خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کارگران درباره مذاکرات هسته‌ای چه می‌اندیشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۸۶

چکیده: هر چند در سخنان رئیس جمهوری صفت «کم‌سوادی» در توصیف مخالفان مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به کار رفته بود اما گروه کارگری ایلنا از آنجا که نیروی مولد اجتماع را در ردیف آن «بزرگان» که روحانی طالب شکستن سکوت‌شان شده بود محسوب می‌کند، در گفتگو با کارگران پنج کارخانه‌ای که تحریم‌ها بر تولید و به تبع، زندگی‌شان اثرگذار بوده است، نظرات آنان را درباره مذاکرات ژنو منعکس می‌کند.

رئیس جمهوری دیروز در سخنانی جنجالی که واکنش طیفی تندرو از مجلس‌نشینان را به دنبال داشت گفته بود «آیا فقط عده‌ای معدود کم سواد که از بخش‌های خاصی تغذیه می‌شوند باید حرف بزنند اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما سکوت کنند؟» حسن روحانی در ادامه این سخنرانی پرسیده بود: «چرا فریاد نمی‌زنید، چرا وارد میدان نمی‌شوید؟»

هر چند در سخنان رئیس جمهوری صفت «کم‌سوادی» در توصیف مخالفان مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به کار رفته بود اما گروه کارگری ایلنا با چشم‌پوشی از به کار رفتن صفت «کم‌سوادی» که بی‌شک مانع درک واقعیت نمی‌شود، از آنجا که نیروی مولد اجتماع را در ردیف آن «بزرگان» که روحانی طالب شکستن سکوت‌شان شده بود محسوب می‌کند، در گفتگو با کارگران پنج کارخانه‌ای که تحریم‌ها بر تولید و به تبع، زندگی‌شان اثرگذار بوده است، نظرات آنان را درباره مذاکرات ژنو فارغ از ناکارآمدی مسوولان وقت در سیاست‌گذاری های درست در حمایت از تولید ملی و ضرورت پرداخت یارانه تولید به کارخانه‌ها منعکس می‌کند.

بازار فروش‌مان را از دست داده‌ایم

نماینده سابق کارگران جهان الکتریک نیشابور گفت تحریم‌های هسته‌ای باعثشده است این کارخانه بازار فروش خود را از دست بدهد.

«مهدی احمدی» با اشاره به وضعیت نامطلوب کارخانه جهان الکتریک پیش از وضع تحریم‌ها، به ایلنا گفت: همزمان با تشدید تحریم‌های هسته‌ای در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد، واردات مواد اولیه برای ساخت کلید و پریز، مانند «پلی کربنات»، از کره جنوبی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه برای ساخت کلید و پریز توسط کارخانه‌های پتروشیمی تولید می‌شود، ادامه داد: با قطع واردات پلی کربنات، کارفرما برای ادامه تولید مجبور شد از مواد اولیه داخلی که علی رغم قیمت بالا‌تر، کیفیت پایین تری دارند، استفاده کند.

به گفته احمدی، سوء مدیریت کارفرما و طولانی شدن تحریم‌ها به کاهش ظرفیت ۵۰ درصدی تولید کارخانه جهان الکتریک منجر شده است.

وی افزود: کارفرما از دو ماه پیش، نزدیک به ۲۰ کارگر را تعدیل کرد و سایرین نیز که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسد، ۴ روز در هفته سر کار می‌روند. بنده هم از کارگرانی بودم که به دلیل دفاع از حقوق همکارانم اخراج شده‌ام.

نماینده سابق کارگران جهان الکتریک نیشابور معتقد است اگر روحانی پرونده هسته‌ای را حل کند، ورود مواد اولیه تسهیل می‌شود، واحد‌های تولیدی رونق می‌یابند و به تبع، معیشت کارگران بهبود پیدا می‌کند.

با ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کنیم

یک کارگر کارخانه فرنخ و مه نخ قزوین ضمن حمایت از توافق ژنو گفت اگر تحریم‌های هسته‌ای برداشته شوند، تولید این کارخانه بار دیگر به شرایط عادی باز می‌گردد.

«سعید نعمت نیا» رئیس شورای اسلامی کار این کارخانه به ایلنا گفت: کارخانه فرنخ و مه نخ به دلیل سوء مدیریت و تحریم‌های هسته‌ای، در سال ۸۸ تعطیل شد که در آذر ماه سال ۹۰ بار دیگر اما با ۲۵ درصد ظرفیت شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: کارخانه فرنخ و مه نخ به دلیل تحریم‌های هسته‌ای نمی‌تواند برخی از مواد اولیه تولید نخ را وارد کند که این معضل، تولید کارخانه را به شدت کاهش داده و معیشت بیش از ۳۰۰ کارگر آن را به خطر انداخته است.

نعمت نیا تصریح کرد: کره جنوبی همزمان با آغاز تحریم‌های هسته‌ای، صادرات «پلی استر»(از مواد اولیه تولید نخ) را به ایران متوقف کرده است.

این فعال صنفی در ادامه به «واردات گسترده محصولات چینی در سال‌های گذشته» اشاره کرد و گفت که «این واردات کالای آماده چینی و در عین حال متوقف شدن ورد مواد اولیه تولید کمر تولید کشور را شکسته است».

به گفته نعمت نیا، نخ‌های ارزان قیمت چینی که در بازار به وفور یافت می‌شوند، بسیاری از کارخانه‌های ریسندگی را ورشکسته کرده‌اند.

بیکاری کارگران نورد ساوه نتیجه تحریم‌هاست

در همین رابطه، نماینده کارگران کارخانه نورد و لوله صفا واقع در شهرستان ساوه که اخباری از اعتراضات صنفی‌شان در ماه‌های گذشته منتشر شده است، از تعدیل نزدیک به ۵۰۰ کارگر این کارخانه بعد از آغاز تحریم‌های هسته‌ای خبر داد.

«عباس کرمی» در این باره به ایلنا گفت: با آغاز تحریم‌های هسته‌ای و به تبع، توقف واردات ورق‌های تولید لوله گاز از ایتالیا، برزیل و کره جنوبی، تولید این کارخانه کاهش جدی پیدا کرد.

این کارگر نیز معتقد است اگر توافق نهایی هسته‌ای حاصل شود، کارخانه نورد و لوله صفا بار دیگر رونق پیدا می‌کند.

ایران پویا با ۱۲۰۰ کارگر چگونه تعطیل شد

یک کارگر سابق کارخانه یخچال سازی ایران پویا(واقع در جاده مخصوص کرج) نیز در این باره گفت که سوء مدیریت کارفرما و تحریم‌های هسته‌ای به انحلال این کارخانه منجر شده است.

«حمیدرضا قاسمی» در این باره به ایلنا گفت: تحریم‌های هسته‌ای به مدیران ناکارآمد کارخانه یخچال سازی ایران پویا فشار بیشتری وارد کرد و در ‌‌نهایت، این کارخانه با حدود ۱۲۰۰ کارگر منحل شد.

وی با اشاره به وابستگی کارخانه ایران پویا برای تهیه مواد اولیه به خارج از کشور، ادامه داد: کارخانه ایران پویا، کمپرسور و فوم(ماده عایقی که به جداره‌های یخچال تزریق می‌شود) یخچال‌های تولیدی‌اش را وارد می‌کرد که با تشدید تحریم‌های هسته‌ای، این روند متوقف شد.

این فعال صنفی افزود: ۱۲۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد به حدود ۴۰۰ کارگر کاهش پیدا کرده که بیشتر این ۴۰۰ کارگر باقی مانده با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند.

به گفته قاسمی، وقتی شمار کارگران ایران پویا به کمتر از ۱۰۰ رسید، کارفرما با اخراج آن‌ها کارخانه را منحل کرد.

نقش تحریم‌ها در تعویق حقوق کارگران قطعه‌سازی

در پایان، رئیس شورای اسلامی کار یک کارخانه قطعه‌سازی خودرو(از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی سریر ریخته گر) گفت تعداد کارگران شاغل در این کارخانه بعد از تشدید تحریم‌های هسته‌ای طی ۴ سال گذشته از ۴۰۰ نفر به ۹۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

«رضا علی‌پور» در این باره به ایلنا گفت: افزایش قیمت دلار و ارز به سود کارخانه‌های ریخته‌گری بود اما به دلیل آنکه واردات مواد اولیه(چسب و رزین، کرومیت، زیر کن و…) طی ۴ سال گذشته قطع شده، تولید کارخانه‌های ریخته‌گری کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بعد از تشدید تحریم‌های هسته‌ای در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد، کارگران این کارخانه همیشه بیش از ۳ ماه تعویق حقوق داشته‌اند. در حال حاضر نیز حقوق ماه‌های آبان و آذر و دی به کارگران پرداخت نشده است.

این فعال صنفی تصریح کرد: رفع تحریم‌های هسته‌ای به رونق تولید کارخانه‌های ریخته‌گری منجر می‌شود و حداقل، مشکل تعویق در پرداخت حقوق آن‌ها را حل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز