خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

حذف کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر از سبد حمایتی دولت

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۰۳

چکیده: چنانچه معیار دولت برای توزیع سبد کالای دولتی در میان کارگران، مجموع خالص دریافتی آن‌ها باشد این سبد تنها به کارگران بیمه شده‌ای تعلق می‌گیرد که بصورت پاره وقت مشغول کار باشند چرا که طبیعتا این کارگران کمتر از حداقل دستمزد قانونی دریافت می‌کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اولین اطلاعیه «توزیع سبد کالا» شرایط افراد برخوردار از این سبد حمایتی را تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز روبط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعیه شماره ۱ توزیع سبد کالا را منتشر کرد که در آن از سرپرستان خانوارهای کارگران و مستمری بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی به عنوان یکی از گروه‌های دریافت کننده سبد کالا دولتی نامبرده شده است اما با این وجود هنوز وضعیت کارگران شاغل و بازنشسته‌ای که قرار است از مزایای این کمک دولتی بهره‌مند شوند مبهم است.

هرچند انتشار این اطلاعیه از یکسو بصورت کلی و ظاهری به شایعات مربوط به خط خوردن نام کارگران شاغل و بازنشسته از جمع دریافت‌کنندگان سبد کالای دولتی خاتمه داده‌ است اما از سوی دیگر شرایطی که در بندهای این اطلاعیه برای توزیع این سبد در میان این گروه از مزدبگیران در نظر گرفته شده‌ است عملا باعثکنار گذاشته شدن بدنه جامعه کارگری، حتی آنان که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند شده است.

بنابر متن اطلاعیه شماره ۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت تنها به سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق آن‌ها زیر پنج میلیون ریال است، سبد کالا ارائه می‌دهد و این درحالی است که در شرایط کنونی دریافتی اکثریت کارگران شاغل و مستمری بگیر حداقل بگیر بالای ۵۰۰ هزار تومان(پنج میلیون ریال) در ماه است.

این شرط در حالی مشمول کارگران شاغل و بازنشسته شده است که در اطلاعیه شماره یک وزارت صنعت معدن و تجارت شرط حقوقی برای سایر اقشار برخوردار از این سبد حمایتی از جمله کارمندان دولت، نیروهای مسلح، خبرنگاران، طلاب و… دیده نمی‌شود.

مکانیزم حذف کارگران

در همین رابطه رحمت‌الله پورموسی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به خبرنگار ایلنا گفت: مطابق بخشنامه دستمزدهای سال ۹۲، مجموع در آمد کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، با احتساب حداقل مزد ۴۸۷ هزار و ۶۰۰ تومانی و ۶۰ هزار تومان حقوق مسکن و خوار و بار، از شرایط اعلام شده توسط دولت که کارگران با دریافتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان را پوشش می‌دهد، بیشتر است.

وی ادامه داد: مطابق قانون کار بیشتر کارگران شاغل از مزایایی نقدی دیگری همچون حقوق اضافه کار، اولاد، سختی کار، پاداش، ماموریت، طبقه بندی مشاغل و… نیز برخوردار هستند که در این صورت با احتساب این مزایاآن‌ها را از جمع دریافت کنندگان سبد کالای دولتی محروم می‌شوند.

وی گفت: در این شرایط تنها کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچک غیر رسمی، کودکان کار و کارگران غیر ایرانی فاقد جواز کار را می‌توان به دلیل دریافت دستمزدهای زیر حداقل مزد قانونی، مشمول دریافت سبد کالای دولتی قلمداد کرد که آنان نیز به دلیل آنکه تحت قانون کار و تامین اجتماعی کار نمی‌کنند از این سبد حمایتی محروم‌اند.

وی افزود: چنانچه معیار دولت برای توزیع سبد کالای دولتی در میان کارگران، مجموع خالص دریافتی آن‌ها باشد این سبد تنها به کارگران بیمه شده‌ای تعلق می‌گیرد که بصورت پاره وقت مشغول کار باشند چرا که طبیعتا این کارگران کمتر از حداقل دستمزد قانونی دریافت می‌کنند.

مکانیزم مشابه حذف بازنشستگان

در همین رابطه «جواد اکبری» از اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با یادآوری اینکه مطابق قانون تامین اجتماعی، حداقل مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد تعیین شده برای کارگران شاغل کمتر باشد، گفت: بر همین مبنا در سال جاری حداقل حقوق بیمه‌شدگان غیر شاغل سازمان تامین اجتماعی بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

به گفته این فعال صنفی کارگران بازنشسته، در حال حاضر حداقل دریافتی بیشتر مستمری بگیران غیر شاغل بیمه شده سازمان تامین اجتماعی ۷۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: تنها گروه معدودی از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که دریافتی آن‌ها به دلیل پایین بودن سابقه پرداخت حق بیمه از ۵۰۰ هزار تومان کمتر است می‌توانند با شرایط درنظر گرفته شده سبد کالای دولتی دریافت کنند.

این مقام صنفی بابیان اینکه کانون عالی کارگران بازنشسته اعتراض خود را در این خصوص به وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی منتقل کرده است، افزود: این مطلب عین بی‌عدالتی است که کارمندان شاغل و بازنشسته دولتی بدون هیچ محدودیتی از مزایای سبد کالا برخوردار می‌شوند و در مقابل کارگران شاغل و بازنشسته با وجود مشکلات سخت مالی از دریافت سبد کالا محروم هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز