خبرگزاری کار ایران

سفیر بلغارستان در ایران:

مشکلات مبادلات بانکی ایران با اروپا حل نشده/ حجم مبادلات اقتصادی ایران و بلغارستان 250 میلیون یورو است

سفیر بلغارستان در ایران اظهار امیدواری کرد که مشکلات مبادلات بانکی ایران با سایر کشورهای اروپایی حل شود.

به گزارش ایلنا از یاسوج، هریستو پولنداکف در جمع برخی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امیدواریم خیلی زود مشکلات مبادلات بانکی ایران با سایر کشورها برطرف شود تا امکان گسترش همکاری‌ها با این کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه بلغارستان تلاش می‌کند موانع تجاری بین 2 کشور  برطرف شود، اظهارداشت: ما مطمئن هستیم روابط بین ایران و بلغارستان بهتر می‌شود.

سفیر بلغارستان در ایران افزود: با راه‌اندازی کریدور حمل و نقل دریایی خلیج فارس به دریای سیاه زمینه همکاری‌های اقتصادی میان 2 کشور بهتر می‌شود.

پولنداکف، حجم مبادلات اقتصادی ایران و بلغارستان را حدود 250 میلیون یورو عنوان و خاطرنشان کرد: این حجم مبادلات نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها، راه‌های ارتباط اقتصادی باز است.

وی گفت: سفارتخانه‌های بلغارستان و ایران برای گسترش این همکاری‌ها تلاش زیادی می‌کنند و ما برای تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی آمادگی داریم.

سفیر بلغارستان در ایران، مهمترین جنبه روابط ایران و بلغارستان را تفاهم 2 کشور برای حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری متقابل و اجتناب از مالیات مضاعف دانست.

پولنداکف گفت: اتاق بازرگانی بلغارستان نیز رابطه خوب و گستره‌ای با اتاق بازرگانی ایران دارد و بازرگانان هر 2 کشور منتظر تسهیل زمینه‌های این روابط از سوی دولت‌ها هستند.

وی متذکر شد که کشورش آماده گسترش روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف با کهگیلویه و بویراحمد است.

سفیر بلغارستان گفت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر کشاورزی موقعیت منحصر به فردی دارد که می‌توان از این جنبه برای گسترش همکاری‌ها بهره برداری کرد.

پولنداکف افزود: بلغارستان آماده همکاری با کهگیلویه و بویراحمد برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک آبی و انتقال تجربه، فناوری و نیروی انسانی در زمینه ساخت این نیروگاه‌هاست.

وی گفت: میگوی موجود در بلغارستان، کوچکتر از میگوی تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد است و واردات آن بیشتر از کشورهای روسیه، چین و نروژ است که به نظر می‌رسد می‌توان میگو را با قیمت کمتری از کهگیلویه و بویراحمد خریداری کرد.

پولنداکف یکی از مزیت‌های داشتن رابطه اقتصادی با بلغارستان را موقعیت خاص جغرافیایی این کشور دانست که به گفته وی دروازه ورود ایران به اروپاست و کالاهای ساخت این استان می‌توان در بندرهای این کشور تخلیه و با بسته بندی اروپایی صادر شود.

در این نشست، همچنین مدیران کل کهگیلویه و بویراحمد به تشریح شرایط اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، سرمایه‌گذاری خارجی، گردشگری و حمل و نقل پرداختند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، هریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت 2 روز به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده اند.

بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین برنامه‌های حضور سفیر بلغارستان در یاسوج مرکز استان است.

کد خبر : ۴۳۷۰۳۷