خبرگزاری کار ایران

با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در ماسوله

همایش "ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی" آغاز شد

همایش ظرفیت‌سازی در مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور، با حضور کارشناسان ملی و بین المللی در شهرک تاریخی ماسوله آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره اظهار کرد: همایشی که هم اکنون درحال برگزاریست از سوی کمیسیون منطقه‌ای یونسکو و معاونت میراث فرهنگی کشور به میزبانی گیلان در شهرک تاریخی ماسوله آغاز شده و تا دهم آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

رضا علیزاده اظهار کرد: در این همایش روشهای مواجهه با موانع ثبت جهانی بافتهای تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرد و استادان متخصص در این حوزه ، درس گفتارهای تخصصی در ارتباط با موضوع یاد شده را ارایه خواهند داد.

وی، مدیران حاضر در این همایش را در زمره بهترین مدیران سایتهای تاریخی کشور خواند که مجموعه‌های تاریخی تحت مدیریتشان در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته و در صورت رفع موانع، امکان قرار گیری در فهرست میراث جهانی را دارند.

این مسئول با بیان اینکه در این میان ماسوله جایگاه منحصر بفردی را داراست و منظر فرهنگی این شهر تاریخی از نامزدهای اصلی جمهوری اسلامی ایران برای قرارگیری در فهرست میراث جهانی است، خاطرنشان کرد: این شهرک دارای جلوه های خاص طبیعی است که با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایتهای ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه به شمار می‌آید.

استر کوئیش لاروش رئیس منطقه ای یونسکو ( سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) ) در جمهوری اسلامی ایران و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میهمانان ویژه همایش ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی در ماسوله هستند.

شهرک تاریخی ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است و با داشتن 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

کد خبر : ۳۱۷۶۶۵