خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم:

ما به شعار زنده باد مخالف من معتقدیم/ نباید کرامت انسان ها را تضعیف کرد

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۱۱۴

ایلنا: معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم با تاکید براینکه باید به سلیقه ها و تفکرات مخالف احترام گذاشت، اظهارداشت: اینکه ما به شعار زنده باد مخالف من معتقد هستیم برگرفته از همین تفکر است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، معصومه ابتکار در برنامه دورهمی شبکه نسیم سیما گفت: برای رشد، امید و اعتدال باید به مخالفان بهاء داد و صبر خود را در برابر سلایق مخالف بیشتر کنیم. 

وی با بیان اینکه حق نداریم کرامت انسان ها را تضعیف کنیم، یادآورشد: البته نباید فضایی که معتقد به احترام گذاشتن به کرامات انسانی و آزادی گفتمان و اندیشه است را به فضای تخریب و آسیب منتهی کرد.

*** حق نداریم کرامت انسان ها را تضعیف کنیم

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم گفت: ما معتقدیم که فضای آزاد، سالم و پذیرش و تحمل نقد و نقادی ها بهتر از فضای بسته است و مسوولان باید فضای تحمل و صبر خود در برابر نقدها را بالا ببرند.

ابتکار با اشاره به برخی هزینه ها برای فراهم نمودن فضای آزاد و پذیرش نقدها، تصریح کرد: اگر صداها در فضای آزاد و نقادانه شنیده نشود خطاها شکل می گیرد و هزینه های دیگری را بدنبال دارد.

وی گفت: البته فراهم نمودن چنین فضاهایی هزینه هایی هم دارد اما فراهم شدن این فضاها حتی فضاهای تخریب، بسیار موثر و مفیدتر از بسته شدن فضاهای نقادانه است.

*** خواهر " مری " لقبی بود که ماندگار شد

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که چرا به شما " خواهر مری " گفته می شود؟ اظهارداشت: در زمان تسخیر لانه جاسوسی وقتی دانشجوی 18 ساله بودم و بعنوان مترجم و سخنگو فعالیت داشتیم خبرنگار آمریکایی از من ، نامم را پرسید که من بخاطر سهولت نام و تلفظ راحت آن ، نام " مریم " را گفتم که بعدها " مری " شد و لقب آن ماند.

*** حال محیط زیست دنیا و ایران خوش نیست

ابتکار در پاسخ دیگری که وضعیت محیط زیست ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ هم خاطرنشان کرد: وضعیت محیط زیست ایران مانند محیط زیست دنیا وضعیت خوبی ندارد و حالش خوب نیست.

وی گفت: متاسفانه اکنون دنیا شش ماه از تجدید عرصه های محیط زیستی عقب بوده و ایران نیز هم مانند دنیا است.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم با تشریح وضعیت کنونی مسائل زیست محیطی کشور، ادامه داد: ایران باوجود داشتن شرایط خاص خود از لحاظ مسائل زیست محیطی، اما متاسفانه اکنون شرایط خوبی مانند محیط زیست دنیا ندارد.

ابتکار گفت: بهره برداری گسترده از منابع آبی و زیرزمینی، گسترش شهرنشینی، صنعت و حتی کشاورزی در کنار آلودگی های آب و هوا سبب ناخوش بودن حال محیط زیست شده است.

وی با تاکید براینکه وضعیت محیط زیست ایران وضعیت شکننده ای دارد، یادآورشد: اولین مصوبه دولت یازدهم مربوط به محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم گفت: رویکرد حمایتی دولت از مسائل محیط زیستی تاکنون حفظ شده و البته نیازمند همراهی و مشارکت مردم در این حوزه نیز هستیم.

*** پاکی هوای کلان شهرها از اقدامات دولت یازدهم است 

ابتکار از افزایش پاکی هوای شهرهای بزرگ کشور بدلیل اقدامات دولت یازدهم در سه سال گذشته خبرداد و تصریح کرد: پاکی هوای شهرهای بزرگی چون تهران ، مشهد ، شیراز ، تبریز ، اراک و اصفهان نسبت به سه سال گذشته بهتر شده و این نتیجه اقدامات دولت یازدهم است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که بنظر می رسد اقدامات سختگیرانه نسبت به متخلفان با مسائل زیست محیطی در کشور اجرا نمی شود، ادامه داد: دولت یازدهم نسبت به گذشته اقدامات ویژه ای برای برخورد با متخلفان مسائل زیست محیطی انجام داده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم افزود: در شورای عالی محیط زیست، جرایم شکار تا 20 برابر افزایش یافته است.

*** انقراض گونه " پلنگ ایرانی " 

ابتکار از انقراض گونه " پلنگ ایرانی " اظهار نگرانی کرد و اظهارداشت: جریمه شکار این گونه از پنج میلیون تومان به 80 میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: در پنج ماهه اول امسال، 187 پرونده حیوان آزاری و قاچاق حیات وحش به دستگاه قضایی ارسال شده و البته دستگاه قضایی همکاری های بسیار خوبی برای صیانت از عرصه های زیست محیطی دارند.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم از راه اندازی شعبه های تخصصی برای مقابله با جرائم زیست محیطی در حوزه دستگاه قضایی در برخی از استان های کشور خبرداد.

ابتکار گفت: البته در این حوزه علاوه بر برخورد قاطع قضایی، برنامه های فرهنگی نیز در حال اجرا شدن است که در این ارتباط تفاهمنامه های خوبی با آموزش و پرورش داریم.

وی با اشاره به همکاری سازمان محیط زیست با آموزش و پرورش در اجرای برنامه های فرهنگی خبرداد و یادآورشد: برنامه هایی هم اکنون در 105 هزار مدرسه در حوزه محیط زیست درحال برگزاری است.

*** برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی سبز در سالجاری

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم گفت: جشنواره بین المللی فیلم سبز را در 60 شهر کشور با یک هزار و 200 فیلم که 400 فیلم آن خارجی است را برگزار کرده ایم.

ابتکار از برگزاری جشنواره موسیقی سبز در سالجاری خبرداد و یادآورشد: فدراسیون های ورزشی مانند فدراسیون فوتبال که تصویر یوزپلنگ را برلباس های ورزشی حک کرد قرار است شبیه به همین کار را با گونه های مجزا انجام دهند.

وی گفت: بیش از 800 سازمان مردم نهاد هم اکنون در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند که در ابتدای دولت یازدهم ، این تعداد حدود 300 سازمان مردم نهاد بود.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم از تهیه نمودن لایحه ای توسط دولت برای تقویت سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست خبرداد.

ابتکار در ادامه سخنان خود به تلاش های دولت یازدهم در حوزه های مختلف نیز پرداخت و یادآورشد: اگر قرار باشد اتفاقات خاصی در حوزه های زیرساختی بیفتد باید منتظر زمان بود و نباید انتظار داشت این اتفاقات یک شبه بیفتد.

*** دولت برای تغییرات زیربنایی، برنامه های ظاهری چون یارانه انجام نمی دهد

وی گفت: نمی شود با برنامه های ظاهری مانند پرداخت یارانه شاهد رفع مشکلات زیربنایی در حوزه اقتصاد بود.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم با بیان اینکه براساس تمامی ارزیابی ها، در سه سال گذشته تحولات خوبی در حوزه های زیرساختی صورت گرفته است، تصریح کرد: اتفاقات بزرگی در دولت یازدهم رخ داده و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد به ثمر نشستن این اتفاقات باشیم.

ابتکار گفت: برداشتن تحریم ها و رسمیت شناختن ایران از جمله این اتفاقات می باشد که در دولت یازدهم صورت گرفته است.

وی، اشتغال را مهمترین دغدغه دولت تدبیر و امید دانست و اظهارداشت: هم اکنون در حوزه های صنعت ، گردشگری و کشاورزی اقدامات خوبی در این دولت شکل گرفته و درحال شکل گرفتن است.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم گفت: گردشگری در این دولت درحال رونق گرفتن است و صنعت درحال خروج از رکود می باشد و در حوزه کشاورزی نیز باید الگوی آبیاری تغییر داده شود که دولت درحال تغییر این الگو است.

***  دولت برای عبور از بحران ها نیازمند زمان است

ابتکار با اشاره به این که شرایط کنونی دولت پیچیده و بحران ها فراوان است، تصریح کرد: دولت برای عبور از این بحران ها نیازمند زمان است.

وی افزود: برای عبور از این بحران ها، دولت نیازمند همراهی مردم با خود است و مردم هم بخوبی تاکنون این بحران ها را با دولت همراهی کرده اند.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم تاکید کرد که کارهای دولت اگرچه به آهستگی درحال جلو رفتن است اما مردم تلاش های دولت را بخوبی می بینند و آن ها را احساس می کنند.

ابتکار گفت: تعداد روزهای پاک اصفهان نسبت به سال 92 سه برابر شده و این ناشی از تلاش های دولت تدبیر در حوزه محیط زیستی است.

وی با اشاره به احیاء دریاچه ارومیه و اقدامات دولت تدبیر و امید در این ارتباط، اظهارداشت: خیلی ها گفتند که باید دریاچه ارومیه را بحال خود رها کنند و نمک آن برداشت شود اما دولت ، دریاچه ارومیه را بحال خود رها نکرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست دولت یازدهم گفت: کنترل تورم ، بازگشت سرمایه گذاری ها ، تعاملات بین المللی و چنین مواردی همگی نشان از تلاش های این دولت است. 

ابتکار از انعقاد 14 تفاهنامه بین المللی زیست محیطی در دولت یازدهم خبرداد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز