خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

ثبت 13 آیین عزاداری محرم و صفر گیلانیان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان به ثبت 13 آیین و رسوم ماه محرم و صفر گیلانیان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد و تنوع آیین‌های کهن گیلانیان در این ایام، در تلاشیم تا بخشی دیگر از این میراث معنوی را ثبت کنیم.

به گزارش ایلنا، رضا علیزاده گفت: مراسم‌ عزاداری محرم و صفر با جلوه‌ها و تشریفات خاص در فرهنگ مذهبی گیلانیان جایگاه برجسته‌ای دارد و زمینه‌ساز مجموعه‌ای از سنت‌هایی‌ست که طی سال‌ها بعنوان میراث معنوی نسل به نسل و سینه به سینه به منتقل شده است.

وی، آیین‌های مرتبط با عزاداری‌ محرم در نقاط مختلف گیلان را فرصتی مغتنم در عرصه جذب گردشگران مذهبی دانست و تصریح کرد: جذب گردشگران علاقه‌مند به آیین‌های ماه محرم علاوه بر جنبه‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقاء سطح فرهنگی و معرفی استان به سایر نقاط کشور مؤثر باشد و در توسعه پایدار آن را رقم زند.

علیزاده با بیان اینکه مقوله گردشگری مذهبی در گیلان جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده اذعان داشت: وجود بقاع متبرکه شاخص در گیلان و دیدگاه مذهبی ساکنان این خطه سرسبز پتانسیل توسعه گردشگری مذهبی را نمایان کرده است.

این مسئول به ثبت 13 آیین و رسوم ماه محرم و صفر گیلانیان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد و تنوع آیین‌های کهن گیلانیان در این ایام، در تلاشیم تا بخشی دیگر از این میراث معنوی را ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بر اجرای تورهای گردشگری مذهبی در استان تاکید کرد و افزود: پرداختن به موضوع میراث معنوی نه تنها در بهبود صنعت گردشگری مذهبی مؤثر است،بلکه می‌تواند مبلغ شایسته‌ای برای دین مبین اسلام باشد.

کد خبر : ۳۱۶۵۰۲