خبرگزاری کار ایران

یادداشت

«غدیر» پرسشی به بزرگی تاریخ!

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۱۴۴

پیامبر(ص) در اجتماع عظیم حجاج بیت الله الحرام امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام را به جانشینی خود معرفی تا با همه مخاطبان تا قیام قیامت اتمام حجت کند که امامت و ولایت علی و اولاد معصومش علیهم صلوات الله تکمیل کننده رسالت همه انبیاء و اتمام نعمت ولایت پرودگار خواهد بود.

در روزگار سیاهی که بشریت دچار سهمگین‌ترین بحران‌ها بود و جهان از تباهی و ستم، قتل و غارت و تجاوز، گمراهی و بت پرستی، خودکشی و کشتار و بی‌رحمی سرشار شده بود خداوند حکیم آخرین پیامبر از سلسله انبیاء الهی را مبعوثو مامور ساخت تا پرچم هدایت و رستگاری بشر را به اهتزاز درآورد و راه نجات و رهایی را به بشریت نشان دهد.

در روزگاری که خانه کعبه مهم‌ترین وسیله امرار معاش گروهی از قبیله قریش و نیز مورد احترام قبایل مختلف بود هم به دلیل سابقه آن و هم به علت اینکه درآن ۳۰۰ یا ۳۶۰ بت به شکل انسان، حیوان و درخت جای داشت که هرکدام از آن بت‌ها از آن گروه و قبیله‌ای بود.

حضرت محمدابن عبدلله صلی الله علیه وآله به پیامبری مبعوثشد تا بذر انسانیت و عدالت، آزادی و آزادگی، اندیشه و تفکر، رافت و رحمت و مکارم اخلاقی را درجهان مردم ظلمت زده بپاشاند و بنشاند.

او در روز ۲۷ ماه رجب سال چهلم از عام الفیل و در سن ۴۰ سالگی این بار بسیار سنگین را برعهده گرفت. رسول گرامی اسلام(ص) با دعوت از مردم به توحید و یگانه پرستی، راه رستگاری و فلاح را به روی ابناء بشر باز کرد، پیامبر عزیز اسلام(ص) در طول ۲۳ سال(۱۰ سال در مدینه و ۱۳ سال در مکه) اگر چه رنج‌ها و آزارهای فراوانی را متحمل شد تا جایی که خود فرمود: «هیچ پیامبری به اندازه من آزار ندید و رنج نکشیده» اما اساس حکومت بزرگ‌ترین امپراطوری‌های جهان را درهم شکست و از مردم متوحش آن روزگار مومنان مجاهدی پرورش داد و تربیت کرد که هنوز و تا به همیشه می‌توانند الگوی کاملی برای زندگی شرافتمندانه در هر عصر و روزگاری باشند.

این پیامبر(ص) در سال پایانی عمر شریف خود در بازگشت از سفر حج(که به حجه الوداع معروف است) در صحرای غدیر از جانب خداوند عالم هستی ماموریت یافت تا در اجتماع عظیم حجاج بیت الله الحرام امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام را به جانشینی خود معرفی و با همه مخاطبان تا قیام قیامت اتمام حجت کند که امامت و ولایت علی و اولاد معصومش علیهم صلوات الله تکمیل کننده رسالت همه انبیاء و اتمام نعمت ولایت پرودگار خواهد بود.

در واقعه و حماسه غدیرخم ۱۲۰ هزار نفر از زائران خانه خدا پیام الهی را از زبان و بیان خاتم النبیین(ص) شنیدند و از خرد و کلان، پیرو جوان با علی ابن ابیطالب علیه السلام بیعت کردند و این مقام ولایت و انتصاب الهی را به او تبریک و شادباش گفتند.

از عجایب روزگار است که پیامبر گرامی اسلام(ص) حدود ۷۰ روز بعد از واقعه غدیر و در روز دوشنبه ۲۸ ماه صفر سال ۱۱ هجری رحلت کرد و…

. و امام علی(ع) بنا بر وصیت رسول اکرم(ص) با همراهی فضل ابن عباس بدن مطهر خاتم الانبیاء(ص) را غسل داد و کفن کرد و بر پیکر بی‌جان حضرت نماز خواند، در این میان گروهی از صحابه به جای آنکه در کنار علی(ع) و در مراسم تدفین پیامبر(ص) حضور داشته باشند، بدن پیامبر(ص) و امام علی(ع) را‌‌ رها کرده و در پی تحصل جانشینی پیامبر(ص) بودند بدین گونه بود که غم انگیز‌ترین وعبرت آموز‌ترین انحراف بعد از پیامبر(ص) کلید خورد!؟

سال‌های بعد از رحلت پیامبر(ص)، آنچنان بر علی علیه السلام و و خاندان گرانقدر پیامبر(ص) سخت و طاقت سوز بود که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: که من در این مدت استخوان در گلو و خار در چشم صبر کردم!.

به راستی که ۲۵ سال خانه نشینی علی(ع) هم برای او هم برای جامعه اسلامی آن روز و هم برای جهان بشریت آنچنان پرهزینه و گران تمام شد که حضرت در خطبه ۱۶ نهج البلاغه می‌فرماید: «اکنون مصیبت و گرفتاری(جامعه و رهبری) شما، به یقین به حالت آن روز بازگشته است که خداوند پیامبر خود را برانگیخت» یعنی بازگشت جامعه اسلامی به دوران جاهلیت قبل از بعثت!؟

از این کلام دردمندانه تا حدودی می‌توان فهمید که بعد از پیامبر(ص) چه بر سر اسلام و مسلمین آمده است!.

امام علی(ع) از این واقعیت تلخ و ناگوار در عهدنامه مالک اش‌تر پرده برداشته و می‌فرماید: درباره گزینش قاضی و رسیدگی به نحوه قضاوت‌های او نیک بنگر… زیرا این دین، اسیر دست اشرار شده بود و آنان طبق هوای نفس عمل می‌کردند و دین را وسیله‌ای برای طلب دنیا و مال و مقام و استیلا قرار داده بودند.

زحمات طاقت فرسای پیامبر اکرم(ص) و تربیت امت به تباهی کشیده شد به خصوص در دوران خلافت عثمان که گروه بسیاری به ثروت اندوزی و غضب اموال عمومی و تضییع حقوق جامعه پرداختند و بعد از مرگ عثمان که مردم به در خانه علی(ع) ریختند و او بر اساس تکلیف الهی امامت را بر عهده گرفت آن حضرت تنها کمتر از ۵ سال زمامداری، جنگ‌های متعددی را بر او تحمیل کردند و گرفتاریهای زیادی را ایجاد نمودند تا آن حضرت نتواند آنگونه که باید جامعه را در مسیر هدایت الهی پیش ببرد، به هرحال امام علی(ع) خلافت خود را با مصادره و پس گرفتن اموال و زمین‌هایی که عثمان به اشخاص و نزدیکان خود بخشیده بود و رد کردن آن‌ها به بیت المال آغاز کرد.

سپس حکام و استانداران حکومت اشرافی پیشین ازجمله معاویه را عزل کرد، چیزی نگذشت که معاویه باطن خبیثخود را آشکار ساخت و سرزمین شام و سوریه را از حوزه خلافت علوی خارج کرد و در مقابل خلیفه بر حق الهی ایستاد؛ وااسفا! که ۵ سال فرصت حکومت امیرالمومنین(ع) از جانب مخالفان پیامبر(ص) به صورت‌های گوناگون به تباهی کشیده شد، طلحه و زبیر و عایشه جنگ جمل را و معاویه جنگ صفین را بر علی(ع) و جامعه تحمیل کردند و…

سرانجام پرچم دار عدالت و جانشین بلد فصل خاتم الانبیاء(ص) بعد از ۲۵ سال سکوت در برابر خلافت خلفا و ۵ سال حکومت ظاهری به جرم عدالت در محراب مسجد کوفه مظلومانه به شهادت رسید و…

تنظیم از محبوب روستا

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز