خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذار و خیر مدرسه‌ساز ایرانی مقیم آلمان

توافق هسته‌ای راه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران هموار کرد

ایلنا: سرمایه‌گذار و خیر مدرسه‌ساز ایرانی مقیم آلمان گفت: پس از توافق هسته‌ای و تغییر در دیدگاهها و موضعگیری‌های دولت‌های خارجی همچون آلمان نسبت به ایران، فضا برای حضور سرمایه‌گذاران مهیا شده است.

به گزارش ایلنا، نشست بحث و بررسی چگونگی سرمایه‌گذاری در حوزه مدرسه‌سازی با حضور حسین پورخصالیان خیرمدرسه‌ساز ایرانی مقیم کشور آلمان و نمایندگان تام‌الاختیار دستگاههای اجرایی در دفتر مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان برگزار شد.

در این نشست منصور مولایی‌پور نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی گیلان در معرفی این خیر مدرسه ساز گفت: ایشان چندین و چند مدرسه در استان و خارج استان گیلان ساخته‌اند و به نوعی سرمایه‌گذار خارجی محسوب می‌شوند چون منابع مالی که استفاده می‌کنند مستقیماً از خارج کشور برای اجرای پروژه‌های خود تامین و هزینه می‌نمایند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان تاکید کرد: بحث اصلی ما این است که ما بتوانیم از تجارب این سرمایه گذار در استان گیلان بهره‌ ببریم و از توانایی وی برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و آموزش استفاده کنیم.

مولایی‌پور به تشریح اهداف و برنامه‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان نیز پرداخت و گفت: باید بتوانیم از مشوق‌هایی که در زمینهٔ سرمایه‌گذاری وجود دارد استفاده کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن توجه ایرانیان مقیم خارج را به استان جلب کنیم و اگر بتوانیم در این راه موفق شویم قطعاً بر ظرفیتهای موجود استان و کشور افزوده خواهد شد.

در ادامه پورخصالیان تاکید کرد: با آنکه حدود ۵۷ سال است در آلمان زندگی می‌کنم اما در این کشور خود را بیگانه احساس می‌کنم و خودم را جزئی از آب و خاک ایران می‌دانم و برای سربلندی آن تلاش می‌کنم.

این سرمایه‌گذار ایرانی مقیم کشور آلمان گفت: سرمایه‌گذاری در شرایط بحران اقتصادی و شرایط دشوار، بهتر و موثر‌تر است و اگر کسی در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری کند آنگاه می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار بود.

وی مطالب خود را با نظام پیشنهادهای مشخص ارائه داد و گفت: ‌ سرمایه ‌نیاز به آرامش دارد و بایستی اعتماد و اطمینان بین فروشنده و خریدار به وجود آید. همچنین بایستی ثبات بازار وجود داشته باشد و این ثبات تداوم یابد. پایین بودن هزینه‌های اجتماعی و دادن اطلاعات درست به سرمایه‌گذار از جمله دیگر مواردی است که بایستی لحاظ گردد.

پورخصالیان اضافه کرد: من درست در شرایط بحران بازار و وضعیت نامناسب اقتصادی و تحریم و رکود و کمبود، در زمینهٔ خیریه سرمایه‌گذاری کردم و می‌دانم که سرمایه‌گذارانی همچون من در کشورهای خارجی هستند که علاقه‌مند به این اقدامات بوده و خواهند بود.

وی ادامه داد: بایستی برای سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج کشور که می‌خواهند در امور خیریه سرمایه‌گذاری کنند شرایط لازم و اولیه فراهم شود و با فراهم کردن فهرست مکان‌ها و نیازهای آموزشی و مدارسی که نیازمند مرمت یا بازسازی هستند آن‌ها را به این سمت سوق داد.

این سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج کشور سپس گفت: باید همچنین برای اینکه نتیجه‌ای مطلوب از این روند حاصل شود با انجمن هموطنان ایرانی خارج از کشور تماس برقرار شود و ارتباط دو سویه ایجاد گردد.

وی تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای در کشورهای خارجی همچون آلمان یک نوع تغییر در دیدگاه‌ها و موضعگیریهای دولتمردان را شاهد هستیم و آن‌ها خواهان ارتباط با ایران هستند و سرمایه‌گذاری را در ایران به شکل مثبت دنبال می‌کنند در حالی که در گذشته می‌گفتند ایران حامی تروریسم است و این تغییر نگرش دست افراد سرمایه‌گذار را باز می‌گذارد و فضا را برای حضور آن‌ها در ایران مهیا می‌کند.

پورخصالیان همچنین به برخی از مواردی که می‌شود روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها در صورت تامین و فراهم شدن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم موثر خواهد بود، ‌اشاره کرد و گفت: توریست استراحتی، توریست فرهنگی، توریست ورزشی و توریست سلامت از جمله مواردی است که قابل پیگیری است.

وی به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های دهکده‌ سلامت در بسیاری از نقاط جهان اشاره کرد و گفت: ایجاد چنین دهکده‌‌ای در داخل کشور می‌تواند سبب جذب گردشگر شود.

کد خبر : ۳۱۷۷۵۲