خبرگزاری کار ایران

شورای شهر رشت در آزمونی دشوار؛

بحثاستیضاح شهردار رشت موجب فرار سرمایه گذاران شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۲۷۱

باید بین نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر رشت رابطه مستقیمی ایجاد شود. این رابطه در حال حاضر ضعیف است.

این روز‌ها همه چیز در شهر رشت بر مدار اختلافی که بین جمعی از اعضای شورا با شهردار رشت وجود دارد، می‌چرخد و این اختلافات که با موج رسانه‌ای طرفداران شورا و شهرداری همراه است، پس از سوال از شهردار رشت در صحن علنی شورا و عدم اقناع ۱۱ تن از اعضای شورا از پاسخ‌های شهردار و طرح استیضاح شهردار، شتاب بیشتری گرفته است.

به گزارش ایلنا از رشت، حسن تامینی، نماینده مردم رشت و نایب رییس کمسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌و‌گو با یک روزنامه محلی گفت: خدای مهربان در قران کریمش می‌فرماید نزاع نکنید؛ زیرا که تضعیف می‌شوید و وقتی هم ضعیف شدید باد شما را می‌برد؛ بنابر این اولین توصیه من به عنوان خدمتگزار مردم این است که اعضای محترم شورا و شهردار محترم رشت ضمن حفظ انسجام و وحدت، از رسانه‌ای کردن برخی اختلاف سلیقه‌ها که در فضای گفت‌و‌گو قابل حل است، پرهیز کنند و با همدلی و تبادل نظر و گشودن کلید برخی از سوء تفاهمات، برای توسعه شهر و تامین نیازهای مردم بیشتر تلاش کنند.

تامینی گفت: وجود شورا‌ها نمود عینی عدم تمرکز در نظام تصمیم‌گیری در سیستم اداری کشور و گام اساسی برای کاهش تصدیگری دولتی و محول کردن امورات مردم به خود مردم محسوب می‌شود و درحقیقت شورا‌ها را می‌توان پل ارتباطی بین مردم و دولت دانست. بنابراین، تشدید اختلافات در حوزه عملکرد شورا‌ها در سراسر کشور ممکن است نمایندگان مردم را به فکر چاره اندیشی ببرد که این اتفاق تاکنون دو بار اتفاق افتاده است و نباید اجازه داد اساس کار شورایی زیر سوال برود.

وی در ادامه اظهار داشت: توسعه و گسترش مدیریت محلی، اشرافیت بر مسائل و مشکلات منطقه، استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و هموار کردن مسیر سازندگی و عمران در شهر‌ها و روستا‌ها از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تشکیل شوراهای اسلامی در کشور بوده است، و این مزیت را باید قدر دانست و نه اینکه به گونه‌ای عمل کرد که این مزیت به ضد خود بدل شود. البته در کار جمعی مثل مجلس و نمایندگی هم این اتفاقات می‌افتد اما اجماع نمایندگان معمولا مسیر منافع ملی را طی می‌کند.

نماینده رشت یادآور شد: شوراهای اسلامی، امروزه یکی از راهبردهای موثر در توسعه همه جانبه و خود پایدار نواحی شهری و روستایی و زمینه ساز حضور و مشارکت مردم در مدیریت و اداره امور شهر‌ها و روستا‌ها هستند و این مسئولیت سنگینی است که بر عهده جامعه بزرگ شورا‌ها گذاشته شده و لازم است از تمام پتانسیلهای موجود برای بهبود وضعیت و ارتقای رفاه اجتماعی مردم استفاده شود.

نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان اظهار کرد: من بار‌ها گفته و خواسته‌ام که باید نمایندگان مردم و شورای شهر رشت رابطه مستقیمی ایجاد شود اما این رابطه در حال حاضر ضعیف است. حتی کمسیونی در مجلس شورای اسلامی به نام کمسیون شورا‌ها تشکیل شده است که شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند مسائل، مشکلات و پیچیدگیهای قانونی که با آن روبرو می‌شوند را دراین کمسیون مطرح کنند و این کار از طریق نمایندگان مردم بهتر قابل پی گیری است و ما نیاز داریم به این رابطه و تعامل مشترک تا به یک وضعیت پایدار دست یابیم.

نماینده ادوار مجلس گفت: اقتضای کار شورای شهر سیاست گذاری، تصمیم گیری و نظارت است و نباید شورا را به خاطر تصمیمات قانونی که می‌گیرد تحت فشار قرارداد. اما مساله زمان و مکان مطرح است. آیا هر تصمیمی را در هر شرایطی می‌توان گرفت یا نه؟ جواب منفی است رسول خدا(ص) می‌فرماید هرکاری مرهون وقت و زمانش هست. انتقاد و سوال و استیضاح حق مشروع و قانونی شوراست و همه باید به آن احترام بگذاریم اما باید به این نکته توجه کرد که شرایط را بسنجیم و فضا هم به سمت تخریب و افتراء و مچ گیری و استفاده نادرست از این حقوق مشروع نشود.

تامینی در ادامه گفت: به نظرم شهر رشت کارکرد فرا شهرستانی و بیش از یک سوم جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند. بیشترین نرخ مهاجرت درون استانی به این شهر است و این موضع من به عنوان نماینده مردم شهرستان رشت نیست بلکه اعتقاد دارم تا رشت به عنوان محورتوسعه استان شناخته نشود، استان توسعه مطلوب نخواهدداشت و این مساله رسالت و ماموریت و وظایف شورا و شهرداری رشت را دو چندان می‌کند که بدانند در چه موضعی قرار دارند.

رییس فراکسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس متذکر شد: هماهنگی میان اعضای شورا و شهرداری و دیگرمسئولان باعثرفاه مردم و شهروندان خواهد شد. موفقیت‌ها درخدمت به شهروندان مدیون همدلی اعضای شورای اسلامی شهر با مجموعه عوامل شهرداری است و اگر این اتفاق نیافتد نمی‌توان انتظار داشت مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد و در همین شرایط نقصهای موجود درقانون شورا‌ها و بیش از۱۲۳ وظیفه قانونی که برعهده شهرداری‌هاست و عدم کفایت قوانین در تبیین این وظایف و بروکراسی اداری موجود برسرکارهای عملیاتی و اجرایی، وحدت رویه در شورا و شهرداری را مختل می‌کند؛ بنابر این، برای حل توسعه نامتوازن شهر و پیش گیری از ایجاد و توسعه مناطق حاشیه‌ای در پیرامون شهر، مدیریت واحد شهری تنها راهکارحل معضلات شهری است اما وقتی در درون شورا و شهرداری و در فضای رسانه‌ای و در بین مسئولان فضای مثبتی حاکم نیست نمی‌توان به تحقق ایده مدیریت یک پارچه شهری ورود کرد.

نماینده رشت در ادامه گفت: به نظرم شهرداری رشت با فقر منابع پایدار درآمدی روبروست و نمی‌توان فضای شورا و شهرداری، فضای عدم تعامل باشد و در عین حال انتظار داشته باشیم فضای اقتصادی شهر بهبود یابد، سرمایه گذاری توسعه پیدا کند و سرمایه گذار هم به شهر بیاید باید منطقا بپذیریم در فضای عدم اطمینان و عدم ثبات، هیچ سرمایه گذاری وارد فضای همکاری نمی‌شود و دوستان عزیز شورا و شهرداری حتما به این موضوع اشراف دارند که در این شرایط، منابع لازم برای توسعه شهر به دست نمی‌آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: سهم خواهی، دسته بندی و جنجال‌های سیاسی لطمات شدیدی به شورا و شهرداری و شهروندان وارد می‌کند و باید با مسایل و مشکلات منطقی برخورد کرد و مادامی که فرایند‌ها اصلاح نشود نمی‌توانیم اطمینان یابیم که حوادثموجود باز – تکرار نمی‌شوند و من به عنوان نماینده مردم و به عنوان یک شهروند رشتی، تنها راه را، گفت‌و‌گوی منطقی، شفاف و قانونی می‌دانم و بسیار خوش بین هستم که این اتفاق بیافتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز