خبرگزاری کار ایران

نگاهی بر بحران برف و سرما در روستاهای گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۶۴

متاسفانه حدود ۸۰ درصد از جمعیت روستاهای غرب شهرستان بندرانزلی را افراد سالخورده تشکیل می‌دهند که توانایی برف روبی از روی بام‌های خود را ندارند.

ایلنا: از ابتدای هفته جاری بارش برف و کولاک مردم ساکن شمال ایران را با مشکلات جدی رو به رو کرده است. در بعضی مناطق بارش تا حدی زیاد بوده که اندازه برف را نزدیک به دو متر تخمین زده‌اند؛ با این حال بیشتر امدادرسانی‌ها معطوف به شهر‌ها و مناطق بزرگ و پرجمعیت بوده و در بسیاری از مناطق روستایی استان گیلان شرایط بحرانی به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشکلات بارش و برف از یک سو و قطعی آب و برق و گاز از سوی دیگر زندگی ساکنان بسیاری از این روستا‌ها را با بحرانی جدی مواجه کرده است. در همین راستا با یکی از ساکنان روستای آبکنار(واقع در فاصله ۴۵ کیلومتری بندر انزلی) به گفت‌و‌گو پرداختیم.


علی آتشی از اهالی روستای آبکنار در غرب شهرستان انزلی، از بسته بودن راه‌های این منطقه خبر داد و گفت: از روز جمعه تاکنون بارش برف تقریبا بسیار زیاد بوده و در ساعات ابتدایی امروز در روستای ما به حدود دو متر رسیده است. روز اول دهیاری با وسایلی که در اختیار داشت موفق شد راه را باز نگاه دارد ولی بارش شبانه بسیار زیاد بود و در ‌‌‌نهایت کلیه راه‌ها را به سمت روستا مسدود کرد.



وی با اشاره به محبوس شدن روستا میان جاده‌های برف و یخ زده ادامه داد: روز گذشته(یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه) امدادرسانان راه را از سمت انزلی تا خمیران(ده کیلومتری روستای آبکنار) برف‌روبی کرده‌اند، ولی متاسفانه بیش از این نتوانسته‌اند پیشرفت کنند. جاده ضیابر به آبکنار هم به طور کل بسته است و در این راه هیچ امدادرسانی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه از حدود روستای سنگاچین انزلی تا این منطقه تقریبا زیر برف دو متری دفن شده، امکان امداد رسانی بسیار سخت است و تاکنون بام چندین خانه با مشکل رو به رو شده است.



این ساکن روستا در ارتباط با وضعیت آب و برق و گاز گفت: در این مدت با مشکل قطع و وصل برق روبرو بودیم و چون اگر برق نباشد پمپ‌های آب هم کار نمی‌کنند، از روز شنبه قطع آب کامل داشتیم. با این حال هم اکنون آب به صورت قطره‌ای در دسترس است و گمان می‌کنیم که این قطره‌ای بودن به دلیل یخ زدگی لوله‌ها باشد. گاز هم گاهی قطع و وصل شده است ولی از حدود دیروز تا کنون خوشبختانه قطع کامل گاز نداشته‌ایم.
وی با اشاره به ادامه بارش برف، گفت: متاسفانه حدود ۸۰ درصد از جمعیت روستاهای غرب شهرستان بندرانزلی را افراد سالخورده تشکیل می‌دهند که توانایی برف روبی از روی بام‌های خود را ندارند و جمعیت جوان هم تاکنون تا آنجا که امکان داشته برای برف روبی همکاری کرده‌اند، اما متاسفانه در آبکنار اوضاع بسیار بحرانی‌ست و حتی امکان تردد با پای پیاده در میان دو متر برف هم وجود ندارد. وسایل و تجهیزات دهیاری هم که جوابگو نیست. با این شرایط و با توجه به اینکه هوا‌شناسی اعلام کرده است که امشب تا فردا نیز بارش برف ادامه خواهد داشت، گمان می‌کنیم برای فردا صبح با سطح خرابی گسترده‌ای رو به رو شویم و اگر امدادرسانی انجام نشود، سقف بسیاری از خانه‌های روستا‌ها فرو می‌ریزد.



آتشی خاطرنشان کرد: روز گذشته نانوایی‌ها در زمانی که برق هنوز قطع نشده بود، پخت نان را انجام دادند ولی امروز با توجه به پیچیده‌تر شدن وضعیت هنوز پخت نکرده‌اند. یکی دو مغازه خوار و بار فروشی هم توانستند برای اینکه مردم با کمبود مایحتاج مواجه نشوند طی این چند روز مغازه‌ها را باز نگه دارند که متاسفانه اجناس آن‌ها هم رو به اتمام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز