خبرگزاری کار ایران

کارفرما از کاهش کارگران در سال جدید خبر داد؛

تعویق ۹ ماهه در پرداخت حقوق ۱۹۶ کارگر «ایران برک»

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۲۴

چکیده: خصوصی‌سازی بدون برنامه در «ایران برک» بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرد به طوری که هم اکنون این کارخانه با کمترین ظرفیت تولید و حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

یک فعال کارگری در کارخانه ایران برک رشت از تعویق بیش از ۹ماه از حقوق ۱۹۶ کارگر این کارخانه خبر داد.

این کارگر که با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارفرمای کارخانه پشم بافی ایران برک رشت از خرداد ماه سال۹۲، حقوق ۱۹۶ کارگر شاغل در این کارخانه را نپرداخته است و فقط کارگران مبلغی را در حدود ۵۰۰ هزار تومان به صورت علی‌الحساب در ماهای، خرداد، تیر و شهریور دریافت کرده‌اند.

او در ادامه پیرامون مشکلات کارگران باسابقه این کارخانه گفت: بخشی از مشکلات کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند یا از دو سال قبل بازنشسته شده‌اند مربوط به این است که کارفرما حین بازنشستگی از کارگران مشمول بازنشستگی تعهدی مبنی بر اینکه تا دو سال حق دریافت و درخواست سنوات خود را ندارد اخذ می‌کند.

این کارگر با بیان اینکه این عمل کارفرما، با توجه به وضعیت حقوقی کارگران غیر اخلاقی و خلاف قانون است در خصوص سایر مشکلات کارگران گفت: همچنین کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل بدهی کارخانه به شرکت بیمه گر آسیا محروم شده‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود درتشریح جزئیات مشکلات کارخانه ایران برک رشت افزود: این کارخانه که ۱۸ سال پیش از بخش دولتی(سازمان صنایع ملی) به بخش خصوصی واگذار شده بود، به سبب افزایش مشکلات مالی علاوه بر کاهش تولید نتوانست اشتغال ۱۵۰۰ کارگر خود را حفظ کند و به تدریج با تعدیل و بازنشستگی، تعداد کارگران را به ۱۹۶ نفر رساند.

او اضافه کرد: خصوصی‌سازی بدون برنامه در «ایران برک» بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرد به طوری که هم اکنون این کارخانه با کمترین ظرفیت تولید و حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این کارگر افزود: در این مدت برخی کارگران ایران برک به مرور بازنشسته شده‌اند و هم اکنون کارگران باقی مانده با سوابق ۳ تا ۲۰ سال نگران امنیت شغلی خود هستند.

وی در پایان گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، لازم است مسئولان کارخانه ایران برک بخشی از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کنند.

کارفرما: پایان سال تعدیل نیرو داریم

در همین رابطه، «محمد حسین سوری» کارفرمای صنایع پشم بافی ایران برک ضمن تایید تعویق حقوق کارگران این کارخانه، از تعدیل تعدادی از کارگران کارخانه پشم بافی «ایران برک» و «نو پو» ش(شرکت زیر مجموعه ایران برک) پس از پایان تعطیلات نوروزی خبر داد.

او گفت: صنایع پشم بافی ایران برک از سال ۷۲ با بحران ورشکستگی روبرو است و بیش از ۷۳ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
به گفته وی، مشکل اصلی کارخانه فروش محصولات تولیدی است که در انبارهای کارخانه به ارزش ۲ میلیاردتومان تلنبار شده‌اند.

او با بیان اینکه دولت هیچگونه خدمات و تسهیلاتی برای واحدهای بحران زده اختصاص نداده است، در خاتمه گفت: با ادامه وضعیت فعلی برای کاهش هزینه‌های جاری کارخانه ناچاریم تعدادی از کارگران دو کارخانه پشم بافی و نوپوش را با اتمام قرارداد کاری‌شان تعدیل کنیم.

به گفته این کارفرما، بخشی از مشکلات صنایع تولیدی و صنعتی کشور بویژه در صنعت نساجی مربوط به بی‌توجهی مسئولان به صنایع داخلی و افزایش وارات محصولاتی است که مشابهه آن در داخل با کیفیت برتر تولید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز