خبرگزاری کار ایران

پاسخگوی هزینه‌های برباد رفته سدشیو گچساران کیست؟

سدی که مجوز شورای عالی اقتصاد را دارد اما مجوز محیط زیست را ندارد/ آرزوی بر بادرفته هزاران کشاورز گچسارانی در دشت شیو

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۷۰۸

"سد شیو گچساران" قرار بود در منطقه ای روستایی حدفاصل باشت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش رستم نورآباد ممسنی استان فارس احداث شود اما با وجود هزینه های انجام شده احداث این سد وضعیت نامشخصی دارد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، طرح مطالعاتی مرحله اول این سد به اتمام رسیده و مرحله دوم نیز گام های نهایی اش برداشته شده است.

با وجود سال‌ها کار مطالعاتی برای احداث سدشیو گچساران اما اکنون براساس نظرنهایی سازمان محیط زیست کشور، ساخت این سد معلق و بطور کامل کنار گذاشته شده است.

سئوال اینجاست که اکنون چه‌کسی پاسخگوی سال‌ها هزینه‌های مطالعاتی و انجام امورمیدانی است؟ 

( 22فرودین ماه 94 ).... مجوز شورای عالی اقتصاد برای اجرای عملیات سیدشیو صادر شد

به گزارش ایلنا از یاسوج ، مشاور مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفته بود:  مجوز شورای عالی اقتصاد در 27 اسفند ماه سال گذشته به مبلغ 861 میلیون یوان چین از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرای عملیات سد شیو صادر شد.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: طرح سد شیو یکی از مهم‌ترین طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بوده که با همکاری مقامات وزارت نیرو، معاونت برنامه‌ریزی کشور، پیگیری مسئولان استانی و همکاری نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس و همچنین مسئولان این شرکت با فاینانس خارجی به اجرا درمی‌آید.

وی با بیان اینکه محل احداث طرح سد شیو بر جریان خروجی رودخانه شیو از ارتفاعات کوه‌های سرگچینه، تغار و پازنان سرچشمه می‌گیرد، افزود: این محدوده بر اساس تقسیمات کشوری به استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد.

مشاور مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: تأمین نیاز آب شرب و صنعت منطقه از جمله روستاها و شهرک‌ها در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس و همچنین تأمین نیاز آب کشاورزی مناطقی از جمله کناره، چالموره، لیراب، کوپن، باشت، خان‌احمد، علی‌آباد و منطقه امامزاده جعفر (ع) به‌ گونه‌ای که کل سطح ناخالص اراضی زیرپوشش شبکه با تلفیق آب‌های سطحی و زیرزمینی قرار می‌گیرد از جمله اهداف احداث سد شیو است.

محمدزاده تصریح کرد: از میزان 14 هزار و 500 هکتار اراضی موجود در این مناطق افزون بر 9 هزار و 500 هکتار به صورت خالص از دریاچه سد مخزنی شیو تأمین آب می‌شود.

وی با اشاره به مشخصات فیزیکی سد شیو عنوان کرد: این منطقه بر اساس تقسیمات کشوری به استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعلق دارد، سد پیش‌بینی شده شیو از تنوع خاکی با هسته رسی برخوردار بوده که سطح حوزه آبریز رودخانه در محل ساختگاه انتخابی 440 کیلومتر مربع است.

محمدزاده ادامه داد: آورد سالانه سد شیو در محل سد 158 میلیون متر مکعب، رقوم بهره‌برداری از سد 997 متر از سطح دریا، حجم مخزن در این رقوم 55 میلیون متر مکعب و سطح مخزن در این رقوم 282 هکتار و همچنین تنظیم سالیانه مخزن 95 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

مشاور مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مطالعات فاز نخست این طرح توسط شرکت مهندسی آبدان به اتمام رسیده است، یادآور شد: مطالعات فاز دوم این سد در حال انجام بوده که حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محمدزاده با بیان اینکه مطالعات زیست‌محیطی این طرح توسط شرکت مهندسی خزر آب و مطالعات حفاری و ژئوتکنیک توسط شرکت جهدآزمای مشهد به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: مطالعات پدافند غیرعامل طرح نیز توسط شرکت مهندسی نواندیشان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: طرح احداث سد شیو دارای مجوز میراث فرهنگی، محیط زیست و همچنین کمیسیون 215 برای تخصیص آب به میزان 81 میلیون مترمکعب است.

محمدزاده با یادآوری موافقت اجرای این طرح با استفاده از فاینانس خارجی گفت: در این خصوص فراخوان بین‌المللی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد که 16 شرکت به صورت کنسرسیوم متشکل از پیمانکار، مشاور و فاینانس نسبت به خریداری اسناد اقدام کرده و از این تعداد 10 کنسرسیوم مدارک لازم را برای ارزیابی کیفی ارائه کردند.

این مشاور آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در نهایت 6 کنسرسیوم با کسب حداقل 65 امتیاز از 100 برای این طرح مشخص شد.

محمدزاده از انصراف تعدادی از 6 کنسرسیوم برای احداث طرح سد شیو خبر داد و بیان کرد: در نهایت امر در 26 آبان سال گذشته کنسرسیوم قرارگاه خاتم‌الانبیاء شاخه سپاه سد به عنوان پیمانکار، شرکت مهندسی مشاور سکو به عنوان مشاور و شرکت ساینومک چینی به عنوان فاینانسر و تأمین‌کننده مالی با قرارداد 723 میلیون یوان چین به عنوان برنده مناقصه اعلام گردید.

وی بانک کشاورزی را بانک عامل طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به مشخص شدن قیمت کنسرسیوم نسبت به اصلاح مجوز کمیسیون 215 به میزان 130 میلیارد ریال همچنین مشخص شدن بانک عامل و مجوز شورای اقتصاد اقدام شد که خوشبختانه با تلاش‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونان بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل طرح سد شیو معرفی شد.

محمدزاده با اشاره به تلاش‌های نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و همکاری‌های مقامات معاونت برنامه‌ریزی کشور و وزرات نیرو در خصوص این طرح گفت: مجوز شورای عالی اقتصاد در 27 اسفند ماه سال گذشته به مبلغ 861 میلیون یوان چین از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صادر گردید که پس از مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بررسی اسناد از طرف بیمه ساینا شور، مشخص شدن بانک عامل چین و گشایش اعتبار LC و همچنین مشخص شدن وضعیت تملک اراضی مردم منطقه پیش‌بینی می‌شود که عملیات اجرای طرح امسال آغاز شود.

برای احداث سد شیو در شهرستان باشت از محل فاینانس خارجی استفاده می شود ( یکم مردادماه 94 )

رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مناقصه این طرح گفت: هزینه اجرای این طره 496 میلیارد تومان است که از محل فاینانس خارجی تامین می شود.

غلامرضا تاج گردون افزود: سد شیو آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان رستم در استان فارس را به صورت پایدار در بلند مدت تامین خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان های باشت و گچساران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سد مخزنی شیو یکی از طرح‌های مهم مهار آبهای سطحی در کهگیلویه و بویراحمد است گفت: عملیات اجرایی این سد از سال 1395 آغاز خواهد شد.

تاج گردون افزود: سد مخزنی شیو با هدف تنظیم81میلیون متر مکعب آب بر روی رودخانه زهره احداث خواهد شد.

سازمان محیط زیست با ساخت سدشیو گچساران مخالف است. (هشتم تیرماه 95)

به گزارش ایلنا یاسوج، از سویی مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از مخالفت این سازمان با احداث 4 سد جدید در کشور خبر داد.

حمید جلالوندی در روز هشتم تیرماه 95 افزود: درخواست مجوز احداث این سدها پس از طرح در کمیته ماده 2 ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و بر اساس ابلاغ صورت گرفته وزارت نیرو مجاز به احداث این سدها نخواهد بود.

وی در خصوص این سدها افزود: سدهای "شیو" و "شبلیز" در استان کهگیلویه و بویراحمد، "باباخان" در استان کردستان و "جزمان" در استان ایلام، سدهایی هستند که با طرح احداث آنها مخالفت شده است.

سد شیو گچساران ساخته نمی شود و طرح جایگزینی اجرا می شود...( نهم تیرماه 95 )

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که " سد شیو " گچساران ساخته نمی شود و طرح جایگزینی اجرایی خواهد شد.

علی لطفی " در روز نهم تیرماه 95 به ایلنا از یاسوج گفت: براساس تصمیم جدید وزارت نیرو ، " سد شیو گچساران " دیگر ساخته نمی شود و بجای آن طرح جایگزینی اجرایی می شود.

وی با تشریح وضعیت کنونی پرونده ساخت سد " شیو "گچساران ، اظهارداشت: طرح جایگزینی در 2 مرحله اجرایی و به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: در طرح جایگزینی، ایستگاههای پمپاژ اجرا و در فاز اول بیش از 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزان به زیر آب می رود.

لطفی بدون اشاره به میزان اعتبارات طرح جایگزین سد " شیو گچساران "، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جایگزینی،شاهد به زیرآب رفتن بخش فراوانی از اراضی کشاورزی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، ساخت سدشیو گچساران در شرایط خاص اقتصادی کنونی را به صرفه هم ندانست.

براستی پاسخگوی این همه هزینه برباد رفته کیست؟ 

گزارش:ضرغام علی بازی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز