خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن کشور:

هر هفته ۱۲۰۰ زلزله در کشور اتفاق می‎افتد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۸۲

لستان به دلیل قرار گرفتن روی گسل‎ها همیشه در معرض وقوع زلزله است. / بهتر است به جای اینکه دنبال پیش‎بینی زلزله باشیم به دنبال نحوه صحیح مقابله با این پدیده طبیعی باشیم.

ایلنا: رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور گفت: به طور متوسط هر هفته یک هزار و ۲۰۰ زلزله بالا‌تر از دو ریشتر در سطح کشور روی می‌‎دهد.

به گزارش ایلنا در گرگان، انوشیروان انصاری در نشست با تعدادی از اعضای کارگروه زلزله استان گلستان اظهار داشت: بیشترین تمرکز این زلزله‎‌ها در کشور به دلیل ساختارهای زمین‎‌شناختی متعلق به محدوده زاگرس و البرز است.

وی یادآور شد: سال گذشته به دلیل وقوع زلزله‎های بزرگ در استان‎های آذربایجان شرقی، بوشهر و هرمزگان حجم زلزله‎های کوچک در کشور رشد چشمگیری داشت.

انصاری با اشاره به زلزله‎خیزی استان گلستان خاطرنشان ساخت: گلستان به دلیل قرار گرفتن روی گسل‎‌ها همیشه در معرض وقوع زلزله است.

وی ادامه داد: از نمونه‎های بارز فعالیت‎های لرزه‎ای پنهان در گلستان، می‌‎توان به پدیده گل‎فشان اشاره کرد.

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‎نگاری باند پهن کشور تصریح کرد: این پدیده نشان می‌‎دهد، در لایه‎های پایینی زمین این منطقه، فعل و انفعالات در رسوبات زمین به شکل گل‎فشانی ظاهر شده است.

انصاری با اشاره به موضوع پیش‎بینی در موضوع زمان وقوع زلزله اذعان داشت: آن پیش‎بینی که در ذهن مردم وجود دارد که مثلا چند روز دیگر زلزله در یک نقطه روی می‌‎دهد، فعلا به هیچ‎وجه امکان‎پذیر نیست.

وی اضافه کرد: پیش‎بینی در مرکز ملی شبکه لرزه‎نگاری نیز برای درازمدت است و براساس مطالعه زمین‎‌شناختی و لرزه‎خیزی اعلام می‌‎کنیم که مثلا پنج سال دیگر زلزله یک منطقه را تهدید می‌‎کند.

انصاری متذکر شد: بهتر است به جای اینکه دنبال پیش‎بینی زلزله باشیم به دنبال نحوه صحیح مقابله با این پدیده طبیعی باشیم.

به گفته وی: متاسفانه نحوه برخورد با زلزله در کشور فرار از زلزله است و نحوه برخورد با این پدیده را از یاد برده‎ایم.

این مسئول کشوری با تاکید بر راهکارهای برخورد با زلزله افزود: مقاوم‎سازی سازه‎‌ها و آموزش مردم بهترین راهکار برای مقابله با این پدیده طبیعی است.

قاسمی یادآور شد: همه نقاط ایران امکان زلزله وجود دارد و همین موضوع توجه به زیرساخت‎های فرهنگی و عمرانی را در سطح کشور ضروری ساخته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز