خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون مشترک برنامه و بودجه مطرح شد؛

رشت در مسیر توسعه با اجرای ۸ پروژه عمرانی / تبدیل شهر به کارگاه عمرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۴۹۶

جلسه مشترک کمیسیون‌ برنامه، بودجه و حقوقی و کمیسیون ترافیک و کمیسیون عمران و توسعه شهری با محوریت افزایش اعتبار به منظور اجرای ۸ پروژه عمرانی در سالن جلسات شورا برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در خصوص اجرای همزمان ۸ پروژه عمرانی گفت: با توجه به استقبال و حمایت اعضای شورا از اجرای این پروژه‌ها، شهردار با ارسال این لایحه به دنبال حل مسایل مالی این پروژه‌ها برآمد.

سید شمس شفیعی با تاکید بر توانمندی شهرداری در تامین مالی پروژه‌های مالی بیان کرد: تخمین زده می‌شود زمان لازم برای اتمام پروژه‌ها ۱۵ ماه است. همچنین برآورد مالی شهرداری برای اجرای این ۸ پروژه عمرانی فقط در سال جاری حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است. که از این مقدار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه با نامی غیر از پروژه‌های مدنظر است. از ۴۰۰ میلیارد تومان باقی مانده حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از ردیف خرید خانه‌های سپاه است که خریداری نشد و این ردیف بلا استفاده می‌ماند و می‌توان برای این پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مابقی مبلغ را با حساسیت بسیار تدوین خواهیم کرد تا به پروژه‌هایی که قابلیت اجرا تا پایان سال را دارند خدشه وارد نشود.

وی با تاکید بر اهمیت تمام پروژه‌ها برای اعضای شورا یادآور شد: اگر بودجه مربوط به یک پروژه کاهش و یا حذف شود به معنای اهمیت نداشتن پروژه نیست. بلکه نشان از اهمیت بیشتر تقاطع‌ها برای کاهش مشکلات اَبَر چالش ترافیکی شهر است.

مجید عزیزی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی با تاکید بر اجرای پروژه‌های تعیین شده در بودجه تصریح کرد: اجرای این ۸ پروژه نباید به گونه‌ای باشد که مابقی پروژه‌های مدنظر و تعیین شده در بودجه با مشکل مواجه شوند. متاسفانه برای اجرای این ۸ پروژه قرار است از ردیف بودجه پروژه‌های مهم دیگری مانند جمع‌آوری آب‌های سطحی، روکش آسفالت معابر، خرید تابلو، چراغ و گارد ریل، نصب کفپوش دو طرف خیابان مطهری، ترمیم نوار حفاری، بازگشایی رینگ ۹۰ متری از میدان گیل به مسکن مهر، تکمیل ساختمان آتش‌نشانی در مسکن مهر، تهیه و احداث دیوار حفاظتی حاشیه رودخانه زرجوب و گوهر رود، هزینه بهسازی و زیباسازی شامل آذین‌بندی و نورپردازی و مرمت المان‌ها باید مشخص شود معیار کم و یا حذف این ردیف‌ها چیست.

وی با تاکید بر اهمیت پیش بینی منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها افزود: بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۲ با حدود ۸۰ درصد افزایش مواجه است که برای رسیدن به این میزان رشد هنوز دچار تردید هستیم. برای کاهش میزان ریسک در اجرای پروژه‌ها می‌توان در سال اول تعداد کمتری از پروژه‌ها را شروع و در سال بعد مابقی پروژه‌ها را اجرا کرد.

رئیس کمیسیون حمل و ترافیک با توجه به در پیش بودن روز عرفه بخشی از دعای عرفه را بیان و افزود: برای چنین روزی لحظه شماری می‌کردم. پس از ۲۳ ماه حضور در مجموعه مدیریت شهری لایحه‌ای به شورا ارایه شد که در طول تاریخ تاسیس شورای شهر رشت لایحه‌ای به این بزرگی دیده نشده است. در حالی که یکی از اصلی‌تین مشکلات شهر ترافیک است اما تا به امروز در شهر رشت ۶ پل ساخته شد که همه آن‌ها از ردیف اعتبارات ملی بود و امروز به مدیران شهرداری برای شجاعت در ارایه این لایحه باید تبریک گفت.

مسعود عباس‌نژاد با تاکید بر اهمیت پروژه‌های ترافیکی برای حل مشکلات شهروندان بیان کرد: وقتی فردی برای خرید یک منزل و سرپناه برنامه‌ریزی می‌کند احتمال دارد ناچاراً از برخی از امورات روزانه خود صرف نظر کند. چون هدف والاتری را دنبال می‌کند. و اگر امروز شهرداری به چنین توانمندی در بعد مالی برای اجرای ۸ پروژه همزمان رسید به دلیل برنامه ریزی‌هایی بود که شورای ششم از ابتدا تدوین کرد.

وی با اشاره به پروژه رینگ ۹۰ متری گفت: اجرای این پروژه در حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تامین آن از بودجه شهرداری امری معمول نیست بلکه برای چنین پروژه‌هایی از ردیف ملی استفاده می‌شود که باید در این زمینه از ظرفیت نمایندگان مجلس استفاده کرد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های ترافیکی یادآور شد: اجرای این ۸ پروژه عمرانی امید را به شهر رشت خواهد آورد. باید در بعد درآمدزایی به گونه‌ای برنامه ریزی شود که بتوانیم این پروژه‌ها را تامین کنیم. شهر رشت ظریف درآمدزایی ۵ هزار میلیارد تومان را نیز دارد.

مهیار سماکچی با اشاره به پروژه ژ۵ بیان کرد: اجرای ۸ پروژه عمرانی شهر را به یک کارگاه عمرانی تبدیل می‌کند که احتمال ایجاد مشکلات ترافیکی نیز در زمان اجرای پروژه وجود دارد در همین راستا پروژه ژ۵ کمک شایانی در زمان اجرای ۸ پروژه عمرانی برای تخلیه بار ترافیکی است.

وی با تاکید بر احداث و تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی در مسکن مهر تصریح کرد: مسکن مهر رشت در حدود ۲۸ هزار خانوار را در خود جای داده و توسعه این منطقه رو به گسترش است به همین دلیل وجود یک ایستگاه مجهز و آماده برای این منطقه جز ملزومات است.

نادر حسینی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با پسندیده دانستن اقدام شهرداری برای اجرای ۱۰ پروژه عمرانی گفت: همه اعضای شورا از روز اول از اجرای این پروژه‌ها حمایت کردند. اما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این پروژه‌ها در موعد مقرر به نتیجه برسند. با توجه به اینکه یکی از منابع تامین مالی این پروژه‌ها وام و فروش اموال قید شده باید لیست اموال مورد نظر برای فروش به شورا ارایه شود. کاهش برخی از ردیف‌ها و افزودن آن‌ها برای این ۸ پروژه نباید به گونه‌ای باشد که کل آن پروژه را از دور خارج کند. بلکه می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که بخشی از پروژه در سال جاری و مابقی در سال آتی به سرانجام برسد.

سید حسین رضویان عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری با اشاره به ماهیت درآمد، هزینه بودن شهرداری یادآور شد: ماهیت شهرداری درآمد، هزینه است. اگر برای پروژه‌ای ردیف بودجه تعیین می‌شود به معنای وجود پول برای اجرای آن پروژه نیست بلکه باید درآمدزایی صورت گیرد تا در آن ردیف هزینه شود.

وی با تاکید بر سختی کارهای بزرگ و پروژه‌های عمرانی گفت: مسیر اجرای کار به این بزرگی در بعد مدیریت، تامین مالی، نظارت، اجرا و… بسیار سخت خواهد بود. اما اجرای این پروژه در بازه ۲۴ ماهه معقولانه است. این پروژه‌ها بسیار هنرمندانه انتخاب شدند و اگر این اتفاق بزرگ در شهر رقم بخورد دیدگاه مردم نه فقط نسبت به مدیریت شهری بلکه نسبت به نهاد اداری و سیاسی استان در جهت مثبت تغییر خواهد داد.

رضویان اقدام شهرداری رشت را قابل تحسین دانست و افزود: در حالی که اکثر شهرداری‌های استان تنها به اقدامات نمایشی مانند برگزاری جشنواره اکتفا نموده‌اند اقدام شهرداری رشت بعد از مدت‌ها ناکارآمدی تحسین برانگیز است.

حسن کریمی کرنق عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با اشاره به قول‌های اعضای شورا به مردم بیان کرد: در زمانی که کاندید عضویت در شورا بودیم قول‌هایی را به شهروندان دادیم وقتی به شورا ورود کردیم توقع ما از مدیران در حد اجرای ۲ پروژه بود اما در جلسه‌ای که به اجرای ۱۰ پروژه عمرانی اشاره شد شرکت داشتم مو به تنم سیخ شد و از تمام وجود خوشحال شدم.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف بیان نمود: برای رسیدن به اهداف بزرگ از یک سری اولویت‌های پایین‌تر گذر کنیم. اجرای این پروژه‌ها کار بزرگی است و با قدرت از این اقدام حمایت خواهیم کرد.

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با اشاره به دلسردی شهروندان تصریح نمود: مدت‌ها است به دلیل‌عدم اقدام موثر در شهر شهروندان از شرایط موجود دلسرد و نا امید هستند. اجرای این پروژه‌ها بسیار بزرگ است و شبیه چنین اتفاقی در دوره سوم شورا نیز اتفاق افتاد که بازتاب خوبی در بین شهروندان داشت و نکته بسیار با اهمیت افزایش پرداختی عوارض توسط شهروندان در آن سال‌ها از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد بود و این بازخورد عملکرد صحیح مدیریت شهری در آن سال‌ها بود.

وی با تاکید بر لزوم همدلی برای اجرای این پروژه‌ها در بین مدیران تمام دستگاه‌ها یادآور شد: از محسنات شهردار جدید رشت بدون حاشیه بودن ایشان است که به دور از کار نمایشی و انتخاباتی برای عمران و آبادانی شهر تلاش می‌کند. برای اجرای چنین پروژه‌های بزرگی نیاز به همدلی همه مدیران استانداری است. در این راستا باید به گونه‌ای عمل شود تا از ظرفیت استاندار نیز استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز