خبرگزاری کار ایران

با حضور اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی؛

نشست شورای برنامه‌ریزی استان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۳۸۲

برای تکمیل راه آهن قزوین – رشت به ۶۰۰ میلیارد تومان و برای اتصال آن از رشت به انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز می‌باشد.

پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی استان به ریاست استاندار گیلان و با حضور اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، استاندار گیلان با بیان اینکه مزیت‌های بی‌بدیل این سرزمین باعثشده تا چشم بسیاری از مردم به این نقطه از کشورمان خیره شود، افزود: به اذعان همه اساتید علم مدیریت و اقتصاد، سرمایه گذاری در این استان دارای بازدهی بمراتب بیشتر از عمده استانهای کشور است. اما متسفانه گیلان از مشکلات فراوانی رنج می‌برد.

محمد علی نجفی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی عدم یکپارچه سازی اراضی و مکانیزاسیون آن باعثافزایش هزینه‌های تولید و غیر رقابتی شدن عمده محصولات بویژه برنج شده است و علاوه بر آن علیرغم بارش میانگین سالیانه ۱۲۰۰ میلی متر همه ساله کشاورزی استان در معرض خشکسالی است گفت: برای خروج از وضعیت نا‌مطمئن و نگران کننده کنونی اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد پلرود، رفع برخی از چالشهای اداری برای تسریع در اجرای قرارداد فاینانس سد شفارود و اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۱ سد لاستیکی در دست اجرا در دوره کوتاه مدت مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در بسیاری از شاخص‌های دیگر نیز استان گیلان را متاسفانه باید در رده استان‌های محروم به شمار آورد بعنوان نمونه اگر چه در حوزه ورزش قهرمانی استان گیلان علیرغم جمعیت ۳/۳ درصدی آن در مقایسه با کل کشور جزو ده استان بر‌تر و مدال آور محسوب می‌شود ولی در زمینه امکانات و سرانه اماکن ورزشی در رتبه ۲۳ کشور قرار دارد.

استاندار گیلان در مورد مسائل زیست محیطی نیز گفت: اختصاص اعتبار مورد نیاز برای احداثنیروگاه‌های زباله سوز و تکمیل طرح‌های ساماندهی فاضلاب‌های شهری و روستایی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از راه آهن گیلان گفت: برای تکمیل راه آهن قزوین – رشت به ۶۰۰ میلیارد تومان و برای اتصال آن از رشت به انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، این خط آهن در بخش زیر ساخت دارای ۸۵ درصد و در بخش روساخت و ریل گذاری ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه گیلان مستعد سرمایه گذاری و توجه بیشتر بخش دولتی و خصوصی است گفت: تکمیل پروژه‌های بزرگ ملی نظیر راه آهن و آزاد راه‌ها، سدهای در دست احداث، بنادر در حال توسعه، جبران عقب ماندگی در حوزه آب و راه روستایی، یکپارچه سازی اراضی و توجه بیشتر به روستا‌ها و شهر‌ها و از جمله ساماندهی پسماند‌ها و فاضلاب شهری و روستایی ضرورت بهره بری بیشتر منابع ملی در این استان است.

وی افزود: در حوزه اشتغال نیز استان گیلان علیرغم همه مزیت‌ها و مواهب طبیعی و خدادادی دارای وضعیت نامناسبی است به نحوی که در سال ۱۳۹۲ با نرخ ۶/۱۳ درصد بیکاری در رتبه ۵ بیکار‌ترین استان‌های کشور قرار داشته و این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی در استان بسیار بالا بوده بنحویکه جزو ۴ استان بر‌تر کشور هستیم.

وی خاطر نشان کرد: به رغم همه تنگنا‌ها استان گیلان به باور بسیاری از کار‌شناسان مستقل و نیز گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رتبه نخست بهبود شرایط کسب و کار قرار داشته و این رتبه حداقل در یکسال اخیر ثابت بوده و نشان دهنده عزم تمامی مسئولین و نمایندگان استان در تامین شرایط توسعه استان است.

جعفر‌زاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست خاطر نشان کرد: اکنون با مدیرت جهادی استاندار گیلان انتظار داریم با اختصاص بودجه‌های مناسب از محل منابع در اختیار وزراء و اختصاص بودجه مناسب در سال ۹۴ پروژه‌های بزرگ گیلان را به سرانجام رسانیم.

رهبری املشی، نماینده مردم شهرستان رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، نیز بر استحقاق گیلان در اولویت قرار گرفتن اختصاص بودجه مناسب به پروژه‌های آن تاکید کرد و افزود: امیدواریم با اختصاص اعتبارات مناسب به پروژه‌های استان نظیر سد‌های شفارود و پلرود، بزرگراه قزوین – رشت، را آهن، احداثسد لاستیکی شاهد تحول در استان باشیم.

الیاس نادران، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، نیز در این نشست یکی از خطاهای استراتژیک در آمایش سرزمینی گیلان را در سالهای گذشته محروم کردن این استان از صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در زیر ساخت‌های کشاورزی نیز اقدامات اساسی صورت نپذیرفت.

وی تامین آب کشاورزی گسترش راههای ریلی و تکمیل آزاد راه در گیلان را مهم دانست و افزود: از ماده ۱۵۰ قانون برنامه پنجم در بودجهٔ امسال می‌توان برای تکمیل این پروژه‌ها کمک وبرای بودجه سال ۹۴ نیز برنامه ریزی کرد.

گفتنی است اعضای کمیسیون برنامه وبودجه گیلان از پروژه‌های بزرگ گیلان از جمله سد‌های پلرود وشفارود سدهای لاستیکی، راه آهن و آزاد راه گیلان و سایت نفت وگاز سردار جنگل بازدید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز