خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر گلستان:

بی‌انگیزگی پنبه‌کاران، ۲۹ واحد پنبه پاک‌کنی را تعطیل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۴۹

چکیده: «به دلیل عدم حمایت دولت از پنبه کاران در ۵ سال گذشته ۲۹ واحد پنبه پاک کنی تعطیل شده‌‌اند / کشاورزان برای کشت پنبه انگیزه اقتصادی ندارند و کاشت محصولات تضمین شده‌ای مانند گندم را ترجیح می دهند».

دبیر خانه کارگر استان گلستان از تعطیلی ۲۹ واحد پنبه‌پاک‌کنی این استان خبر داد وگفت: تمامی این واحدها در ۵ سال گذشته به سبب کمبود مواد اولیه تعطیل شده‌اند.
هادی رضا‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر، فقط یازده کارخانه پنبه پاک‌کنی در استان گلستان فعالیت دارند به ایلنا گفت: مواد اولیه این واحد‌ها محصول کشتزارهای پنبه است که تهیه آن با بی‌میل شدن کشاورزان استان نسبت به کاشت پنبه، مشکل شده است.
به گفته وی، زمانی محصول پنبه به عنوان محصول تراز اول کشاورزی استان گلستان محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر با به دلیل کاهش حمایت‌های دولت از پنبه‌کاران، واحدهای پنبه پاک‌کنی دچار رکود شده‌اند.
این فعال کارگری بابیان اینکه تا ابتدای انقلاب سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار بود، گفت: پس از انقلاب این میزان به ۵۰ هزار هکتار کاهش یافت اما در دهه ۷۰ با حمایت‌هایی که دولت انجام داد این میزان به ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار رسید.
رضا‌زاده ادامه داد: در دهه ۸۰ میزان حمایت‌های دولت از پنبه‌کاران به صفر رسید چنانچه در سالی اخیر سطح پنبه‌زار‌های استان به ۱۲ هزار هکتار از اراضی کاهش یافته است. او با انتقاد از مسئولان بخش کشاورزی، اظهار داشت: دولت چون از پنبه کاران حمایت واقعی نمی‌کننداز این رو کشاورزان برای کشت پنبه انگیزه اقتصادی ندارند و ترجیح می دهند محصولات تضمین شده‌ای چون گندم را بکارند.

رضا‌زاده کاهش رغبت کشاورزان را برای کشت پنبه پایین بودن قیمت خرید تمام شده محصول پنبه دانست و گفت: پایین بودن کیفیت بذر نهاد‌ها نیرعامل کاهش انگیزه کشاورزان پنبه کار شده است.
او در خاتمه همچنین به نبود ماشین آلات مناسب کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه در استان اشاره کرد وگفت: چنانچه دولت از پنبه کاران حمایت کند می‌توانیم شاهد رونق بیشتر واحدهای نساجی نیز باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز