خبرگزاری کار ایران

طی نیمه نخست امسال اتفاق افتاد

فاضلی: رشد ٥٥ درصدی نشر کتاب در گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از رشد ۵۵ درصدی نشر کتاب در استان طی نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال ٩٣ خبر داد.

به گزارش ایلنا، فیروز فاضلی در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه، اظهار کرد: هزاران عبارت درباره کتاب در منابع ما وجود دارد.

وی به وجود آرامش در کتاب و اهل قلم اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم آرامش اهل قلم را در جامعه، درونی کنیم و آن‌ها که با کتاب زندگی می‌کنند دارای آرامش شوند.

فاضلی با بیان اینکه ٢۵۵ مرتبه کلمه کتاب در قرآن آمده است، تصریح کرد: در تمام موارد کلمه کتاب با «بخوان» آغاز می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان جایگاه کتاب را ویژه خواند و بیان کرد: انسان‌ها باید حس کنند و «حس» کتاب خواندن برای ما ارزش است.

وی تعداد ناشران گیلان در شش ماه نخست امسال را ١٣٨ ناشر عنوان کرد و گفت: در گیلان ٣۵ ناشر فعال است و تعداد ناشران مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١۶ درصد رشد دارد.

فاضلی از انتشار ٣٨٧ عنوان کتاب در نیمه نخست امسال در گیلان خبر داد و افزود: امسال ۵٢٩ هزار و پانصد جلد کتاب در استان منتشر شده است که این تعداد ۵۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به انتشار ١٠٩ عنوان کتاب کودک و نوجوان در ١٨٨ هزار جلد و ١٩ عنوان کتاب در حوزه دین در ٢٣۶٠٠ جلد در شش ماه نخست امسال در استان اشاره کرد و یادآور شد: در نیمه نخست امسال تعداد ٣۶٢ عنوان کتاب در گیلان تألیف شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶١ درصد افزایش داشته است.

وی با تصریح بر اینکه در این مدت ٢۵ عنوان کتاب ترجمه در گیلان منتشر شده است، اضافه کرد: گیلان ۴۵٣ نفر مؤلف دارد، که تعداد مؤلفان گیلان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵١ درصد رشد داشت.

فاضلی اضافه کرد: تعداد چاپخانه‌های فعال استان در شش ماهه نخست امسال ٧٩، چاپ دیجیتال ١٠٩، چاپ سیلک ٢٣ و لیتوگرافی ١٢ باب بوده است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه گیلان جزو پنج استان کشور در انتشار کتاب از ابتدا تا انت‌ها است، متذکر شد: تمام مراحل انتشار کتاب در گیلان انجام می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان از ٢۵ آبان تا یکم آذرماه ٩۴ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی استان واقع در کیلومتر پنج جاده رشت به تهران دایر است.

کد خبر : ۳۲۲۸۰۸