خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی گیلان

موقعیت مناسب منطقه آزاد انزلی در رشد صادرات مؤثر است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان وجود منطقه آزاد انزلی را موقعیتی منحصر بفرد در استان برای افزایش حجم صادرات و میانگین حجم مبادلات ارزی عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده آمارهای صادراتی استان افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، هادی تیزهوش تابان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان با اشاره به کاهش ۷۶ درصدی از نظر وزنی و کاهش ۲۴ درصدی از نظر ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: این میزان نشانگر کاهش چشم گیر حجم و ارزش صادرات در این مدت است.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی و وزنی در محصولات صادراتی موثر است، تصریح کرد: در بحث تولید و صادرات رکود داشتیم و صادرات به روسیه در این مدت کاهش داشته‌است.

تیزهوش تابان با تصریح بر وجود توانمندهای استان در حوزه تولید و تجارت گفت: باید از ظرفیت‌های تولیدی خود برای افزایش صادرات محصولات غیرنفتی بهره بیشتری بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان، وجود منطقه آزاد انزلی را موقعیتی منحصربفرد در استان برای افزایش حجم صادراتی و افزایش میانگین حجم مبادلات ارزی عنوان کرد و افزود: امیدواریم در سال آینده آمارهای صادراتی استان افزایش یابد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه این همایش با اشاره به رکود اقتصادی ایران گفت: در آغاز کار دولت یازدهم اقتصاد کشور با رکود بالای ۶ درصد تحویل گرفته‌شد که سال گذشته این رکود تبدیل به رشد سه درصدی اقتصاد شده‌ بود.

فرهاد نوری با بیان اینکه در سال‌جاری رشد اقتصاد دچار رکود شد، تصریح کرد: این رکود به دلیل کاهش قدرت خرید، سیاست سرکوب تقاضا، انتظارات مثبت عادی برای ایجاد فضای بین‌المللی در پسا تحریم و... به وجود آمد که موجب عدم رشد اقتصاد شد.

وی با اشاره به اینکه تجارت خارجی کشور مستثنی از این رکود نبود، گفت: کاهش ۱۸ درصدی تجارت خارجی بیشتر از ناحیه واردات بود و صادرات کشور زیر ۱۰ درصد کاهش داشته‌است.

این مسئول با اشاره به آغاز سیاست دولت بر تحریک تقاضا افزود: برای رسیدن تقاضا به جایگاه خود باید شرایط فعلی را بپذیریم.

نوری با تصریح بر عدم رضایت بخشی وضعیت صادرات در کشور تصریح کرد: مناطق ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و کمک در روند توسعه صادرات کشور راه‌اندازی شده‌اند و منابعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات در نظر گرفته شده‌است.

وی کاهش سود تسهیلات و عاملیت بانکی، حمل محصولات و کالاهای صادراتی با خطوط کشتیرانی و هوایی برای سال آتی، کمک هزینه برندسازی و تبلیغات به صورت تخصیص یارانه، کاهش هزینه‌های بازاریابی در نمایشگاه‌های خارجی و تخصیص یارانه را چهار مقوله در دست اقدامِ دولت عنوان کرد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران کاهش هزینه‌های بازاریابی را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه صادرات عنوان کرد و یادآور شد: توسعه صادرات با تلاش جمعی صادرکنندگان، مدیران بانکی، سیستم حمل و نقلی و حمایت قانونی مجلس امکان پذیر است.

نوری در ادامه نقش بنگاه‌های تولیدی و صادراتی را اثربخش خواند و خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی باید در صحنه‌های بین‌المللی هزینه‌ها را پوشش دهند و قدرت چانه‌زنی داشته‌باشند.

گفتنی است در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات از ۱۵ صادرکننده بر‌تر و نمونه گیلان و پنج واحد صادراتی نیز به دلیل موفقیت در افزایش حجم صادرات، با اهداء لوح تقدیر و تندیس یادبود قدردانی شد.

کد خبر : ۳۲۱۳۰۷