خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار؛

برداشت برنج در گیلان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۴۰۹

امسال حدود ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به‌صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

برداشت برنج در گیلان با حضور استاندار گیلان آغاز شد.
به گزارش ایلنا از رشت؛ با حضور دکتر محمد علی نجفی در روستای لاکسار صومعه سرا برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد.
حجت همتی، برنجکار سختکوش گیلانی در یک هکتار از شالیزارخوا رقم زودرس حسنی را کشت کرده است.
استاندار گیلان در حاشیهٔ نخستین دروی برنج استان با اشاره به کم آبی کشاورزی فصل زراعی امسال گفت: با همکاری بسیار مناسب شالیکاران و مدیریت مصرف آب، بحران خشکسالی کشاورزی را در حالی پشت سرگذاشتیم که عده‌ای پیش بینی می‌کردند امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشت نشود.
وی با اشاره به صرفه جویی ۱۹ درصدی مصرف آب کشاورزی گفت: درحالیکه میزان مصرف آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال با کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب فصل زراعی رامدیریت کردیم.
نجفی با قدردانی از سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و فرمانداران افزود: همزمانی در کشت و کوتاه کردن دورهٔ نشاء از ۴۷ روز به حدود ۳۰ روزنیز سبب شد تا با آب کمتر امکان کشت تمامی شالیزارهای استان فراهم شود.
وی همچنین از نقش م‍ؤثر رسانه‌های گروهی در آموزش و ترویج مدیریت مصرف آب کشاورزی قدردانی کرد و افزود: در سال زراعی بدلیل محدودیت منابع آبی حدود ۹۷ درصد از مزارع برنج به کشت ارقام زود رس و میان رس اختصاص یافت.
استاندار گیلان به وجود حدود ۹۰۰ دستگاه کمباین ویژه برداشت برنج و ۲۶۰۰ دستگاه دروگر اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان بصورت مکانیزه برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال برداشت محصول خوبی خواهیم داشت پیش بینی کرد از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار، در مجموع حدود یک میلیون و صدهزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود.
استاندار گیلان با بیان اینکه برنج بازحمت و مشقت‌های فراوان بدست می‌آید، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر به این محصول استراتژیک بی‌مهری شده است و دولت درصدد است این به مهری‌ها را جبران کند.
دکتر نجفی همچنین خواستار مدیریت و ارادات برنج در زمان برداشت: این محصول شد و گفت انتظار داریم در این مدت برنج خارجی وارد بازار نشود تا کشاورزان سخت کوش با قیمت مناسب محصولات‌شان را بفروشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز