خبرگزاری کار ایران

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

زلزله بامداد امروز هیچ خسارتی در پی نداشته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۲۸

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: زلزله‎ای که راس ساعت ۲:۳۷ دقیقه بامداد در شهرستان مراوتپه روی داد، هیچ‎گونه خسارتی درپی نداشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: زلزله‎ای که راس ساعت ۲:۳۷ دقیقه بامداد در شهرستان مراوتپه روی داد، هیچ‎گونه خسارتی درپی نداشته است

به گزارش ایلنا از گرگان، قاسم سمیعی صبح امروز شنبه در گرگان اظهار داشت: این زلزله در ۹۰ کیلومتری شهر مراوتپه و به مقیاس چهار دهم ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: با اطلاع از حادثه، با فرماندار مراوه‎تپه تماس برقرار شد. بر اساس گزارش دریافتی خوشبختانه تاکنون خسارت خاصی به این شهرستان وارد نشده و تکان زمین‎لرزه شدید نبوده است.

به گفته سمیعی سوابق تاریخی زلزله در استان نشان می‌‎دهد، این منطقه جز مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎های شدید بوده و وقوع این پدیده طبیعی در استان حتمی و اجتناب‎ناپذیر است، اما زمان آن مشخص نیست.
وی تصریح کرد: این تهدید دائمی، وظیفه ما را در پرداختن به موضوع پیشگیری برای کاهش اثرات این پدیده طبیعی دوچندان می‌سازد.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به اهمیت مقاوم‎سازی بناهای احداثی به ویژه اماکن مسکونی اضافه کرد: مقابله با ساخت ‎و سازهای غیرمجاز، نظارت شدید بر اجرای مقررات نظام مهندسی ساختمان از جمله موضوعاتی است که مسئولان مرتبط باید آن را مورد توجه قرار دهند.
سمیعی خاطرنشان ساخت: با وجود آنکه هزینه‎هایی گزاف در بحثمقاوم‎سازی از سوی دولت هزینه شده و تلاش‌های بسیار ارزشمندی انجام گرفته اما متاسفانه به دلیل فقدان فرهنگ درست این مشکل نه تنها دراین استان بلکه در کل کشور وجود دارد و نیازمند نگاه ویژه و جدی‎تری است.

وی ادامه داد: ‌در زلزله اخیر ورزقان با وجود زمان نه چندان بد حادثه، به دلیل عدم توجه مردم این مناطق به بهسازی و مقاوم‎سازی اماکن مسکونی، شاهد بیشترین خسارت جانی و مالی از این ناحیه بوده‎ایم که خود گویای اهمیت توجه به موضوع مقاوم‎سازی و بهسازی بافت‎های فرسوده است.
سمیعی اضافه کرد: در استان گام‎های مناسبی از سوی دستگاه‎های اجرایی متولی در حوزه مقاوم‎سازی به وی‍ژه ساخت‎و‎ساز روستایی انجام گرفته اما همچنان موضوع بافت‎های فرسوده از دغدغه‎هایی است که شهرهای بزرگ استان با آن روبه‎رو هستند ونیازمند کار بیشتری در این عرصه هستیم.
وی بابیان اینکه زلزله و سیل تنها دغدغه‎های طبیعی استان نیستند یادآور شد: متاسفانه ساختار شهر گرگان و برخی از نقاط استان به گونه‌ای است که سالیانه لغزش‎های متعددی در نقاط شهری و روستایی اتفاق می‌‎افتد و خساراتی را متوجه مردم استان می‌سازد.
مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان اذعان داشت: وقوع ۸۴۰ لغزش طی سال‎های اخیر نشان می‌‎دهد که بی‌توجهی به ساخت‎ و ساز اصولی چه آسیب‎هایی را می‌‎تواند به ایمنی شهروندان وارد سازد.
سمیعی با اشاره به وجود رودخانه‎های متعدد در استان افزود: ‌بسیاری از این رودخانه‎‌ها سالیان سال است که حتی یک قطره آب از آن عبور نمی‌‎کند، اما آیا این بدان معنی است که حریم قانونی آن‌ها رعایت نشود.
وی تصریح کرد: طبیعت طی سالیان سال، راه خود را برای عبور مواهب طبیعی از جمله سیلاب باز کرده و به دلایل جوی اکنون این رودخانه‎‌ها بدون آب مانده اما بی‌شک در دوره بازگشت ۵۰ یا صدساله همانند برخی رودخانه‎‌ها، شاهد راه افتادن سیل در این شریان‎‌ها خواهیم بود.
سمیعی ادامه داد: ‌متاسفانه بازتاب بی‎توجهی انسان به سرشت طبیعت و عدم رعایت حریم این رودخانه‎‌ها سرنوشتی را برای برخی شهر‌ها و روستاهای استان رقم زده که با منابع مالی هنگفت نیز قابل جبران نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز