خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

کارخانه سرب و روی به هیچ کجا منتقل نشد / معرفی ۲۴۰ کارگر به بیمه بیکاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۴۶

چکیده: «هواداران، تعطیلی کارخانه را به نفع سلامت اهالی زنجان می‌دانند و معتقدند زیاد شدن موارد ابتلا به سرطان در شهر نتیجه وجود این کارخانه است، در مقابل مخالفان تعطیلی کارخانه که عمدتا کارگران سرب و روی و بستگان آنها هستند می‌گویند که کارخانه به حریم شهر تجاوز نکرده، بلکه شهر با پیش‌روی بی‌رویه به حریم کارخانه تجاوز کرده است.»

۲۳ مرددماه امسال در مرافعه میان مخالفان و موافقان فعالیت کارخانه سرب و روی زنجان، سرانجام این واحد تولیدی به دلیل آلایندگی محیط زیست تعطیل شد.
به گزارش ایلنا، در یک ماهی که از تعطیلی این کارخانه می‌گذرد برخلاف آنچه به کارگران وعده داده شده بود محل کارخانه تعویض نشد. با این حال اما موافقان و مخالفان بر سر مواضع خود ایستاده‌اند.
هواداران، تعطیلی کارخانه را به نفع سلامت اهالی زنجان می‌دانند و معتقدند زیاد شدن موارد ابتلا به سرطان در شهر نتیجه وجود این کارخانه است، در مقابل مخالفان تعطیلی کارخانه که عمدتا کارگران سرب و روی و بستگان آنها هستند می‌گویند که کارخانه به حریم شهر تجاوز نکرده، بلکه شهر با پیش‌روی بی‌رویه به حریم کارخانه تجاوز کرده است.

فارغ از این اختلاف نظر، از مسئول یک نهاد رسمی کارگری در زنجان سراغ کارگران این کارخانه تعطیل شده را گرفتیم و درباره سرنوشت این دعوا پرسیدیم.

معرفی کارگران به بیمه بیکاری

رئیس هیات مدیره کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان زنجان در گفتگو با ایلنا از معرفی ۲۴۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان به بیمه بیکاری خبر داد.
علیرضا آشیان طولانی شدن تعطیلی کارخانه را دلیل معرفی آنان به بیمه بیکاری دانست و گفت: با گذشت بیش از یک ماه از تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان هنوز وضعیت کارگران این واحد تولیدی نامعلوم است.
این فعال کارگری با یادآوری اینکه تا پیش از تعطیلی کارخانه، کارگران بصورت فصلی، قراردادی و دائم مشغول به کار بودند، گفت: در حال حاضر کارگران بلاتکلیف‌اند و سرنوشت اشتغال‌شان نامعلوم است.
به گفته علیرضا آشیان، هرچند تعطیلی کارخانه سرب و روی نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد اما با توجه به محدودیت‌های مدت پرداخت و مبلغ مقرری بیمه بیکاری، ادامه وضع کنونی برای کارگران خوشایند نیست.
این مقام کارگری بابیان اینکه در پرونده کارخانه سرب و روی زنجان مسئله اصلی «کارگران دائمی» هستند که بیش از ۱۸ سال سابقه کار دارند، افزود: از آنجایی که بیشتر ردیف‌های شغلی در این کارخانه سخت و زیان آور هستند این نگرانی وجود دارد که با معرفی این کارگران به صندوق بیمه بیکاری در روند بازنشستگی پیش از موعد آنها تاخیر ایجاد شود.
مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان زنجان ادامه داد: هرچند به موجب قانون جدیدی که در مجلس تصویب شده است بیمه شدگان تامین اجتماعی با داشتن حداقل ۷۳۰۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور می‌توانند زودهنگام بازنشسته بشوند اما از آنجا که هنوز این قانون برای اجرا ابلاغ نشده است، نگرانی کارگران از بابت برهم خوردن سوابق کار ادامه دارد.
وی یادآورشد: تا پیش از این مصوبه، بیمه شدگان دارای مشاغل سخت و زیان آور باید برای بازنشستگی زودهنگام ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب حق بیمه پرداخت می‌کردند.
این مقام کارگری بایادآوری اینکه دعوا بر سر توقف یا ادامه فعالیت کارخانه سرب و روی زنجان به سال‌ها قبل بازمی‌گردد افزود: هرچند در یک سال گذشته فلیترهای مخصوصی برای کاهش آلایندگی کارخانه نصب شدند اما از شدت آلودگی هوا کاسته نشد.
به گفته آشیان کارگران و خانواده‌های آن‌ها برای تامین معاش خود خواهان پایان یافتن توقف فعالیت کارخانه هستند اما سایر اهالی زنجان نسبت به ادامه فعالیت این کارخانه معترض‌اند.
وی بابیان اینکه آلودگی این کارخانه غیر قابل انکار است، گفت: کارخانه سرب و روی زنجان از مرکز شهر زنجان ۱۰ کیلومتر فاصله دارد که در نواحی حاشیه‌ای، پروژه‌های مسکن مهر و باغات ییلاقی حومه شهر زنجان این مسافت را به حدود ۳ کیلومتر کاهش داده‌اند.

نگرانی از اعتراضات مردمی در آینده

در این زمینه، دبیر خانه کارگر زنجان عملکرد مسئولان استانی و کشوری در موضوع این کارخانه را نشانه بی‌توجهی آنان نسبت به معاش کارگران دائم، موقت و فصلی کارخانه سرب روی و توأمان بی‌توجهی به سلامت عموم مردم با توجه به سال‌ها فعالیت کارخانه عنوان کرد.

«مرتضی ریحانیان» در این باره به ایلنا گفت: تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی استان محروم زنجان گواه عملکرد ناهمگون و بدون برنامه‌ریزی دستگاه اجرایی در بازار کار و تولید و صنعت است.
ریحانیان ادامه داد: برای جلوگیری از نابودی فرصت‌های شغلی موجود در این کارخانه، مسئولان باید هر چه سریع‌تر موضوع انتقال کارخانه به خارج از شهر را پی گیری کنند.
دبیر خانه کارگر زنجان در ادامه به تعطیلی کارخانه متعاقب بالاگرفتن اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تمامی اقشار زنجان از فعالیت این واحد تولیدی آلاینده محیط زیست، آسیب دیده‌اند این بار مسئولان باید در زمینه انتقال کارخانه بصورت کار‌شناسی عمل کنند تا دوباره مشکلات ایجاد شده تکرار نشود.
این فعال کارگری با طرح شبهاتی در خصوص محل در نظر گرفته شده برای انتقال کارخانه، اظهار داشت: قرار بر این است که کارخانه سرب و روی به شهرک صنعتی شماره ۲ زنجان منتقل شود. با توجه به اینکه این شهرک در فاصله پنج کیلومتری از شهر زنجان و آبادی‌های اطراف آن واقع شده، به نظر می‌رسد انتقال کارخانه سرب روی به این شهرک صنعتی(شماره دو) در آینده اعتراض مردمی که با پیش‌روی شهر در این منطقه ساکن خواهند شد را در پی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز