خبرگزاری کار ایران

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گیلان:

۸۰% درصد افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی از مشکلات خفیف بینایی، شنوایی و هوشی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۲۱۶

براساس آمارهای موجود بیش از ۱۰% کودکان هر جامعه ای به گونه های مختلف از نارساییهای جسمانی و روانی رنج می برند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گیلان در جلسه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: از ویژگی های یک نظام تعلیم و تربیت صحیح توجه کامل به سلامت جسمانی و روانی و تفاوتهای فردی دانش آموزانی است که تحقق این امر به بهبود فرآیند آموزش و پرورش مفید واقع خواهد شد.
به گزارش ایلنا از رشت، سلیمان کابینی مقدم با بیان این مطلب که کودکان نشانه قدرت آفرینش خداوند یکتا و پر بهاترین سرمایه زندگی انسان ها هستند و کوشش برای تربیت و پیشرفت آنها بعنوان نسل فردا زمانی نتیجه خواهد داد که استعدادهای و نیازهای نونهالان را بشناسیم و آنگاه بر برنامه ریزی و سرمایه گذاری مادی و معنوی برای آنها بپردازیم، افزود: از ویژگی های یک نظام تعلیم و تربیت صحیح توجه کامل به سلامت جسمانی و روانی و تفاوتهای فردی دانش آموزانی است که تحقق این امر به بهبود فرآیند آموزش و پرورش مفید واقع خواهد شد.
وی تاریخ اولیه اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در استان گیلان همزمان با سایر استانهای کشور را در سال تحصیلی ۷۴ - ۷۳ از مرکز استان یعنی شهرستان رشت، تصریح کرد: امسال نیز مانند سالیان گذشته این طرح در تمام شهرستانها و مناطق استان انجام خواهد شد.
کابینی مقدم سپس به بیان فعالیتهایی که در پایگاههای سنجش صورت می گیرد، پرداخت و گفت: ارزیابی ها در دو مرحله انجام خواهد شد: ارزیابی های اولیه که شامل ارزیابی های بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی، ویژگی های رفتاری و معاینات پزشکی و بهداشتی خواهند بود و در ارزیابی های تخصصی مواردی که نیاز به ارزیابی های خاص داشته باشند و نوآموزان به مراکز تخصصی تحت پوشش ارجاع داده خواهند شد ومورد ارزیابی های تخصصی قرار خواهند گرفت.
رئیس اداره اموزش و پرورش استثنایی سپس به ضرورت اجرای این طرح اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: براساس آمارهای موجود بیش از ۱۰% کودکان هر جامعه ای به گونه های مختلف از نارساییهای جسمانی و روانی رنج می برند و برخی از این مشکلات در آینده منجر به بروز معلولیتها و مشکلات جبران ناپذیری خواهد شدکه ضرورت دارد این گروه از کودکان هر چه سریعتر با بررسیهای دقیق پزشکی و روانشناختی مورد شناسایی قرار گرفته و با ارائه خدمات درمانی و توصیه های پزشکی، آموزشی و روانشناختی از بروز عوارضی وخیم تر در آنها جلوگیری گردد.
کابینی با بیان سه مورد دیگر از ضروریات اجرای طرح افزود: ۸۰% درصد افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در نتیجه مشکلات خفیف بینایی، شنوایی و هوشی است که اگر به موقع تشخیص داده نشوند منجر به بروز مشکلات جدی تری می‌شود.
وی ادامه داد: ۷۰ - ۵۰ درصد موفقیت دانش آموزان در هر پایه تحصیلی منوط به آمادگی های شناختی و سلامت جسمانی و روانی آنان است و چنانچه دانش آموزانی که از آمادگی کافی برخوردار نباشد و به موقع شناسایی نشوند موجب عدم موفقیت تحصیلی آنها و در نتیجه به هدر رفتن سرمایه های مالی و انسانی(آموزشی) خواهد شد.
وی در پایان اذعان داشت: نظام آموزش و پرورش زمانی کارآمد و موثر عمل می کند که در آن تناسب آموزشی رعایت شده باشد و دانش آموز براساس ویژگی های جسمانی و روانی که دارد آموزش لازم را ببیند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان تاکید کرد: ۳۰ پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در گیلان از تاریخ ۲۴خردادماه فعالیت خود را در سراسر استان آغاز خواهند کرد.
برپایه این خبر؛ این جلسه با حضور مهدی حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونین آموزش ابتدایی، پشتیبانی و تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش و میهمانانی از سازمان بهزیستی، خدمات بهداشتی و درمانی استان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و استانداری در محل دفتر مدیرکل تشکیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز