خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی:

در مجموع ۱۲۱ طرح در بخش‌های مختلف در گلستان به تصویب رسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۳۸۷

گلستان نباید تنها به‌عنوان یک استان کشاورزی مطرح باشد، گلستان باید در صنایع نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شود. بیکاری در قشر تحصیل‌کرده کشور به‌مراتب بیشتر از دیگر قشرها بوده و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت رفع مشکل بیکاری افراد تحصیل‌کرده و جذب این افراد کمک بزرگی است.

رییس جمهوری گفت: پس از چندین جلسه کار‌شناسی و بر اساس توافق مسوولان، جزیره آشوراده با مراعات زیست محیطی به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایلنا از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی»، چهارشنبه شب، پس از جلسه شورای اداری در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران استان گلستان اظهارداشت: در تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری بخشی از این جزیره به صورت طبیعی باقی می‌ماند و بخش دیگر آن با انجام زیرساخت‌های گردشگری به منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به ضرورت سفر‌های استانی هیئت‌ دولت اظهار داشت: فلسفه اصلی سفر این است که در سفر‌ها مطالبات و نظرات و سخنان مردم را بشنویم و درمورد حل و فصل آن‌ها در حد توان دولت بررسی‌هایی و تصمیماتی صورت گیرد و نیز تصمیماتی که برای کمک به استان‌ها مورد بحثو بررسی قرار گرفته، اعلام شود.

وی افزود: البته ما در این سفر یک کار منطقه‌ای و بین‌المللی هم داشتیم که بسیار ارزشمند بود و آن افتتاح خط‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر بود. این کریدور جدید جنوب به شمال کنار کریدور قبلی از مسیر سرخس تجن بود که راه‌آهن کشور را به آسیای مرکزی متصل می‌کند لذا این خط‌آهن اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: این خط‌آهن از طریق قزاقستان ما را به چین و روسیه متصل می‌کند، از سویی می‌توانیم راه‌آهن آن‌ها را به جنوب کشور و دریای خلیج فارس و مدیترانه متصل کنیم. همچنین برای ادامه روابط سه‌جانبه سه کشور تصمیم بر این شد که یک کمیسیون مشترک بین سه کشور تشکیل شود که نخستین مرحله از این کمیسیون با حضور وزرای راه سه کشور تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به دیدار سه‌جانبه با رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان گفت: در این دیدار بحث‌های مفصلی پیرامون گسترش روابط میان سه‌ کشور صورت گرفت. امیدواریم خط‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر بتواند تحول خوبی برای کل منطقه و هم برای ایران و کشورهای همسایه به‌وجود بیاورد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: البته در بحثتوسعه خطوط ریلی، راه‌آهن گرگان مشهد جزو برنامه‌هایی است که دولت آن را مورد تصویب قرار داده دنبال خواهد کرد. در سفر به مشهد مقدس قول دادیم، آغاز و شروع کنیم چراکه این راه‌آهن می‌تواند هم برای مردم استان و هم برای کشور بسیار تأثیرگذار و مؤثر باشد.

وی در ادامه سخنانش به تصمیمات دولت مبنی بر ایجاد منطقه آزاد در استان گلستان اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت برای استان گلستان «منطقه آزاد» است. دولت در این راستا، ایجاد منطقه آزاد در «اینچه‌برون» را مورد تصویب قرار داده است تا هم مرکزی برای انبار کالاهای مبادلاتی از خط‌آهن مشترک باشد و هم پایه تحول صنعتی در استان شود. قطعاً این تصمیم سبب تحول صنعتی در کل استان گلستان می‌شود.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مسئله گردشگری استان گلستان مدنظر دولت است، گفت: این استان استعداد فراوانی در زمینه گردشگری و برای جذب گردشگران داخلی و خارجی جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد.

وی تصریح کرد: گلستان به هر حال استانی ساحلی، سرسبز و جنگلی بوده و کنار دریای خزر واقع شده است، این استان دارای مردمی مهربان و مهمان‌نواز است و این ویژگی‌ها می‌تواند منبعی برای اقتصاد و تحول در استان گلستان باشد. یکی از مواردی که در این سفر مورد تأکید قرار گرفت تبدیل جزیره و یا شبه‌جزیره آشوراده به یک مرکز گردشگری بود. در گذشته هم این بحثمطرح بوده اما سازمان محیط زیست اشکالاتی درباره آن مطرح کرده بود که در جلساتی که برای این منظور برگزار کردیم، این اشکالات مرتفع شد.

رئیس‌جمهور ادامه زه‌کشی اراضی استان را از دیگر برنامه‌ها و مصوبات دولت در سفر به گلستان برشمرد و اضافه کرد: همه ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی که نیاز به زه‌کشی دارند، مدنظر دولت بود، اما از آنجا که فعلاً فقط برای اجرای زه‌کشی ۲۲ هزار هکتار منابع قابل تأمین بود، این مقدار را به مردم قول دادیم.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین اجرا و تکمیل چندین سد در گلستان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مسائل متعدد دیگری نیز درباره استان مطرح است که عدم ذکر آن‌ها در این مقال به‌معنای آن نیست که دولت این مسائل را مدنظر ندارد، بلکه چون مباحثدرباره آن‌ها به قطعیت نرسیده ذکری از آن‌ها به میان نیامد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه آبزی‌پروری و تولید میگو در گلستان از دیگر مسائل مورد توجه دولت در این سفر بود که می‌تواند به توسعه اقتصادی استان کمک کند، اضافه کرد: در مجموع ۱۲۱ طرح در بخش‌های مختلف برای گلستان با اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده ‌که امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و منشأ تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در گلستان خواهند بود.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر «تمهیدات دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری گلستان و رسیدن جایگاه واقعی گردشگری گلستان در کشور چیست؟» گفت: گردشگری مسئله‌ای است که باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد، دولت می‌تواند در این راستا تسهیلات لازم را فراهم کند. ما نیاز به زیرساخت‌هایی داریم، باید در بخش‌های مختلف بتوان تمهیدات لازم را فراهم کرد که دولت نیز به‌دنبال این تمهیدات است.

حجت‌الاسلام روحانی در در پاسخ به پرسشی مبنی بر «دولت چه اقدامی برای برطرف کردن کمبودهای استان گلستان در مهار سیلاب‌ها و آتش‌سوزی‌هایی که آسیب‌های گسترده‌ای به جنگل گلستان می‌زنند، در نظر دارد؟»، اظهار داشت: به هر حال استانی که تازه تشکیل شده کمبودهایی دارد که رفع آن‌ها نیازمند زمان است. دولت برای رفع این کمبود‌ها و تأمین امکانات امدادی منابعی را برای امسال و سال آینده در نظر گرفته است. همچنین برای انتقال جاده بین‌المللی از جنگل گلستان که دغدغه دولت نیز هست، مطالعاتی صورت گرفته که تکمیل خواهد شد، اما در حال حاضر منابع کافی برای انجام این پروژه موجود نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر «برنامه دولت یازدهم برای سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع کوچک و توسعه آن چیست؟» اظهار داشت: ‌گلستان نباید تنها به‌عنوان یک استان کشاورزی مطرح باشد، گلستان باید در صنایع نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شود. بیکاری در قشر تحصیل‌کرده کشور به‌مراتب بیشتر از دیگر قشر‌ها بوده و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت رفع مشکل بیکاری افراد تحصیل‌کرده و جذب این افراد کمک بزرگی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر «دولت چه برنامه‌ای برای توسعه کشاورزی استان گلستان دارد؟» ابراز داشت: دولت تصمیمات مهمی را در زمینه کشاورزی اتخاذ کرده است، نخستین مشکل ما در این زمینه، مشکل آب است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: کشور با مسئله خشکسالی مواجه است، البته دولت حرکت خوبی را در راستای مهار آب‌ها و به‌ویژه آب‌های مرزی آغاز کرده است. همچنین تلاش داریم در زمینه آب و سد‌سازی مشکلات کشور را حل کنیم.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان «قولهایی که به مردم می‌دهیم، به‌معنای آن نیست که فرا‌تر از آن وعده‌ها عمل نمی‌کنیم» اظهار داشت: سعی در عملیاتی کردن وعده‌های خود تا پایان دولت یازدهم داریم. کار اصلی باید توسط مردم انجام شود و دولت تمهیدات و تسهیلات لازم را برای انجام این پروژه‌ها فراهم کرده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه خود با جمعی از کارآفرینان استان گلستان گفت: توافقات بسیار خوبی در این نشست صورت گرفت و باید سرمایه‌داران ایرانی و غیرایرانی را برای سرمایه‌گذاری تشویق کنیم چراکه جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران می‌تواند به شکوفایی استعداد‌های این استان کمک شایانی کند. به‌هرحال نخبگان استان مشکلات و استعدادهای گلستان را بهتر می‌دانند؛ ما باید راه را برای اعلام نظر نخبگان باز کرد و تلاش ما بر این است که کارهای اجرایی گلستان را به خود این استان واگذار کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز