خبرگزاری کار ایران

به منظور هم اندیشی و توسعه؛

مجمع نمایندگان گیلان با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی دیدار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۳۲۸

نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای برطرف نمودن مسائل منطقه آزاد انزلی اعلام داشتند.

رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست هم اندیشی با نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور های حاشیه دریای خزر در حال توسعه ظرفیت های بنادر خود می باشند تصریح کرد: با مهندسی ارزش مجتمع بندری کاسپین توانستیم هزینه اتمام اجرای این پروژه زیر ساختی مهم را کاهش دهیم که در صورت اختصاص اعتبارات مناسب از منابع ملی می توانیم روند احداثاین مجتمع بندری را تسریع نماییم.

به گزارش ایلنا از انزلی، مسرور با تأکید بر اینکه توسعه مبادلات تجاری با کشور های حاشیه خزر از الویتهای این منطقه است گفت: حضور استاندار جمهوری آستاراخان روسیه، برگزاری جلسات هم اندیشی جهت توسعه مبادلات تجاری، برنامه ریزی جهت تشکیل کارگروه مشترک دو کشور به منظور فعّال سازی کریدور نوستراک، معرفی مزیت های این منطقه درچهاردهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی منطقه خزر، جلسه با بازرگانان و تجار و مدیران اقتصادی روسیه در مسکو، حضور سفرا و رایزنان اقتصادی و سرمایه گذاران کشور های حاشیه خزر و چین در این منطقه و حضور رئیس منطقه ویژه اکتائو قزاقستان در ماه آینده به منظور فعال کردن کریدور ترانزیتی جدید چین، بندر اکتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصاد بین المللی در این منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در خصوص ضرورت فعال شدن کریدور نوستراک و کریدور جدید پیشنهادی این منطقه، کریدور چین - اکتائو - انزلی تأکید کرد: حمل کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا از طریق کریدور شمال - جنوب، نوستراک، در مقایسه با مسیر های موجود که اروپا را از طریق کانال سوئز به آسیای جنوب شرقی متصل می کند علاوه بر کوتاهی مسیر، بسیار مقرون به صرفه است و همچنین مبادلات تجاری ایران با چین از طریق کریدور چین - اکتائو - انزلی نیز نسبت به مسیر موجود از نظر زمانی و هزینه حمل بسیار مناسبتر و مقرون به صرفه تر است.

وی به کاهش چشمگیر فواصل حمل کالا بین بندرگاه های آسیایی و اروپایی در مسیر نوستراک اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال فاصله میان بندر سنگاپور و هامبورگ در مسیر نوستراک نسبت به مسیر موجود ۳۴۰۰ کیلومتر کمتر است و این در حالی است این تفاوت فاصله حمل در مسیر بندر سنگاپور و هلسینکی به ۵۳۰۰ کیلومتر می رسد و این میزان کاهش فاصله در مسیر هلسینکی به بمبئی به ۴۲۰۰ کیلومتر و بمبئی به روتردام ۴۶۰۰ کیلومتر است.

مسرور تسریع در اتمام خط آهن قزوین - رشت - انزلی را ضروری دانست و تاکید کرد: احداثمجتمع بندری کاسپین و اتمام راه آهن قزوین – رشت - انزلی نقش مهمی در توسعه ظرفیت های ترانزیتی ایران در حاشیه دریای خزر دارد و این امر موجبات جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال مولد را در این منطقه مهیا نموده و انزلی را به کانون توسعه اقتصادی استان تبدیل می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشکر از حضور نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مهمترین اقدامات این سازمان از زمان استقرار مدیریت جدید اظهار داشت: اجرای معافیت مالیاتی برای کلیه فعالین اقتصادی محدوده منطقه، انعقاد تفاهم نامه های مختلف با دستگاه های اجرایی استان به منظور رفع چالشهای موجود، تصویب طرح جامع، تدوین بسته های سرمایه گذاری، اخذ تفویض اختیار از وزیر صنعت معدن تجارت و اجرای مصوبه کلای همراه مسافر بخشی از اقدامات انجام شده در ۶ ماه اخیر است.

وی با اشاره بازمهندسی فرآیند صدور مجوزهای اقتصادی و امکان ثبت شرکت یکروزه با هدف بهبود فضای کسب و کار در این منطقه گفت: برنامه ریزی جهت تأسیس شرکت مدیریت صادرات، مرکز تجارت محصولات ارگانیک به منظور ایجاد پایگاه صادرات محصولات کشاورزی، برگزاری جلسات تخصصی با تجار و صادر کنندگان کشور، گسترش تعاملات دو جانبه با دستگاههای اجرایی در زمینه جذب سرمایه گذار و کاهش عوارض تعیین شده برای فعالان اقتصادی منطقه در راستای توسعه فعالیت های سرمایه گذاری از برنا مه های اجرا شده این سازمان جهت بهبود فضای کسب و کار در این منطقه است.

مسرور با بیان اینکه محدودیت زمین جهت واگذاری به سرمایه گذاران از مهمترین چالشهای پیش رو در این منطقه است افزود: با کارشناسی های صورت گرفته در صدد اصلاح نقشه محدوده مصوب منطقه آزاد با هدف بهره گیری بهتر از امکانات، منابع طبیعی، جغرافیایی و امکان اعمال مدیریت یکپارچه در این منطقه هستیم و همچنین با الحاق فرودگاه سردار جنگل رشت به محدوده این منطقه امکان حضور گردشگران خارجی بدون ویزا در این منطقه میسر می شود که این امر موجبات توسعه صنعت گردشگری استان را فراهم می کند.

در ادامه حسن تأمینی نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی برگزاری نشست هم اندیشی میان منطقه آزاد انزلی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را حائز اهمیت ارزیابی نمود و گفت: برگزاری چنین نشستهایی علاوه بر گسترش تعامل میان طرفین می تواند در مسیر توسعه منطقه آزاد و به تبع آن استان نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه نمود: با توجه به ظرفیتهای خلق شده از سوی منطقه آزاد انزلی برای سرمایه گذاران و درخواستهای مطرح شده، در آینده نزدیک به منظور انجام بازدید میدانی در این منطقه حضور پیدا می کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به درخواستهای عمومی مردم استان، پیگیریهای لازم را برای افزایش محدوده تردد خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد انزلی انجام می دهیم.

حسن خسته بند نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، منطقه آزاد انزلی را ظرفیت بسیار بالای شهرستان و استان برای جذب سرمایه گذاران و تجار اعلام کرد و افزود: فعال کردن کریدور بین المللی شمال جنوب(نوستراک) و عملیاتی نمودن مسیر تجاری جدید میان ایران و چین از سوی مدیرعامل سازمان، توان ترانزیت بین المللی منطقه آزاد انزلی و استان را افزایش می دهد.

وی توجه به لزوم بهره گیری از کریدورهای تجاری بین المللی را برای توسعه استان بسیار حائز اهمیت قلمداد نمود و اضافه کرد: باید شرایط لازم را برای حضور بانکهای خارجی و شرکتهای بیمه ای بین المللی در این منطقه فراهم نماییم.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین که از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی و با درآمدهای این سازمان در حال ساخت می باشد، پروژه ای بسیار مهم و استراتژیک است، تصریح کرد: برای تأمین منابع مالی ملی به منظور تسریع در ساخت این پروژه بندری بزرگ باید تلاش کنیم.

وی بر نقش منطقه آزاد انزلی در رفع مشکلات بیکاری نسل جوان استان تأکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود برای جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغالزایی مولد استفاده کنیم چرا که منطقه آزاد انزلی بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی است.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی از مسیر تجاری جدید پیشنهاد شده از سوی مدیرعامل این سازمان، میان ایران و چین استقبال و تأکید نمود: از اجرای کریدور تجاری چین - اکتائو - بندرانزلی حمایت می کنیم.

وی نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه استان را حائز اهمیت ارزیابی نمود و افزود: دارا بودن مزایا و معافیتهای قانونی فراوان و تلاش به منظور عملیاتی نمودن قوانین و مسیرهای تجاری بین المللی بر ظرفیتهای استان در جذب سرمایه گذار می افزاید.

محمد حسین قربانی نماینده مردم شهرهای آستانه اشرفیه و کیاشهر در این نشست از تلاشهای سازمان منطقه آزاد انزلی در شش ماهه اخیر قدردانی نمود و افزود: کوششهای صورت گرفته از سوی مدیرعامل این سازمان برای برطرف نمودن مشکلات سرمایه گذاران فعال در این منطقه و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران جدید از طریق توسعه همکاریها با سایر نهادهای استان قابل ستایش است.

وی منطقه آزاد انزلی را قطب فعالیتهای اقتصادی استان و شمال کشور اعلام کرد و گفت: نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای برطرف نمودن مسائل منطقه آزاد انزلی اعلام می کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز