسیاری از تصمیم‌گیری‌های سازمان تات در سال جاری بر اساس نظارت و ارزیابی مستمر مؤسسات و مراکز تابعه خواهد بود، افزود: در سال گذشته ۷۰ سفر استانی ۲۳ نظارت ستادی و ۹۱ نشست در حوزه‌های مختلف برگزار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز