خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان

گردشگری روستایی در سایه تعامل افراد بومی و مسئولان محقق می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ارائه خدمات آموزشی به روستاییان در راستای میزبانی از گردشگران را یک الزام فرهنگی خواند و گفت: گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می‌یابد.

به گزارش ایلنا، رضا علیزاده وجود جاذبه‌های مختلف در گیلان را موجب شکل گیری صنعت گردشگری در استان دانست و اظهار داشت: هم اکنون صنعت گردشگری توانسته در کنار قطب کشاورزی، قطب گردشگری را در این استان توسعه دهد.

وی با بیان اینکه گردشگری فرهنگی در گیلان طی دهه‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده، اذعان نمود: تاریخ کهن، فرهنگ غنی و آداب و رسوم متنوع در استان درصورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، تسهیلات مناسب، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موجبات افزایش ورود گردشگر را فراهم می‌آورد.

علیزاده با تأکید بر باز‌شناسی بومی با رویکرد بوم‌شناسی فرهنگی استان تصریح کرد: معماری بومی گیلان دارای اسناد و منابع غنی از گذشتگان است و تحلیل این آثار دستیابی به اصالت و فرهنگ را برایمان مهیا می‌سازد.

این مسئول، استفاده مثبت و هوشمندانه از معماری بومی و روستایی را بعنوان گنجینه‌ای ارزشمند مهم تلقی نمود و افزود: معماری بومی همراه و همزاد با طبیعت است.

وی با بیان اینکه هر کدام از سازه‌های روستایی کارکرد اقتصادی ویژه‌ای را بازیابی می‌نماید، خاطرنشان کرد: موضوع مذکور در تأمین معیشت زندگی روستایی نقش تأثیرگذاری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بیان داشت: امروز با ایجاد تغییرات ناشی از رشد شهرگرایی، سکونت‌گاه‌های روستایی نقش‌ مهم‌تری را پذیرفتند و با میراث مادی، معنوی و الگوهای زندگی آرمان‌گرایانه انسان‌ها رابطه برقرار کردند.

علیزاده با بیان اینکه رشد شهرگرایی و نبود نشانه‌های هویتی اصیل فرهنگی و در کنار بی‌توجهی به حداقل نیازمندی‌های محیط ‌زیست انسانی در زندگی شهری باعث شده شهرنشینان با میراث روستایی رابطه برقرار کنند، بیان می‌کند: امروزه میراث روستایی با گردشگری پیوندی ناگسستنی خورده است.

وی؛ تجربه زندگی در روستا را سبب آشنایی شهرنشینان با فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقاد‌ها، طبیعت و صنایع‌دستی دانست و خاطرنشان کرد: شهرنشینان با ارتباطی متقابل از فرهنگ و مردم بومی اثر پذیرفته و بر فضای جامعه محلی اثرگذار هستند.

این مسئول به تأمین نیازهای اسکان، تغذیه، خرید کالا و لوازم ضروری، سوغات و صنایع‌دستی گردشگران توسط روستائیان بومی اشاره کرد و گفت: این مساله باعث تعامل فرهنگی و ایجاد تحرک اقتصادی در جامعه روستایی می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه حضور گردشگران باعث ایجاد شغل و درآمد در روستا‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: گردشگران در تأمین نیازهای اقتصادی روستائیان مؤثر هستند و این امر باعث کاهش روند مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ارائه خدمات آموزشی به روستاییان در راستای میزبانی از گردشگران را یک الزام فرهنگی خواند و گفت: گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می‌یابد.

کد خبر : ۳۱۹۳۴۹