خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان: اگرتعرفه برق افزایش نیابد؛

صنعت برق؛ فاتحه!!

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۵۷۵

باید تلاش کنیم پرورش کرم ابریشم در گیلان به روزهای اوج خود بازگردد.

مرکز توسعه نوغانداری کشور با حضور استاندار گیلان و معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رشت افتتاح شد.
به گزارش ایلنا از رشت، براساس مصوبه هیات دولت، شرکت سهامی کرم ابریشم کشور ایران به مرکز توسعه نوغانداری کشور تبدیل شد و تمامی امور حاکمیتی را برعهده می گیرد و امور باقیمانده شرکت پرورش کرم ابریشم که جنبه حاکمیتی ندارند، در روند خصوصی سازی قرار خواهند گرفت.
بر این اساس مرکز توسعه نوغانداری کشور در اموری همچون حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی، امور ترویجی، امور مربوط به صنعت و بازرگانی مرتبط با بخش کشاورزی سیاست گذاری می کند و امور مرتبط را در جهت توسعه نوغانداری به هم وصل می کند
نجفی در مراسم افتتاح مرکز توسعه نوغانداری کشور در رشت با اشاره به پیشینه تاریخی ممتازاستان در پرورش کرم ابریشم گفت: صنعت نوغانداری تکمیل‌کننده بخش کشاورزی استان است.
استاندار گیلان گفت: صنعت ابریشم صنعتی است که هرگز توسعه آن به کشاورزی ما صدمه نمی زند و ما باید به فکر توسعه آن باشیم و افتتاح مرکز توسعه نوغانداری کشور می تواند ما را به تحقق این اهداف نزدیک کند.
وی افزود: طبق آمار طی ۱۲سال گذشته تولید ابریشم به یک هشتم تولید معمول خود رسیده است و این یعنی در هر سال ۱۱ تا ۱۴ درصد گیلان با کاهش تولید نوغان مواجه بودیم.
نجفی با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: ما وظیفه داریم امید را در دل مردم زنده کنیم، از اینرو ظرفیت‌های خالی در بخش نوغانداری گیلان باید شناسایی و استفاده شود.
نجفی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم پرورش کرم ابریشم در گیلان به روزهای اوج خود بازگردد.
وی به رتبه گیلان جزو پنج استان آخر کشور در موضوع بیکاری اشاره کرد و افزود: سال‌های گذشته اشتغال در بخش کشاورزی را از دست دادیم و این موضوع زیبنده گیلان نیست.
نجفی همچنین به نگرانی مسئولان و کشاورزان در بخش آب کشاورزی گیلان اشاره کرد و افزود: مدت دو ماه گذشته جلسه‌های بسیاری برای مدیریت آب کشاورزی برگزار شده و نگرانی آب کشاورزی کاهش پیدا کرده است.
استاندار گیلان از کاهش ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و بیان کرد: امسال با مدیریت بی‌حاشیه جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای گیلان و دیگر بخش‌ها توانستیم ۲۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم.
وی با اشاره به صرفه‌جویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی امسال در گیلان، تصریح کرد: کشاورزان با استفاده از آب باران شالیزارها را شخم زدند.
استاندار گیلان با بیان اینکه مردم و مسئولان آماده اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند، اظهار کرد: مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالای مورد نیاز مردم به اندازه کافی در بخش‌های مختلف ذخیره‌سازی شده و جای نگرانی نیست.
وی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را تکلیف قانونی دولت خواند و بیان کرد: دولت طبق قانون باید مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را در کشور اجرایی کند.
نجفی به بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران اشاره کرد و یادآور شد: دولت ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش برق به پیمانکاران بدهکار است و اگر افزایش تعرفه برق نداشته باشیم باید فاتحه این صنعت را خواند.
استاندار گیلان با بیان اینکه افزایش ۲۴ درصدی تعرفه برق مورد قبول دولت نیست، اظهار کرد: دولت ناچار است نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: زیرساخت ها و پتانسیل های خوبی در بخش کشاورزی کشور برای افزایش تولیدات وجود دارد که نیازمند حمایت از این بخش است.
" حسن رکنی " خاطرنشان کرد: بویژه در بخش محصولات دامی کشور، زمینه های مناسبی داریم و محصولات خوبی هم در سال در این بخش تولید و عرضه می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در سال گذشته ۵۰ هزار تن واردات مرغ در کشور داشتیم در حالیکه هم اکنون ۷۰هزار تن ذخیره در این بخش وجود دارد و اگر برای تولید کنندگان شرایط خوبی فراهم شود، نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم بلکه می توانیم یکی از صادرکنندگان مرغ نیز باشیم.
وی تصریح کرد: ایران می تواند موقعیت خوبی در تولید مرغ در منطقه داشته باشد زیرا از ۱۰ میلیون تن تبادل مرغ در بازرگانی جهان، سه میلیون تن آن مربوط به کشورهای همسایه ایران است.
به گفته رکنی؛ هم اکنون انباشت تخم مرغ در کشور وجود دارد و در سال جاری یک هزار و ۵۸۰ تن تخم مرغ صادر شده و تا پایان سال این رقم می تواند به ۵۰ هزار تن نیز برسد.
وی ادامه داد: توان تجاری کشور ما در سال گذشته منهای هشت میلیارد دلار در تولیدات دامی بوده و این برای کشوری که این همه امکانات تولیدی دارد، تاسف برانگیز است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجربه کشور در خودکفایی تولید گندم گفت: با این وجود، در سال گذشته هفت میلیون تن گندم به کشور وارد شده حال اینکه با داشتن زیرساخت های مناسب، می توانیم گام های بلندی در افزایش تولید گندم برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز