خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور روشنایی ندارد

محور یاسوج به بابامیدان ۷۰ کیلومتر طول دارد که در طول این محور ۹ تونل حفر شده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، این محور بعد از ۲۳ سال به بهره‌برداری رسید و خوشحالی مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر را نسبت به سایر استان‌های دیگر کشور بیشتر فراهم کرد.

از ۹ تونل حفر شده ۲ تونل با شماره‌های چهار با نام منطقه‌ای «امام سجاد - پرزه» به طول «یک هزار و ۱۷ م‌تر» و شماره پنج با نام محلی «صاحب الزمان» بزرگ‌تر بوده که تونل شماره پنج به طول «۲ کیلومتر و ۹ م‌تر» نام بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور را با خود یدک می‌کشد.

طول ۹ تونل محور یاسوج - بابامیدان چهارهزار و ۵۰۰ متر بوده که به غیر از تونل‌های چهارم و پنجم بقیه تونل‌ها از طول بسیار کمتری برخوردار هستند.

تونل‌های بزرگ این محور فاقد تهویه بوده و از سویی روشنایی‌های نصب شده نیز مدت‌هاست از کارافتاده‌اند.

درصورت هرگونه حادثه ولو جزئی باید شاهد فاجعه‌ای ناگوار در محور یاسوج - بابامیدان باشیم.

هوای گرم تابستانی، تردد فشرده وسایط نقلیه و نبود تهویه شرایط سختی را در تونل‌های بزرگ این محور ایجاد کرده و از سویی نبود روشنایی ضریب خطرآفرینی را دوچندان کرده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با تائید شرایط خطرناک پیش رو در تونل‌های بزرگ محور یاسوج - بابامیدان، اظهار کرد: ما نیز از وضعیت کنونی ناخرسند بوده و آرزو داریم اتفاق ناگواری در این تونل‌ها نیفتد.

«سپهدار آسابه» به ایلنا گفت: اکنون نیمی از روشنایی تونل شماره پنج این محور در خاموشی مطلق بسر می‌برد و ترانسفورماتور آن حدود یک ماه پیش به سرقت رسید.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه ترانسفورماتور تونل چهارم نیز مدتی پیش به سرقت رفته است و سارق یا سارقانی در این ارتباط شناسایی نشده و دستگیر نیز نشده‌اند.

آسابه از ارسال مکاتبات متعدد با حوزه وزارتخانه برای تامین اعتبار مورد نیاز خرید ترانسفورماتور تونل‌های یاسوج - بابامیدان خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه در این ارتباط پاسخ خاصی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: ‌ اعتبار مورد نیاز برای خرید ۲ دستگاه ترانسفورماتور تونل‌های چهار و پنجم حدود ۱۵ میلیون تومان است که متاسفانه این اعتبار اکنون در اختیار ما برای خرید وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از مشکلات موجود برای تامین روشنایی تونل‌های محور یاسوج - بابامیدان را همکاری نکردن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برشمرد.

آسابه گفت: خدمات دهی در تونل‌های محور یاسوج - بابامیدان برعهده استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس بوده که متاسفانه استان فارس همکاری‌های لازم را از خود نشان نمی‌دهد.

وی افزود: ‌ شرکت توزیع نیروی برق گهگیلویه و بویراحمد برای تامین برق پایدار در این تونل‌ها همکاری‌های لازم را نشان می‌دهد که جای تقدیر دارد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهار امیدواری کرد که اتفاق ناگواری در تونل‌های محور یاسوج - بابامیدان به دلیل نبود روشنایی نیفتد.

کد خبر : ۳۸۴۱۴۰