خبرگزاری کار ایران

بازگشت کرکس سیاه و عقاب جنگلی تیمار شده به طبیعت صومعه‌سرا

یک بهله کرکس سیاه و یک بهله عقاب جنگلی در پناهگاه حیات وحش سلکه شهرستان صومعه‌سرا به دامان طبیعت بازگردانده شد.

به گزارش ایلنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا اظهار کرد: یک بهله کرکس سیاه و یک بهله عقاب جنگلی آسیب دیده که توسط دوستداران محیط زیست تحویل این اداره شدند، توسط دامپزشک تحت درمان قرار گرفتند.

حمزه عشوری افزود: این دو پرنده آسیب دیده بعد از طی مراحل درمان و تیمار به مدت 25 روز و پس از اخذ نمونه خون و پر جهت آزمایشات ژنتیکی، در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه‌سرا رهاسازی شدند.

این مسئول عنوان کرد : کرکس سیاه ( دال سیاه ) با نام علمی AegypiusMonachusپرنده‌ای با جثه بزرگ و پوست سر و گردن لخت و بدون پر می باشد که 99 تا 107 سانتیمتر طول دارد.

عشوری اضافه کرد: این پرنده از خانواده لاشخورهاست و در ایران به تعداد اندک و در مناطق کوهستانی و دشتهای دور افتاده به سر برده و روی لبه پرتگاه و صخره‌های مرتفع آشیانه می‌سازد.

وی به ویژگی‌های ظاهری عقاب جنگلی اشاره کرد و گفت: عقاب خالدار کوچک (عقاب جنگلی) با نام علمی AquilaPomarina جزء پرندگان شکاری و گوشتخوار است که 60 تا 65 سانتی متر طول دارد و دارای طیف وسیعی از تنوع رنگ از قهوه‌ای تیره تا روشن است  زیستگاه این پرنده اغلب در نزدیکی آب و بیشتر در مناطق پر درخت و دور افتاده با فضای باز به سر برده و روی درخت‌ها آشیانه می‌سازد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست صومعه‌سرا اظهار کرد: بازگشت دوباره این گونه پرندگان به طبیعت می‌تواند گامی مهم برای سپری کردن چرخه زندگی طبیعی و تداوم حیات اکوسیستم باشد.

کد خبر : ۳۲۷۲۱۴