خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

رودخانه بشار یاسوج بزودی خشک می‌شود/ تخریب خاک در کهگیلویه و بویراحمد سه برابر متوسط جهانی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۲۰۳

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تشریح شرایط بحرانی آب در مناطق مختلف این استان تاکید کرد که تا سال آینده رودخانه بشار یاسوج خشک خواهد شد.

"عباس صلاحی اردکانی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: براساس تحقیقات کارشناسی شده و در صورت ادامه روند کنونی، بدون شک سال آینده رودخانه بشار یاسوج بعنوان یکی از رودخانه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی سلسله جبال زاگرس خشک خواهد شد.

وی با اظهارتاسف از اینکه شرایط آب در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط بحرانی را دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید این حقیقت را بپذیریم که آینده بسیار تاریکی را در حوزه آب در سال‌های آینده این استان خواهیم داشت.

از خشکسالی به خشکی در حرکتیم

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، آینده بسیار تاریکی را در حوزه آب این استان خواهیم داشت و از خشکسالی به خشکی درحال گذر هستیم.

صلاحی اردکانی با تاکید بر اینکه خشکی از خشکسالی به مراتب سخت‌تر و خطرناک‌تر است، یادآور شد: دوران خشکی آن هم در استان کهگیلویه و بویراحمد که سرشار از مواهب الهی است بدون حتم شرایط سختی را برای مردم منطقه ایجاد می کند.

ریشه کن کردن گیاهان دارویی در استان نگران کننده است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از ریشه‌کن کردن گیاهان دارویی در اغلب مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه حوزه سردسیری هم اظهار نگرانی کرد.

این استاد دانشگاه گفت:‌ متاسفانه بسیاری از مردم به عنوان تفریح و کسب درآمد اقدام به ریشه کن کردن گیاهان دارویی در مناطق مختلف سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد می کنند که بخوبی می توان هرروز شاهد این ریشه کن کردن ها بود.

صلاحی اردکانی با بیان اینکه گیاهان دارویی با ریشه کن کردن زاد و ولد نمی‌کنند، اظهار داشت: با روند کنونی، بدون شک در سال‌های نه چندان دور، شاهد نبود این گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

وی گفت: اگر هر روز در جاده‌های منتهی به یاسوج سفر کنیم بخوبی می‌بینیم که گیاهان دارویی چگونه به تاراج رفته اند و بنظر می رسد کسی هم برای جلوگیری از این روند پاسخگو نیست.

رودخانه بشار یاسوج بزودی خشک می‌شود/ تخریب خاک در کهگیلویه و بویراحمد سه برابر متوسط جهانی است

شخم در اراضی شیب دار گرمسیری نگران کننده است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از وجود نگرانی خود برای شخم زدن اراضی شیب دار توسط کشاورزان حوزه گرمسیری هم خبرداد.

صلاحی اردکانی گفت: متاسفانه اغلب کشاورزان حوزه گرمسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به شخم زدن اراضی شیب دار می کنند که خسارات فراوانی را بدنبال دارد.

وی مهمترین خسارات ناشی از شخم زدن اراضی شیب دار در استان کهگیلویه و بویراحمد را تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مناطقی که کشاورزان اقدام به شخم زدن اراضی شیب دار می کنند بدون خسارات وارده آنان در سال های آینده قابل مشاهده است.

تخریب خاک در کهگیلویه و بویراحمد سه برابر متوسط جهانی است

صلاحی اردکانی، تخریب خاک در استان کهگیلویه و بویراحمد را سه برابر متوسط نرخ جهانی دانست و اظهارداشت: سالیانه 30 تن خاک در این استان تخریب می شود درحالیکه این متوسط در دنیا زیر 10 تن است.

وی گفت: باید فکر اساسی کرد وگرنه در سال های آینده شرایط ناخوشایندی را در حوزه آب و خاک در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که تا دیر نشده باید اقدام عملی انجام داد که اگر اینطور نشود بدون شک شرایط خشکی خطرناکی در این استان حاکم می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز