خبرگزاری کار ایران

در رشت

نشست آشنایی با مفاهیم پدافند غیر عامل در حوزه صنعت برگزار شد

همزمان با ششمین روز از هفته پدافند غیرعامل، نشست آشنایی با مفاهیم پدافند غیرعامل در حوزه صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهداف اقتصاد مقاومتی در رشت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از تشکیل کارگروه تخصصی صنعت، معدن و تجارت در اجرای اهداف پدافندغیرعامل استان خبر داد.

افشین سروش گفت: این کارگروه دارای ۹هدف محوری است که شناسایی و اولویت بندی واحد‌ها و مراکز حساس صنعتی، معدنی و تجاری، حفظ و پایداری آن‌ها و نقش آفرینی آن‌ها در مواقع بحران و حل شرایط غیرمترقبه، ذخیره و مدیریت منابع در تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی، تأمین سوخت و... از مهم‌ترین اهداف این کارگروه تخصصی است.

وی از آمادگی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این راستا خبر داد و افزود: به حداقل رساندن اثرات بحران و حفظ شرایط مورد نیاز برای ایجاد امنیت خاطر در شهروندان مهم‌ترین هدف این سازمان در مواقع بحران است.

در ادامه این نشست، کار‌شناس ارشد پدافند غیرعامل در استان با اشاره به اینکه وجود امنیت در جامعه زمینه ساز توسعه و تعالی اقتصادی است، تصریح کرد: نقطه مقابل امنیت، تهدید است، از این رو باید با هرگونه شرایطی که امنیت را در مخاطره قرار دهد، مقابله نمود.

ابوذر پیریان با اشاره به شناخت ۴۳مورد از بلایای طبیعی و مخرب در دنیا، افزود: کشور ما تجربه مواجه با ۳۴ بلا را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: کشور ایران در کل دنیا در رتبه دهم و در بین کشورهای آسیایی در رتبه ششم در میزان بروز حادثه و بلایا قرار دارد.

پیریان خاطر نشان کرد: از این رو ضرورت دارد با ایجاد آمادگی در بین شهروندان و ارائه آموزش‌های لازم به عموم مردم، میزان اثرات عوامل مخرب را به حداقل برسانیم.

وی ایجاد امنیت غذایی، تأمین انرژی، سیستم‌های حمل و نقلی، مقابله با تهدیدات جنگ نرم و عملیات روانی را از جمله زوایای مختلف پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: تلاش مدیران و مسئولان در حل بحران می‌تواند سبب ایجاد اعتماد در آحاد مردم شود که این مقوله به عنوان یکی از ارزشمند‌ترین ثروت‌ها و سرمایه هر ملتی می‌تواند محسوب گردد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استان گیلان در ادامه این نشست هدف از سازماندهی و ایجاد تشکیلات پدافند غیرعامل را هم افزایی در زمان وقوع حوادث و اتفاقات و وارد آمدن کمترین آسیب‌ها به تأسیسات زیربنایی، عدم ایجاد وقفه در تأمین نیازهای عمومی و... عنوان کرد.

امیر مرادی با اشاره به تشکیل ۱۲کارگروه تخصصی در ارتباط با پدافند غیرعامل در گیلان تصریح کرد: مراکز و تاسیسات حساس استان شناسایی می‌شوند و بزودی این مراکز شناسنامه دار خواهند شد.

وی رصد تهدیدات، کاهش سطح خسارت و زمان تهدید و افزایش سرعت بازدارندگی را از محوری‌ترین وظایف سازمان پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: پدافند غیرعامل با هدف واردآمدن کمترین خسارت در مقابل تهدیدات و رسیدن به پایداری ملی در ابعاد مختلف اجرایی می‌شود.

مرادی ایجاد هم افزایی بین ابعاد مختلف صنعت و کشاورزی را از الزامات مهم در دستیابی به اهداف پدافندغیرعامل در بخش صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی علاوه بر تأمین بخش بزرگی از نیازهای جامعه می‌تواند در مواقع بحرانی همسو با صنعت، تأمین نیازهای جامعه را متضمن شود.

کد خبر : ۳۱۷۹۸۵